Aanvulling op het onderwerp "Ondersteuning burgers einde win10" van MenthaSuaveolens.
Vanmorgen werd in het programma Nieuwsweekend op NPO radio 1 ook aandacht besteed aan het staken van de W10 ondersteuning door MS. Het Repair Cafe Amsterdam bood vanmiddag de mogelijkheid kennis te maken met Linux als alternatief voor W10 of W11. In het programma werd niet aangegeven welke Linux vorm daar gepresenteerd werd.
Wie het radiofragment wil naluisteren: https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nie ... -te-redden
Ook via de pagina van het Repair Cafe (https://oost-online.nl/red-je-oude-lapt ... pair-cafe/) is niet te vinden om welke Linux versie het gaat.
Nieuwsweekend over Linux
- shoshinsha
- Volwaardig lid
Nieuwsweekend over Linux
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 22 Xfce Wilma
- MenthaSuaveolens
- Held
Re: Nieuwsweekend over Linux
Goed dat er wat bekendheid gemaakt wordt. Er zijn een paar do's en don't. Na al verschillende lezingen over Linux gegeven te hebben is bij een soort voortschrijdend inzicht gekomen dat de burgers geen nood hebben aan een promo-plaatje over Linux. Ze willen gewoonweg met hun computer verder kunnen werken. Vroeger begon ik uitvoerig de
onstaansgeschiedenis van Linux, wat open-bron is en dergelijke meer uit te leggen, maar naderhand merkte ik dat dat onderwerp hen eigenlijk niet boeide en dat ze er geen boodschap aan hadden. Voor de laatste 2 sessies die ik gegeven heb, maak ik zelfs geen presentatie meer aan. Ik gebruik Linux Mint Cinnamon. Ik deel dan mijn scherm met dat van de beamer en begin zo stelselmatig te tonen hoe die laptop werkt. De taakbalk (hoe eenvoudig het is elementen toe te voegen en te verwijderen), de statusbalk. De "verkenner" of hoe "Bestanden" heel goed op de verkenner van Windows lijkt. Hoe een usb-stick in te pluggen en veilig te verwijderen. Welke app's er zijn (ik sta nog langs stil bij LibreOffice). Voor de meeste mensen is dat ruim voldoende en dat is wat ze ook dagelijks met hun laptop of computer doen. Als men dan vraagt hoe je Linux op een laptop krijgt, dan is mijn verhaal vrij kort : dat is werk voor meer ervaren mensen. Ga naar een repair-café of een digi-hulp.
onstaansgeschiedenis van Linux, wat open-bron is en dergelijke meer uit te leggen, maar naderhand merkte ik dat dat onderwerp hen eigenlijk niet boeide en dat ze er geen boodschap aan hadden. Voor de laatste 2 sessies die ik gegeven heb, maak ik zelfs geen presentatie meer aan. Ik gebruik Linux Mint Cinnamon. Ik deel dan mijn scherm met dat van de beamer en begin zo stelselmatig te tonen hoe die laptop werkt. De taakbalk (hoe eenvoudig het is elementen toe te voegen en te verwijderen), de statusbalk. De "verkenner" of hoe "Bestanden" heel goed op de verkenner van Windows lijkt. Hoe een usb-stick in te pluggen en veilig te verwijderen. Welke app's er zijn (ik sta nog langs stil bij LibreOffice). Voor de meeste mensen is dat ruim voldoende en dat is wat ze ook dagelijks met hun laptop of computer doen. Als men dan vraagt hoe je Linux op een laptop krijgt, dan is mijn verhaal vrij kort : dat is werk voor meer ervaren mensen. Ga naar een repair-café of een digi-hulp.
Leuk initiatief in Amsterdam! Het is voor mij niet bepaald naast de deur, maar anders zou ik er zeker een kijkje komen nemen.
De onduidelijkheid over de aangeboden distro valt inderdaad op. Misschien is het zo dat ze de keuze bieden uit meerdere distro's?
Voor de eenduidigheid in de communicatie zou ik overigens scherpstellen op slechts één distro. Voor de hand liggen dan Ubuntu 24.04 LTS of Linux Mint 22.1. Waarbij ik zelf uiteraard zou gaan voor die laatste, vooral wegens het extra gebruiksgemak t.o.v. Ubuntu.
De onduidelijkheid over de aangeboden distro valt inderdaad op. Misschien is het zo dat ze de keuze bieden uit meerdere distro's?
Voor de eenduidigheid in de communicatie zou ik overigens scherpstellen op slechts één distro. Voor de hand liggen dan Ubuntu 24.04 LTS of Linux Mint 22.1. Waarbij ik zelf uiteraard zou gaan voor die laatste, vooral wegens het extra gebruiksgemak t.o.v. Ubuntu.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 22.1 Xia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
- MenthaSuaveolens
- Held
Inderdaad. Met Linux Mint stel kan je gemakkelijk een aantal zaken automatiseren, zoals automatische updates en vooral automatisch verwijderen van kernels. Ik moest onlangs een laptop nazien van een familielid en daar stonden ongeveer 30 ongebruikte kernels op. Die mensen voerden wel regelmatig updates uit, maar hadden geen weet wat kernels waren. Het probleem met die resterende en ongebruikte kernels was dat sommige updates vrij lang begonnen te duren omdat bv. bij een update van de firmware, dan alle aanwezige kernels met die nieuwe firmware aangepast worden. Weet ook dat velen nauwelijks wisten hoe hun laptop met Windows up-to-date te houden, verwacht dan ook niet dat ze dat met een Linux-desktop gaan kunnen of gaan doen. Linux Mint heeft een paar interessante tools die je ook op Win10 vindt zoals bv. het herschalen van een pak afbeeldingen. Ik installeer daarom default nemo-image-convertor bij mensen die willen overstappen van Win10 naar Linux.
Het zou goed zijn mochten we hier nog van andere initiatieven uit andere steden en gemeenten horen. Belangrijk voor ogen te houden is vooral dat er mogelijkheid tot opvolging moet zijn. Mensen zomaar een Linux-laptop in handen steken loopt in de meeste gevallen verkeerd af en leidt tot frustraties en negatieve indrukken van de Linux-laptop.
Het zou mij verbazen dat Microsoft Windows 10 geen noodzakelijke update zullen geven.
Er zijn op dit moment veel te veel Windows 10 gebruiker.
Trouwens Windows 11 is niet meer dan Windows 10 met een flinke laag reclame en andere zaken.
Een gewone mens vind bijna niks meer terug in Windows 11 terwijl alles nog aanwezig is.
Het heeft heel lang geduurd eer mensen van XP naar Windows 10 overschakelde en als men dan gewoon is dan opnieuw overschakelen naar Windows 11?
Zo is Windows hardnekkig bij oudere toestellen.
Toch werken al mijn oude toestellen prima en werkt ook in Windows 11
Hier gaat dus niet alleen om nieuwe computer maar ook randapparatuur.
Er zijn op dit moment veel te veel Windows 10 gebruiker.
Trouwens Windows 11 is niet meer dan Windows 10 met een flinke laag reclame en andere zaken.
Een gewone mens vind bijna niks meer terug in Windows 11 terwijl alles nog aanwezig is.
Het heeft heel lang geduurd eer mensen van XP naar Windows 10 overschakelde en als men dan gewoon is dan opnieuw overschakelen naar Windows 11?
Zo is Windows hardnekkig bij oudere toestellen.
Toch werken al mijn oude toestellen prima en werkt ook in Windows 11
Hier gaat dus niet alleen om nieuwe computer maar ook randapparatuur.
- shoshinsha
- Volwaardig lid
Bij verder zoeken op het repair cafe vond in via de pagina https://www.repaircafe.org/linux-repair-cafe/ een verwijzing naar de handleiding https://www.repaircafe.org/wp-content/u ... 4_2025.pdf waaruit blijkt dat er met een mint versie wordt gewerkt, (nog) niet duidelijk welke.
Er wordt wel verwezen naar de Nederlandse Mint site, maar niet naar dit forum. Ik heb ze een mail gestuurd waarin ik o.a. daarnaar verwijs.
Er wordt wel verwezen naar de Nederlandse Mint site, maar niet naar dit forum. Ik heb ze een mail gestuurd waarin ik o.a. daarnaar verwijs.
In boven vermelde handleiding is in de afbeeldingen (wallpapers) sprake van vanessa en vera resp. mint 21 en 21.1
- shoshinsha
- Volwaardig lid
In de reactie op mijn mail staat dat gewerkt wordt met Cinnamon, het versienummer werd niet vermeld.