Einde pclinuxos.nl forum

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor mutse » Za 13 Okt 2018, 19:11

vandaag een bericht op het pclinuxos.nl forum gelezen:
Beste PCLinuxOS gebruikers,

Zoals men pleegt te zeggen, er is een tijd van komen en een tijd van gaan.
Ooit is dit forum begonnen met de intentie om het gebruik van PCLinuxOS binnen het Nederlandse taalgebied onder de aandacht te brengen.
Het Forum heeft in de loop der jaren volgens onze bescheiden mening voorzien in een behoefte, er is heel veel kennis uitgewisseld tussen enthousiaste gebruikers van "onze" PCLinuxOS distro. Het heeft er zelfs toe geleid dat we geruime tijd een eigen PCLinuxOS NL Remaster wisten uit te brengen dankzij het werk van NewMikey.
De intensiteit van bezoekers en het aantal berichten is een periode vrij hoog geweest. Linux in het algemeen heeft een flinke groei meegemaakt en is ook meer gemeengoed geworden. Onze distro heeft ondanks het kleine aantal ontwikkelaars en de onuitputtelijke inzet van één persoon, Texstar, een behoorlijk schare trouwe gebruikers gekend. In een bepaalde lijst van meest gebruikte distro's stonden we altijd in de top 10 tussen distro's met meer kapitaalkrachtige inbreng, een resultaat om trots op te zijn. De laatste tijd zien we een teruggang van het aantal berichten én het aantal leden dat actief online is en of berichten plaatst op dit forum.
Gezien het bovenstaande met daarbij het te verwachten extra werk (en te weinig tijd) voor het upgraden en aanpassen van server en software, brengt dit ons op een onontkoombaar punt.
Gezamenlijk hebben we als beheer en moderators van PCLinuxOS daarom besloten dat het mooi is geweest.
We hebben een mooie tijd gehad, veel gebruikers leren kennen en we kunnen tevreden terugkijken.
Tijd om verder te gaan, we wensen iedereen veel succes en plezier met het gebruik van PCLinuxOS of iedere andere Linux vorm.
Dank voor het vertrouwen en aanwezigheid op ons kleine plekje op het www.
Registreren is vanaf vandaag niet meer mogelijk, het forum blijft tot eind oktober nog gewoon actief.
In november gaan we in een "alleen lezen" modus en 1 december gaan we definitief uit de lucht.
Namens het team van PCLinuxOS,
DeBaas
NewMikey
JohnW
Smurfslover
DutchWolfie
Heel erg jammer dat di forum verdwijnt. :(

Ter kennisgeving.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor Pjotr » Zo 14 Okt 2018, 10:54

Fora lijken uit de mode te raken.... Je ziet het over de hele linie, bij allerlei fora. Jammer, want "forummen" is wel mijn ding. :(

IRC en dergelijk vluchtig gedoe zijn niks voor mij. Voor ondersteuning van kwaliteit, is een forum een uitstekend middel.

Maar vergeleken met 10 jaar geleden, is het niks meer qua forumactiviteit. Rond 2007-2008 waren we op het (helaas overleden) Nederlandse Ubuntuforum, met meerdere mensen zowat de hele dag druk in de weer met het beantwoorden van vragen..... Het knetterde van activiteit. Ook op andere fora trouwens.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor Maik » Zo 14 Okt 2018, 16:43

Fora zijn sinds de komst van de social media sites, die het hele forum gebeuren om zeep hebben geholpen, een ding van het verleden geworden. Ook hebben de social media sites voor een behoorlijke fragmentatie gezorgd want hoeveel "Pages" en "Communities" zijn er wel niet op Twitter, Facebook, Google+ (waar de stekker uit wordt getrokken), Reddit etc. etc. van Linux distributies en wat weet ik allemaal.

Persoonlijk vind ik het allemaal van de belachelijke en is mijn mening dat het beter is de stekker uit al die social media sites te trekken en de fora nieuw leven in te blazen.
Helaas zijn er dan van die app verslaafden die lopen te jammeren dat ze geen app weten om zo fora te kunnen gebruiken en fora dus niet zien zitten.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
frits

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor frits » Zo 14 Okt 2018, 18:11

Heb lange tijd met plezier met PCLinuxOs gewerkt en de support van het NL forum als zeer plezierig ervaren. Waarvoor dank aan de mannen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor Pjotr » Zo 14 Okt 2018, 18:12

Ja, Facebook, daar begin ik echt niet aan.... Zwart gat qua privacy. Ik ben er tot op heden nimmer ingestonken en zal dat niet gaan doen ook. Verder vind ik Twitter / Reddit ongeschikt voor het serieuze ondersteuningswerk.

Ze bekijken het maar met die sociale media. :D
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor Maik » Zo 14 Okt 2018, 19:41

Heb lange tijd met plezier met PCLinuxOs gewerkt en de support van het NL forum als zeer plezierig ervaren. Waarvoor dank aan de mannen!
PCLinuxOS, zowel het Nederlandstalige forum en ook het Engelstalige, zijn voor langere tijd als een thuis voor me geweest in het verleden en heb er goede herinneringen aan.
Ook van mijn kant dank aan het NL team van het PCLOS-NL forum voor hun jarenlange inzet om alles draaiende te houden.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor Peterbeter » Zo 14 Okt 2018, 23:12

Ja, Facebook, daar begin ik echt niet aan.... Zwart gat qua privacy. Ik ben er tot op heden nimmer ingestonken en zal dat niet gaan doen ook. Verder vind ik Twitter / Reddit ongeschikt voor het serieuze ondersteuningswerk.

Ze bekijken het maar met die sociale media. :D
Zo denk ik er ook precies over. Die zogenaamd sociale media is het nieuwe zwerfafval dat misschien nog wel erger is dan plastic.
Heb nooit veel aandacht besteed aan PClinuxos maar het verdwijnen van dergelijke forums vind ik zorgelijk.
Dat het Nederlandse Ubuntuforum nu nog steeds in een diep coma zit vind ik heel triest.
Het was kwalitatief vaak beter ( naar mijn mening) dan wat je in de Engelse taalgebied kunt vinden.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor Joan » Zo 14 Okt 2018, 23:40

De sociale media zijn niet de grote schuldige van het verdwijnen van fora. Windows en Macintosh hebben de formule in de computerwereld ontwikkelt (locinn, afhankelijk maken van). De nieuwe privacy regelgeving telt ook zwaar en legt een grote investering en verantwoordelijkheid bij de fora beheerders. Daarnaast is er al jaren minder animo om op de oude manier bij te dragen aan informatieverspreiding via het internet en is ook al jaren een oorzaak van het teruglopende aantal bijdragers op Wikipedia. Op de Linux Mint wiki zijn ook nog geen regelmatige bijdragers, terwijl een wiki toch een plaats is waar iedereen een beschrijving of oplossing kan plaatsen die door iedereen makkelijk kan worden gevonden en de Linux Mint wiki ook via de centrale Linux Mint hoofdsite is te bereiken. Met sites in eigen beheer loopt het ook terug door tijdgebrek, kosten en regelgeving.

Zo'n 10 jaar geleden was een forum nog een belangrijk informatiecriterium. Daarna zijn er meer informatie en contact sites verschenen met een uitgebreid aantal onderwerpen en toegankelijk in de gewenste taal. Het is in feite het gemak waarmee op bijv. Facebook "gratis" een pagina kan worden geopend of een onderwerp worden gevonden, gebruikt en contacten worden onderhouden, in de taal die men wenst. Fora hebben allemaal hun eigen www. in hun eigen taal en dat maakt het lastiger om de juiste te vinden. Men krijgt ook sneller een antwoord op een vraag als er veel lezers zijn. Iedereen kent Facebook, Google, Windows en wie kent de Nederlandstalige Linux Mint site? Alleen "door het alles van je willen weten en bezit nemen van jouw info" is sociale media niet bij iedereen gewild. Dan is een forum nog een intiem alternatief toevluchtsoord voor specifieke vragen zonder lastig te worden gevallen met allerlei bijzaken.

De forumleden uit de eerste perioden zijn op de hoogte met de werking van computers en hebben de gevaren tijdens het ontstaan van internet leren onderkennen. Zij waren vaak betrokken bij de oprichting en het onderhoud van de fora en er zijn te weinig geïnteresseerden die het stokje willen overnemen. De nieuwe generatie kent alleen de behuizing en heeft geen idee wat er in dat ding gebeurt als een app wordt geopend. Daarbij is het ook voor de eerste generaties computer gebruikers niet meer mogelijk om te achterhalen wat er door een app wordt verwerkt. Het is een kwestie van vertrouwen en de kennis dat de weggegeven info wordt gebruikt voor handelsdoeleinden.
Het lijkt tegenwoordig belangrijker om snel en op een plaats info te kunnen vinden of te kunnen reageren, dan uitgebreider op een onderwerp in te gaan. Dit komt ook tot uiting in de vragen die soms door nieuwe Linux gebruikers worden gesteld. Als niet binnen korte tijd een eenvoudig antwoord volgt haakt men af.

Omdat iedereen zonder enige kennis en zonder de ware identiteit prijs te geven het internet kan gebruiken, verwacht ik niet dat socialer of veiliger zal worden. Wetten beperkt niemand om het internet te gebruiken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor Peterbeter » Ma 15 Okt 2018, 01:39

@joan: Vind je argumentatie niet zo overtuigend dat sociale media niet de schuldige zijn dat de forums verdwijnen.
Het grote verschil met 10 jaar terug (en ik ben al die tijd aktief geweest op Linuxforums) is dat toendertijd mensen niet alleen op forums kwamen om hun problemen te helpen oplossen (natuurlijk waren er dat ook wel veel), maar het was voor sommigen ook een meeting place.
En juist die rol hebben de ¨snellere¨ public media naar zich toe getrokken. Het gaat daar immers niet over de inhoud (van wat ik er van kan waarnemen) maar mensen willen hun eigen ¨geluid en beeld¨ aan anderen tonen. Op forums gaat het vooral om technische zaken en dat blijft daardoor toch een selecte groep. En daar zit dan ook de zwakte van forums vermoed ik.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor Joan » Ma 15 Okt 2018, 04:52

@PeterBeter: In veel opzichten zijn we het eens. Mijn verhaal is al lang, maar ik vind niet dat je alleen de grote sociale media sites de grote schuld kan geven. Zij faciliteren en de mens maakt er gebruik van.
De vraag is dan ook: Waarom willen de mensen het ondanks dat ze er veel voor moeten geven?
Het is in feite het gemak waarmee op bijv. Facebook "gratis" een pagina kan worden geopend of een onderwerp worden gevonden, gebruikt en contacten worden onderhouden, in de taal die men wenst.
Het is ook zo makkelijk om op Google de route te zoeken en bekijken en via WhatsApp te vertellen dat je er bijna bent enz..
Het vreemde is ook dat Facebook soms wordt verafschuwd en over Whatsapp hoor je vaak "Iedereen gebruikt het, je kan niet zonder en, hoe kunnen we je dan bereiken?" Ik zeg dan, gewoon een e-mail of via de huistelefoon.
Ik heb een oude smartphone die bijna nooit is opgeladen. Als mijn gegevens worden gevraagd kijkt men vreemd als ik zeg dat ik geen mobiel gebruik. Het is soms best lastig om niet mee te doen. Ook de bank doet moeilijk omdat het de inlogcode via mobiel wil versturen, en wat halen zij daarmee voor info uit je phone waar ze de marktwaarde mee kunnen berekenen onder het mom van "voor de veiligheid of verbetering van de verbinding". De voorwaarden? Wie leest die telkens als er weer wat is aangepast. Velen willen niet eens zelf zoeken naar beschikbare antwoorden, laat staan een epistel met moeilijke woorden doorlezen.
IoT is hot, kijk daarbij ook eens naar het gebruik van die apparaten en de beveiliging. Als ik de onderzoeksrapporten daarover lees blijkt toch dat het grootste deel de beveiliging niet vertrouwd, maar het wel gebruikt.

Een voortvloeisel van het gemak.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor emvedeesje » Di 16 Okt 2018, 09:43

Is het forum.linuxmintnl.nl nu nog het enige nederlandstalige forum ?
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor Arie » Di 16 Okt 2018, 12:01

Nee, nedlinux.nl bestaat ook nog.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor Mogenblue » Za 24 Nov 2018, 17:14

Ik ben regelmatig actief op facebook, maar zodra het negatief gaat worden in een groep ben ik weg. Dat is ook wel weer zo makkelijk van zo'n grote hoeveelheid groepen. Je stapt er net zo makkelijk uit als in. Met mijn privacy pas ik wel op. Ik ben er zelf bij als ik iets over mezelf zeg.

Jammer dat pclinuxos wordt opgedoekt. Ik heb er ook een tijdje met plezier mee gewerkt. Maar ik denk toch dat mint een betere ondersteuning heeft.
Groot respect voor DeBaas hoor. Die weet er een hele hoop vanaf. Die is hier trouwens ook al jaren actief... :D

Ik vind forums zoals deze best wel prettig. Op engelstalige linux fora is ook veel te vinden. Ik denk dat ze voorlopig nog wel zullen blijven. Hoop ik dan tenminste...
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor DeBaas » Za 24 Nov 2018, 20:43

"Groot respect voor DeBaas hoor. Die weet er een hele hoop vanaf"

Misschien kan ik iets beter zoeken?........ ;)
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Einde pclinuxos.nl forum

Berichtdoor Mogenblue » Zo 25 Nov 2018, 03:07

Je mag van mij nog wel even blijven hoor. :)

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten