Ubuntu forum niet bereikbaar

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Maik
Held
Held

Re: Ubuntu forum niet bereikbaar

Berichtdoor Maik » Wo 18 Jul 2018, 20:07

Is ook niet gebeurd. Als je bv op Facebook leest dat team leden van ubuntu elkaar al niet kunnen bereiken zit er iets heel erg fout
Het zit inderdaad ergens niet goed... Ik bedoel het niet verkeerd maar de teamleden van Ubuntu NL konden elkaar makkelijk bereiken: via het IRC kanaal op Freenode. :)
Als ik als buitenstaander daar navraag kan doen hoe het zit, nadat ik de forum admin van Ubuntu NL gemailed had om hier de vraag van EvanC te kunnen beantwoorden, kunnen hun het ook lijkt me.
In een situatie dat je hele website en forum, mits deze belangrijk zijn voor je, een etmaal of langer offline zijn, je geen email adres van je collega's kan opvragen omdat die zich op die server bevonden lijkt het mij vanzelfsprekend van IRC gebruik te maken om contact met elkaar te houden of daar op z'n minst email adressen uit te wisselen.

In ons geval, bij Linux Mint NL, hebben we geen IRC kanaal, althans niet meer maar ik zorg wel dat ik mijn andere team leden en onze vrienden van Linprofs via email of telefonisch kan bereiken in geval van nood mocht hier ooit alles plat liggen. Dus daar is zorg voor gedragen. ;)
Leon

Berichtdoor Leon » Wo 18 Jul 2018, 20:56

Dat dus. Vroegah hadden we bv een telefoon ring op school, viel er een les uit belde je 1 van je klasgenoten die dan weer een volgende belde. Ouderen gebruiken dit volgens mij nog steeds, iedere dag naar iemand bellen zodat iedereen weet dat het op dat moment iig nog goed gaat
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Za 21 Jul 2018, 10:39

Vandaag bericht gehad van Johan: ze hopen volgende week weer in de lucht te zijn. De hele server moet blijkbaar opnieuw worden opgebouwd....
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 19
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken, niets is geheel veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. (Ramana)
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Za 21 Jul 2018, 15:58

Dat de server opnieuw opgebouwd moet worden was vanaf het begin, toen bekend werd gemaakt dat het om een cyberaanval ging en er hardware- en softwarmatig behoorlijk veel schade aangericht was, een gegeven feit.

Het zou wel top zijn als ze het inderdaad klaar konden spelen om volgende week weer online te zijn. Maar een week geleden werd ook al verkondigd op Facebook dat het de bedoeling was dat Ubuntu NL in diezelfde week terug online zou komen. Schijnbaar is dat niet gelukt en zijn ze tegen problemen aangelopen maar daar valt helaas niks over terug te vinden en niks aan te doen.

We zullen moeten afwachten en zien wat er verder van komt. Het is en blijft een rot situatie voor iedereen.
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor EvanC » Za 21 Jul 2018, 16:07

Mooi dat er iets naar buiten komt.
Volgende week donderdag 26-juli staat de Ubuntu puntversie 18.04.1 gepland. Denk aan data back-ups als je (net als ik) schoon gaat installeren :uitroepteken:
VMware Workstation Player
fthiel
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor fthiel » Zo 22 Jul 2018, 15:45

Vandaag bericht gehad van Johan: ze hopen volgende week weer in de lucht te zijn. De hele server moet blijkbaar opnieuw worden opgebouwd....
Pjotr bedankt voor de info! Ik heb jouw website (https://sites.google.com/site/computertip/) regelmatig gecheckt omdat die een begrip is in de Nederlandstalige Linux/Ubuntu/Mint-wereld en ik wellicht op die manier iets meer te weten kon komen. Wellicht een idee om in geval van calamiteiten mocht je iets weten, even een melding op de homepage te plaatsen? Staat je uiteraard helemaal vrij ;-). Maar ik denk dat meerdere leden jouw website even hebben gecheckt.

Zoals al door anderen is vermeld, zijn het vrijwilligers die de zaak weer proberen op te bouwen en daar moeten we ze heel dankbaar voor zijn. Feit blijft dat er een communicatie-probleem is. Deze calamiteit is ook weer een leermoment.

Volgende week rustig afwachten of alles weer werkt en zo niet ... wordt toch tropisch warm ... gooi ik m'n hoofd maar lekker in een bak ijsblokjes oid ;-)
Peterbeter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Peterbeter » Ma 23 Jul 2018, 11:19

Goede suggestie fthiel, De site van Pjotr is inderdaad meer dan een begrip voor velen die Linux (vnl. Ubuntu en Mint) gebruiken. Ben hem dan ook dankbaar voor de formidabele ondersteuning die hij biedt.
Ook voor mij is het de afgelopen 10 jaar dat ik Ubuntu (in vrijwel alle configuraties en variaties) regelmatig een belangrijke informatiebron gebleken.

De afgelopen weken; ja zolang duurt het inmiddels dat Ubuntu-nl uit de lucht is, ben ik overal op zoek geweest naar meer informatie over de crash van ubuntu-nl, maar er niets te vinden zelfs bij Ubuntu zuster-sites wordt niets vermeld...!
Dat laatste had ik niet verwacht.
Juist zuster sites zouden elkaar moeten steunen als er een grote aanval met dergelijke ingrijpende gevolgen.
Dat het vrijwilligers zijn die het werk doen, mag daar in feite niets aan af doen. Juist van vrijwilligers mag je een grote(re) mate van solidariteit verwachten.....dacht ik zo.
Ik overweeg nu de nieuwste Mint te gaan installeren als hoofd software op enkele pc´s.
Mijn hoofdreden daarvoor: een goed forum is een belangrijke voorwaarde om open source software goed te kunnen blijven draaien; althans dat is mijn ervaring.
Mijn enige bedenking?
Welnu die misschien puur van persoonlijke aard: de gebruikte lichtgroene hoofdkleur maakt teksten ( ook hier...!) lastig leesbaar omdat er te weinig contrast mogelijk is.
Groen is er in vele soorten
frits
Held
Held

Berichtdoor frits » Ma 23 Jul 2018, 14:14

@Peterbeter. Je kunt de kleur instellen. Staat hier op goed leesbaar lichtblauw.
Asus Vivobook met 11.6" touchscreen en diverse distro's
fthiel
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor fthiel » Ma 23 Jul 2018, 15:59

Juist zuster sites zouden elkaar moeten steunen als er een grote aanval met dergelijke ingrijpende gevolgen.
Helemaal mee eens.
Ik denk dat in deze kwestie er niet zozeer sprake is van onwil. Ik geloof dat dit de eerste keer is dat een dergelijke zware aanval het Ubuntu-forum (en de rest) compleet heeft lamgelegd. Iedereen is nu zeker te weten wakkergeschud en ik vertrouw erop dat het forum de leden zal voorzien van - nieuwe - info over hoe te handelen en wat te verwachten in geval van een mogelijke nieuwe aanval. Daarbij is jouw tip omtrent samenwerking van zustersites zeker een goede.
Peterbeter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Peterbeter » Ma 23 Jul 2018, 16:29

@Frits: dank je voor de goede suggestie. Het is voor mij vele jaren geleden dat ik Mint uitprobeerde.
Heb nog wel eens Mint bij een kennis in dual boot geïnstalleerd. Die was daarna heel tevreden met Mint.
Ben hier nu bezig met mijn ontdekkingsreis via een live-USB en als ik al mijn wensen vervuld zie ga ik ervoor.

@fthiel: ik denk (en hoop) dat je helemaal gelijk gaat krijgen; al doende leert men.
Groen is er in vele soorten
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor EvanC » Di 24 Jul 2018, 14:55

Vandaag heeft het HCC hoofdbestuur mijn mail beantwoord.
Blijkbaar weet deze mevrouw niet van het bestaan / hosten van fora:

"Geachte heer mijn naam,

Volgens mijn gegevens zijn alle websites weer online en is alles hersteld.
Via kadernet, de wekelijkse HCC nieuwsbrief en de KKLNB is iedereen geïnformeerd over de cyberaanval en de voortgang van het herstel.

Met vriendelijke groet,

Haar naam
Secretaris en vicevoorzitter HCC Hoofbestuur
"
VMware Workstation Player
fthiel
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor fthiel » Wo 25 Jul 2018, 14:12

Bedankt EvanC. Nou die mevrouw is dan lekker op de hoogte. Vicevoorzitter? En ik begrijp dat ze nog nooit van het Nederlandstalige Ubuntu forum heeft gehoord? Echt een toppertje. Tja... dan hoop ik dat Pjotr ons hier kan informeren aangezien hij contact heeft met Johan, aangezien we het van de HCC niet echt hoeven te verwachten.

Site ligt overigens nog steeds plat.
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Wo 25 Jul 2018, 14:41

Very simple... dan stuur ik er nog even eentje:
Geachte heer/mevrouw,

Onlangs is HCC benadert door een forumlid van Ubuntu NL, een site, forum en Wiki die bij u op de server gehost werden, met de vraag hoe het ervoor staat met de opbouw en wanneer de leden kunnen verwachten dat Ubuntu NL weer online komt, omdat elke vorm van informatie over de status van Ubuntu NL ontbreekt.

Het antwoord van uw kant was:
Volgens mijn gegevens zijn alle websites weer online en is alles hersteld.
Via kadernet, de wekelijkse HCC nieuwsbrief en de KKLNB is iedereen geïnformeerd over de cyberaanval en de voortgang van het herstel.

Helaas blijkt Ubuntu NL nog steeds in zijn geheel offline te zijn. Zou u ons eventueel kunnen vertellen hoe de stand van zaken momenteel is aangaande de site en het forum van Ubuntu Nederland? Tot op heden is er namelijk nog steeds geen enkele vorm over de status van Ubuntu NL te bekennen. Ubuntu NL is namelijk van groot belang voor de Nederlandstalige Ubuntu gebruikers en de leden zouden graag een duidelijk antwoord willen hebben zodat ze weten waar ze aan toe zijn.

Hoogachtend en met vriendelijke groet,
Leon

Berichtdoor Leon » Wo 25 Jul 2018, 16:29

Mss een mailtje sturen naar Hobbynet zelf?
Staat wel geen mail adres op de site, maar mijn ervaring met bedrijven / organisaties is dat info@ vaak wel werkt, in dit geval dus info@hobby.nl
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Wo 25 Jul 2018, 17:57

Even verder gezocht en het blijkt dat je ze via beheer(apestaartje)hobby.nl zou kunnen bereiken. Ik heb dat dan ook bij deze gedaan. Zo gauw ik een duidelijk antwoord krijg van 1 van de twee dan laat ik het jullie weten.

Terug naar “Het Mint café”