Gebruiksvriendelijkheid per distro

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Re: Gebruiksvriendelijkheid per distro

Berichtdoor Arie » Wo 02 Jun 2010, 23:52

Mint gaat veel meer voor stabiliteit dus vandaar.
Das verstandig, zouden meer distro's moeten doen.

Dat ze maar bij 1 kernel blijven ( normaal gesproken dan ) wist ik trouwens niet.
Afbeelding
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Do 03 Jun 2010, 09:49

Daar kwam ik per toeval achter in Mint 7, na verdere navraag bleek dat dus inderdaad het geval te zijn.
MEDION E6232: LMDE3 Cinnamon 64 Bit Lenovo Thinkpad T410: Linux Mint 19.2 Cinnamon 64 Bit Acer Aspire One ZG5: Linux Mint 19.2 Xfce 32 Bit
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
midas
Senior
Senior

Berichtdoor midas » Do 03 Jun 2010, 17:49

Heb ik trouwens weleens gedaan....vlak voor een fresh-install van een nieuwe Mint-editie op de laatste dag nog even ALLE updates aangevinkt en binnengehaald (level 1 t/m 5). Dan krijg je ook automatisch nieuwe kernels mee. Wat schetst mijn verbazing dat mijn systeem er zeker niet slechter op werd...zelfs sneller en stabieler. Maar ja, dat is vaak hardware-afhankelijk.

Maar vandaag heb ik ook weer een nieuwe kernel binnengekregen (heb onder Isadora ook level 1 t/m 5 ingeschakeld)...misschien kan deze het bekende probleem met wireless wel oplossen.

Advies: draait je Mint gelijk na installatie goed en ondervind je geen problemen...blijf de standaardinstellingen in Mint-update behouden (level 1 t/m 3). Heb je problemen met hardware...schakel alle levels eens in en probeer het eens alvorens naar een andere distributie over te stappen.

In juli komt Ubuntu 10.04.1 uit (eerste punt-release). Wedden dat heel wat zaken dan beter gaan?
frits
Held
Held

Berichtdoor frits » Do 03 Jun 2010, 22:46

@Midas, welke kernel heb je dan nu?

Krijg je die nu ook met de actuele ISO download?
Asus Vivobook met 11.6" touchscreen en diverse distro's
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Do 03 Jun 2010, 23:13

Met de actuele download van de iso van Mint zit en blijf je zitten met de 2.6.32-21 kernel tenzij je, dat kan risico's met zich meebrengen, zoals midas al aangaf Level 5 activeert in de update manager van Mint 9. Dan pas trek je de nieuwe kernel binnen, ik raad het af daar het totaal niet noodzakelijk is, op diverse andere hardware problemen kan geven en... de draadloze verbinding hier is nog een knipperlicht effect.

Heb voor de gein nog een Ubuntu 10.04 getest met alle updates en dus de nieuwere kernel.... wat een ramp was dat zeg. Heb 'm snel weer eraf gegooid, draadloos nog problemen, weer die dubbele iconen in de bovenste balk waar men nog niet eens gebruik van kan maken als men erop klikt. Ubuntu heeft het voor mij echt helemaal afgedaan nu en ik vestig mijn hoop echt niet meer op de pointreleases waarvan de eerste eind Juli komt.

Mint 9 blijft in ieder geval op m'n netbook staan, daar draait ze goed op. Wat ik met de normale laptop ga doen weet ik nog niet zeker, dat wordt of ook Linux Mint 9 of het wordt Windows 7 weer.
MEDION E6232: LMDE3 Cinnamon 64 Bit Lenovo Thinkpad T410: Linux Mint 19.2 Cinnamon 64 Bit Acer Aspire One ZG5: Linux Mint 19.2 Xfce 32 Bit
Winkey
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Winkey » Do 03 Jun 2010, 23:17

Nu weet ik het niet zeker meer maar de kernels worden bij Debian (stable) toch ook achtergehouden?
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Do 03 Jun 2010, 23:50

Debian stable heeft de 2.6.26-2-686 kernel, via backports kan je wel bv de 2.6.30 of.31 of .32 installeren maar dat was op mijn systeem geen goed idee. Er zijn nl nog geen nvidia kernel modules voor die kernels beschikbaar via de backports

edit -686 omdat ik een 32 bits systeem draai, 64 bits heeft denk ik -amd64 de exakte naam zou ik na moeten kijken
Afbeelding
midas
Senior
Senior

Berichtdoor midas » Vr 04 Jun 2010, 05:17

Het ligt denk ik aan mijn hardware....maar zowel Ubuntu als Mint installeren en draaien probleemloos op mijn laptop. Juist bij Mandriva-achtige systemen (ook PCLOS) beginnen bij mij de problemen. OpenSuse draait vanaf LiveCD (Gnome) ook vrij probleemloos.

Dus met dit bakkie wordt het grotendeels Ubuntu, Mint en mogelijk nog een keertje Debian draaien :D

Ik heb de vraag ook op het Ubuntu-nl forum geplaatst en zie het resultaat:

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en- ... #msg607828

Frits: het volledige kenmerk van de laatste kernel is 2.6.32.22.23
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Vr 04 Jun 2010, 09:43

Midas, het moet zijn kernel 2.6.32-22.35 ;)

Zolang ze bij Mint geen waarschuwing geven om 'm te updaten hou ik het bij de oude kernel. Overigens is het een "ergency low" dus ik denk dat ze 'm bij mint niet gaan aanbevelen in het topic:

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=143&t=41348
nomko

Berichtdoor nomko » Ma 22 Nov 2010, 10:25

Zelf heb ik een aantal distro's getest alvorens bij Ubuntu 7.04 te belanden. En uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat de Debian-based distro's, met Gnome desktop, vele malen gebruikersvriendleijker zijn dan de andere distro's die ik getest heb.

Fedora met Gnome: leuk, maar nog teveel ontbrekende zaken. Vond het ook wazig werken.
Suse: Leuk als je een "ouwe rot" in het linux wereldje bent. Beginners kunnen verzuipen in een weldaad waar ze van kunnen schrikken.
Mandriva/Mandrake: Leuk, veel werkt out-of-the-box, maar hetzelfde als bij suse.

Ubuntu: makkelijk, simpel, eenvoudig en zeer duidelijk.
Linux Mint: ben ik aan het testen onder virtual box. Na wat kleine aanpassingen: ziet er best goed uit, snel ook (zelfs onder virtual box), zeer goede distro voor beginners maar ook voor gevorderden.

Terug naar “Het Mint café”