Laptop Revive. Wie en hoe?

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Laptop Revive. Wie en hoe?

Berichtdoor Joan » Zo 29 Dec 2024, 13:21

Laptop Revive heeft mij een bericht gestuurd voor mogelijke samenwerking.

Het bericht:
"Wij zijn bezig een stichting op te zetten die afgedankte windows-laptops en macbooks inneemt, opknapt en daarop Linux Mint installeert. Deze laptops worden daarna om niet ter beschikking gesteld aan scholieren en/of studenten die geen middelen hebben om een laptop voor hun opleiding of studie aan te schaffen."

Wie kent deze organisatie?
Wat denkt de Linux Mint NL gemeenschap over eventuele samenwerking en hoe zou dat er dan kunnen uitzien?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
DeBaas
Moderator
Moderator

Re: Laptop Revive. Wie en hoe?

Berichtdoor DeBaas » Zo 29 Dec 2024, 16:05

Ik denk dat deze stichting te hoog gestelde verwachtingen heeft.
Oud materiaal voldoet meestal niet aan de gestelde schooleisen.
In het verleden dezelfde ideologie projecten zien stranden door te weinig belangstelling en teveel werk.

In het wijkcentrum waar ik regelmatig kom staat nu een stapel refurbished, met Windows 10, 14 inch laptops beschikbaar voor minder draagkrachtigen al een jaar of 5 stof te happen, voor zover ik weet is er één weggegeven.
Deze is retour gekomen als: te weinig geheugen, te weinig opslag en kan geen spelletjes draaien.
Mint op deze machientjes is dan weliswaar best te doen, MAAR ´t is dan: Geen Windows (11).

specs:
Windows 10 Home
4G geheugen
120GB SSD

Doe ermee wat je wenst, persoonlijk heb ik het vermoeden dat ook dit project niet het/een beoogd doel haalt.
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Zo 29 Dec 2024, 19:14

Of de laptops bij scholieren in de smaak vallen is inderdaad te bezien gezien de eisen die de scholen vaak stellen.
Wat ik ook denk is dat de scholieren niet om een Linux laptop vragen.
Ook een punt is dat ze 'om niet' ter beschikking worden gesteld. In mijn ervaring, als je het 'om niet' krijgt wordt het niet als waardevol ervaren.

Op de vraag wat het forum zou kunnen betekenen zou ik het omdraaien. Even kort door de bocht: zij benaderen het forum, dus laten ze aangeven waar zij aan denken en wat daarvan 'de meerwaarde' voor het forum kan zijn. Het dient altijd twee kanten op te stromen.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Zo 29 Dec 2024, 22:31

Ik weet niet wat ik daar van moet denken.
Welke meerwaarde? -• meer publiek bereiken?
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Ma 30 Dec 2024, 11:32

Moedig en milieuvriendelijk initiatief ...

... maar het is zoals DeBaas schrijft : geen W11 én kan het spelletjes spelen ???

Voor de jongeren (én ook volwassenen) telt het wel ... spelletjes kunnen spelen op een computer.
Ik probeerde deze week ook tegemoet te komen aan de steeds wederkerende vraag van de kleinzoon, om op een laptop een Android OS te installeren (om spelletjes te spelen uit de Playstore).
In eerste instantie lukte dit met Wubuntu, maar gisteren moest hij er mee ophouden want er moest een key worden ingegeven en het was daarmee einde verhaal.

Geprobeerd om Prime OS en Bliss OS (Android) te installeren (wat lukte voor Bliss OS maar niet voor Prime OS).
Na opstarten van Bliss OS kon hij er eerst wat mee, kon 2 spelletjes installeren ... maar spelen (openen) lukte niet ...sloten af, de computer sloot toen ook helemaal af.

Ik begrijp de kleinzoon zijn teleurstelling wel maar ik kan, het helaas en voorlopig, niet waar maken. Spijtig.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Arie
Held
Held

Berichtdoor Arie » Ma 30 Dec 2024, 13:14

Ik weet niet wat ik daar van moet denken.
Welke meerwaarde? -• meer publiek bereiken?
Ik heb het idee dat die stichting het forum als een goedkope helpdesk ziet, is niet dat 1e keer dat dat gebeurd.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Desktop : Linux Mint Cinnamon 22.1 LTS / LMDE 6
Laptop : LMDE 6
Netbook : LMDE 6
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Ma 30 Dec 2024, 18:42

En dan de doelgroepen. De Stichting en het forum hebben naar mijn idee ook verschillende doelgroepen. Als de stichting een laptop 'om niet' meegeeft, dan gaat het dus om geld. En het is nog maar de vraag of hun doelgroep zelf arbeid wil verrichten aan hun laptop en software.

Op het forum, lijkt mij, zitten veel mensen die het doen omdat het Open Source is, dat het veelal kostenloos is, is mee genomen, maar niet het primaire punt. Dat merk ik ook in mijn omgeving. Die paar mensen die ik de afgelopen jaren heb geholpen bij de overstap naar Linux Mint ging het bij de meerderheid daarvan om het onafhankelijker van de Big Tech te kunnen werken en om hun privacy. Dat ze zelf arbeid moesten verrichten aan het onderhoud, dat namen ze op de koop toe en viel altijd mee.
De kans dat het forum als een goedkope helpdesk wordt gezien zoals Arie naar voren brengt, is dan ook groot.
Maar ik ben benieuwd waar de Stichting aan denkt voor het forum.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Di 31 Dec 2024, 15:23

Bedankt voor de reacties.

De meningen komen overeen met mijn bedenkingen.
In de eerste plaats dacht ik aan het niet aansluiten van Linux software aan de programmatuur van scholen en opleidingen.
Daarnaast vroeg ik mij af hoe de opslag, reparatie (onderdelen) en verdeling bekostigt zou kunnen worden, als de apparatuur 'om niet' beschikbaar wordt gesteld.
De Linux Mint NL gemeenschap is geen bedrijf of organisatie en maken op geen enkele manier reclame.

Op de LMNL Facebook pagina https://www.facebook.com/groups/lmnlv/p ... 261554643/ zijn over dit onderwerp gelijkluidende reacties te lezen.

Wij hebben niet de omvang en mediacontacten om Linux (Mint) te promoten en Linux Mint gebruikers kunnen ons makkelijk vinden.
Onze LMNL media kan daarom geen meerwaarde aan de stichting 'Laptop Revive' toevoegen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “%s” Het Mint café