Ik had onlangs een onderhoud (niet voor een digitaal probleem) met de schepen van onze stad. De schepen is naast andere zaken ook bevoegd voor het project "Iedereen digitaal". Ik vroeg hem dan ook wat de stad wilde doen om de burgers te informeren en te ondersteunen bij het einde van Win10 in oktober. De man vond dat een prima idee en bracht me in contact met de bevoegde ambtenaar. Ik kreeg na een paar dagen het volgende bericht van die ambtenaar: "Ja, we hebben daar al in onze dienst over gepraat". In bijlage werd me dan een flowchart toegestuurd. Er waren 3 mogelijkheden: Betaal voor bijkomende upgrades of koop een nieuwe computer of doe niets. Ik maakte me over dat antwoord behoorlijk boos. Ik vroeg hen en de schepen of dat wel paste in de strategie van duurzaamheid om de burgers aan te raden zo maar een nieuwe computer aan te schaffen. Ik stelde dat Linux een goed alternatief was om die computer verder te gebruiken (de meesten gebruiken die toch maar voor sociale media, bankzaken en andere administratieve dingen).
Ik stelde daarbij een strategie voorop waarbij eerst lezingen zouden gegeven worden over het einde van Win10 met annex een presentatie over LinuxMint. Daarna lezingen voor de computervrijwilligers die wekelijks burgers bijstaan voor digitale problemen waarbij de digihelpers zouden leren hoe Linux te installeren en hulp te bieden als er vragen over Linux komen. Na enkele dagen kreeg ik een uitnodiging om volgende maand met de dienst te komen praten over Linux en mijn strategie. Ik ben benieuwd hoe de samenwerking zal verlopen maar de schepen loopt hoog op met duurzaamheid en dus heb ik er vertrouwen in dat de stad zal meewerken om Linux kenbaar te maken.
Heeft jullie stad of gemeente plannen om burgers te ondersteunen bij het einde van Win10?
Ondersteuning burgers einde win10
- MenthaSuaveolens
- Held
Re: Ondersteuning burgers einde win10
In mijn gemeente doet men veel voor mensen die niet goed met computer enz. kunnen omgaan.
Ook de website van de gemeente is heel toegankelijk voor Windows, Linux, Mac, Android enz.
Over dat punt heb ik niks te klagen in onze gemeente.
Nu is er zelfs geen bankautomaat in heel gemeente (van de bank zelf/): Wel 2 cash locatie plaatsen..
Er is zelfs een app dat heel gemakkelijk is.
Ook de website van de gemeente is heel toegankelijk voor Windows, Linux, Mac, Android enz.
Over dat punt heb ik niks te klagen in onze gemeente.
Nu is er zelfs geen bankautomaat in heel gemeente (van de bank zelf/): Wel 2 cash locatie plaatsen..
Er is zelfs een app dat heel gemakkelijk is.
@MenthaSuaveolens Wat goed! succes gewenst.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Prima actie, Mentha!
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 22.1 Xia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
@MenthaSuaveolens Goed Bezig!!
Omdat ik zelf ook bezig ben in onze gemeente, viel me jouw bericht op.
Ik kies een wat andere insteek, hoewel contact met de gemeente misschien zelf ook nog wel aan bod komt.
Ik heb het voornemen om aan te sluiten bij een Repaircafe in de gemeente. In Amsterdam zag ik dat ze een Linux-RepairCafe hebben georganiseerd. Speciaal bedoeld om mensen te helpen hun computer de Windows 10 deadline van 15 oktober a.s. te laten overleven. Daar Installeerden ze Linux Mint Cinnamon. Wat me een uitstekende keuze lijkt voor mensen die nog relatief onbekend zijn met Linux.
Waar ik nog een beetje over nadenk is hoe het met die mensen moet als ze Linux geïnstalleerd hebben en dan tegen vragen aan lopen. Misschien een kaartje meegeven met nuttige adressen, zoals van dit forum?
Helaas doet bijvoorbeeld Seniorweb niks met linux ondersteuning.
En dan zoek ik nog mensen die kennis hebben van Linux (Mint) en een ochtend op een zaterdag kunnen helpen in het repaircafe om computers te installeren en uitleg te geven. Geïnteresseerden? Regio Haarlem.
Omdat ik zelf ook bezig ben in onze gemeente, viel me jouw bericht op.
Ik kies een wat andere insteek, hoewel contact met de gemeente misschien zelf ook nog wel aan bod komt.
Ik heb het voornemen om aan te sluiten bij een Repaircafe in de gemeente. In Amsterdam zag ik dat ze een Linux-RepairCafe hebben georganiseerd. Speciaal bedoeld om mensen te helpen hun computer de Windows 10 deadline van 15 oktober a.s. te laten overleven. Daar Installeerden ze Linux Mint Cinnamon. Wat me een uitstekende keuze lijkt voor mensen die nog relatief onbekend zijn met Linux.
Waar ik nog een beetje over nadenk is hoe het met die mensen moet als ze Linux geïnstalleerd hebben en dan tegen vragen aan lopen. Misschien een kaartje meegeven met nuttige adressen, zoals van dit forum?
Helaas doet bijvoorbeeld Seniorweb niks met linux ondersteuning.
En dan zoek ik nog mensen die kennis hebben van Linux (Mint) en een ochtend op een zaterdag kunnen helpen in het repaircafe om computers te installeren en uitleg te geven. Geïnteresseerden? Regio Haarlem.
Ook de Belgische Seniorenweb doet niks voor Linux ondersteuning ( ik was er ooit lid).Helaas doet bijvoorbeeld Seniorweb niks met linux ondersteuning.
Natuurpunt (Regio Roeselare) lijkt het wél te begrijpen en heeft mij daarvoor al aangesproken.
Het bestuur schaart zich achter mijn idee ( ik had dit eens opgeworpen in een repaircafé en er werd positief op gereageerd), dat er ondersteuning moet komen voor iedereen ( niet alleen voor senioren ...) als W10 geen ondersteuning meer zal bieden.
Er werd zelfs op mijn idee, om ook regelmatige bijeenkomsten (LinuxGroep) i.v.m het gebruik van een 'Linux gestuurd besturingssysteem' te laten doorgaan, positief gereageerd en er werden al voorstellen geformuleerd ( ik was daardoor ook positief verrast).
Wat mijn gemeente betreft, ik moet er nog contact mee nemen.
Maar er moet ook niet over-gereageerd worden, het gegeven moet duidelijk worden uitgelegd en daarbij, eventueel, andere mogelijkheden aanbieden.
Het is ook de vraag: zoals "het kip en het ei, wat was er eerst?" -- wat zijn de verdere mogelijkheden: --- W10 behouden ...? of ,én als het kan op het toestel, een W11 kunnen installeren --- of, voor degene die het willen, een alternatief besturingssysteem = Linux installeren --- ofwel een nieuwe computer aanschaffen ??
Indien er niks mis is met het toestel, het nog prima presteert, dan ben ik wel voorstander om daarop een 'Linux besturingssysteem' te installeren (met begeleiding én ondersteuning = tevens ook afval voorkomen/vermijden).
Iedereen moet het echter willen en zich daarbij vrij voelen.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit