Gebruiksvriendelijkheid per distro

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
midas
Senior
Senior

Gebruiksvriendelijkheid per distro

Berichtdoor midas » Zo 11 Apr 2010, 09:20

Op het nederlandse Ubuntuforum is een tijdje geleden een topic gestartover welke distributie nu het meest gebruiksvriendelijk is. Natuurlijk zitten een aantal minters (waaronder ikzelf) weleens op het ubuntuforum en dragen daar ook hun steentje bij. Onder de motorkap zijn Mint en Ubuntu gelijk dus er valt heel wat te leren over technische zaken e.d...

Maar klopt het eigenlijk volgens jullie een beetje dat MInt de meest gebruiksvriendelijke linuxdistributie is en misschien zelfs het meest gebruiksvriendelijke operating system (OS)? Volgens mij is dat namelijk wel zo. Veel distro's heb ik niet onder handen gehad maar zeker de top 5 (of 6) wél.

Wat is jullie overweging om vooral voor Mint te kiezen en niet (bijvoorbeeld) voor Ubuntu?

O,ja, het draadje op het ubuntuforum kunnen jullie lezen op:

http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distr ... e-mens%27/
frits
Held
Held

Re: Gebruiksvriendelijkheid per distro

Berichtdoor frits » Zo 11 Apr 2010, 09:29

Mijn mening is daar al te vinden. Mint rocks! :D
Asus Vivobook met 11.6" touchscreen en diverse distro's
midas
Senior
Senior

Berichtdoor midas » Zo 11 Apr 2010, 10:13

Ja, ik dacht al...dat is vast 'onze' frits :D
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Zo 11 Apr 2010, 10:25

Mint is niet alleen wat gebruiksvriendelijker, maar ook beter afgewerkt. neem bv maar het bootmenu van Ubuntu 9.04* en Mint7*. Zelfs het debian bootmenu ziet er beter uit dan van Ubuntu

* nieuwere versies doen het helaas niet op mijn oude laptop
Afbeelding
midas
Senior
Senior

Berichtdoor midas » Zo 11 Apr 2010, 12:08

Ook een mooi draadje om te volgen op het ubuntuforum is de volgende:

http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distr ... helena%29/

Er wordt heel positief over Mint Helena gesproken...zelfs door Ubuntu-adepten ;D
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Di 01 Jun 2010, 19:27

Voor iemand die naar een systeem verlangt dat vanaf het begin compleet out of the box werkt inclusief de multimedia codecs meegerekend (waar het is toegestaan), is Linux Mint zeer zeker de meest gebruiksvriendelijke distro wat mij betreft voor een beginneling. Zo'n 8 a 10 minuten installeren (vanaf een usb stick), een paar minuten updates installeren en men is helemaal klaar

Daarbij komt dat er bij Mint ook nog eens meer fouten (bugs) uitgehaald/gefixt worden in vergelijking tot Ubuntu. Natuurlijk kunnen ze niet alles fixen maar Mint is ronduit toch veel stabieler na de release dan haar broertje (of is het neefje?) Ubuntu.

Zoals velen al hebben gezegd: It's Ubuntu done right.
Voor mij is het: It's Ubuntu done right and sooooo much more. :)
MEDION E6232: LMDE3 Cinnamon 64 Bit Lenovo Thinkpad T410: Linux Mint 19.2 Cinnamon 64 Bit Acer Aspire One ZG5: Linux Mint 19.2 Xfce 32 Bit
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
satshow
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor satshow » Di 01 Jun 2010, 20:41

Ik ben aan het wachten op de KDE versie van mint. gnome is niet mijn ding, alhoewel die op mint er wel prima uitziet. Zolang blijf ik kubuntu 10.04 gebruiken in ieder geval.
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Di 01 Jun 2010, 22:09

De Release Candidate zou ergens deze of volgende week gelanceerd worden van Mint 9 KDE, beste satshow. Dan kun je deze testen en je feedback geven. Als je wil tenminste. ;)
MEDION E6232: LMDE3 Cinnamon 64 Bit Lenovo Thinkpad T410: Linux Mint 19.2 Cinnamon 64 Bit Acer Aspire One ZG5: Linux Mint 19.2 Xfce 32 Bit
satshow
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor satshow » Wo 02 Jun 2010, 16:52

Die ga ik inderdaad testen uiteraard. Ik ga die in de plaats zetten van de gnome versie van mint. Ik ga hier nog geen mail op binnenhalen dat doe ik gewoon op mijn huidige versie maar ga hem wel testen met de rest van mijn dagelijkse dingen.
frits
Held
Held

Berichtdoor frits » Wo 02 Jun 2010, 19:50

Aangezien Mint 9 Isadora op mijn Asus Eee 1000H niet werkt met wireless denk ik erover om hierop PClinuxOS 2010 Gnome te gaan zetten. :o

Voor alle 4 andere PC's blijft Mint in diverse uitvoeringen mijn favoriet. ;)
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Wo 02 Jun 2010, 20:14

Frits,

Ik had PcLinuxOs 2010.1 KDE hier op m'n Acer netbook een tijdje draaien tot de Mint 9 final vrij kwam. Natuurlijk betreft het hier een ander type netbook maar het was verbazend hoe goed deze op dat netboekje draaide met z'n Atom processor en 1GB RAM.

De Enlightenment desktop versie van PcLinuxOs 2010 ziet er ook niet slecht uit en is volgens mij ook meer geschikt voor netbooks.

Ergens bekruipt me een gevoel dat er met de 2.6.32 kernel wat regressie in zit als het gaat om wireless daar er al meldingen op verschillende forums zijn geweest waarbij de draadloze verbinding of niet tot stand kan worden gebracht. Of bijvoorbeeld dat men wel verbinding heeft maar dat deze om de zoveel tijd uitvalt. Dat laatste heb ik op m'n gewone laptop dus met onder andere Ubuntu 10.04 LTS, Linux Mint 9 en PcLinuxOS 2010. Ze bevatten allemaal de 2.6.32 kernel.
frits
Held
Held

Berichtdoor frits » Wo 02 Jun 2010, 20:28

Ik draai nu nog naar tevredenheid met Mint 8, uitgebreid met Netbook launcher. Voor mij een hele goede combinatie. :D

Ik heb dus geen haast, maar het mislukken met Mint 9 geïnstalleerd en ook met de Live USB, terwijl met de Live USB van PCLOS Gnome 2010 het gewoon wel werkt is teleurstellend voor mij en maakt mij nieuwsgierig naar een mogelijke overstap. :o
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Wo 02 Jun 2010, 20:34

Ergens bekruipt me een gevoel dat er met de 2.6.32 kernel wat regressie in zit als het gaat om wireless daar er al meldingen op verschillende forums zijn geweest waarbij de draadloze verbinding of niet tot stand kan worden gebracht.

Ze bevatten allemaal de 2.6.32 kernel.
Is het niet mogelijk om een oudere kernel te installeren, of zit die niet in de repo's?
Afbeelding
frits
Held
Held

Berichtdoor frits » Wo 02 Jun 2010, 21:05

Heb via het internationale forum de tip gekregen een nieuwere te installeren. Deze zou het probleem met wireless niet hebben, dit was helaas geen succes. Probleem bleef. Maar het is inderdaad een breder probleem vanuit de bewuste kernel, het is als bug ook gemeld bij luanchpad.net

Hoe dit verder loopt bij launchpad.net is mij nu niet duidelijk. Maar voor mij is het nu een minnetje voor Mint 9 op mijn Eee als het om de topic vraag gaat. :-\
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Wo 02 Jun 2010, 23:33

Is het niet mogelijk om een oudere kernel te installeren, of zit die niet in de repo's?
Nope, zover ik gezien heb is die er niet in de repo, dus terug stappen naar een oudere kernel, zeg bv 2.6.31 zit er niet echt in. Dit brengt ook een groter risico op instabiliteit van Mint met zich mee daar men bij Mint nog het een en ander aanpast.

Mint gebruikt, waar het kan, altijd maar 1 kernel. Deze worden nooit geupdate tenzij ze het melden op het forum als het gaat om ernstige veiligheids lekken. Terwijl Ubuntu 10.04 nu op de 2.6.32.22 kernel zit, stoomt Mint 9 vrolijk en vlot door op de 2.6.32-21 kernel.

Mint gaat veel meer voor stabiliteit dus vandaar.

Terug naar “Het Mint café”