Beginnersfouten Linux

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Winkey
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Vr 28 Mei 2010, 22:09
Locatie: Ens, Nederland

Beginnersfouten Linux

Berichtdoor Winkey » Wo 02 Jun 2010, 22:15

Een leuk artikel over beginnersfouten in de Linux wereld:
  • Assuming they are using Windows
  • Trying to make exe files work
  • Choosing the wrong distribution
  • Not finding software
  • Sending OpenOffice documents to Microsoft Office users in the default format
  • Avoiding the command line
  • Giving up too quickly
  • Thinking the Windows directory hierarchy translates to Linux
  • Skipping updates
  • Logging in as root
  • Losing windows to the pager
  • Ignoring security because it’s Linux
http://www.zdnet.com/blog/btl/10-mistak ... make/34444

In een aantal van deze punten kan ik mij zeker wel vinden en zullen ook waar zijn.

Edit: Misschien past dit wel beter onder het Linux sub-forum...
nomko

Re: Beginnersfouten Linux

Berichtdoor nomko » Do 09 Dec 2010, 15:47

Assuming they are using Windows
Schotel de gemiddelde Windows gebruiker een pc voor met Linux met KDE desktop en zeg dat dat de nieuwste versie van Windows is, de opvolger van Windows 7. Je wordt gelijk op je woord gelooft... Dit hebben ze al es een keer getest toen Windows 7 op de markt zou komen. Zijn ze met een laptop en Suse met KDE desktop de straat opgegaan. Vragen aan voorbijgangers wat ze vonden van die nieuwe Windows versie.... Groot succes!
Trying to make exe files work
Tja, als je Windows gewend bent.... Hoevaak het niet voorkomt dat net overgestapte gebruikers met alle macht proberen om MS office geinstalleerd te krijgen onder Linux.......
Choosing the wrong distribution
Hier kan ik me wel in vinden. Het is een groot probleem om de juiste distro te vinden. Grote pakketten zoals Suse (OpenSuse) schrikken vaak af. Het is overweldigend en soms ook iets teveel van het goede. Pakketten waarbij naderhand nog e.e.a. ingesteld moeten worden of geinstalleerd moet worden schrikt ook af. Vooral als je totaal onbekend met Linux, ongeacht distro. Zo vind ik Suse met KDE nog steeds teveel van het goede en schrikt het me zelfs nu nog steeds af. Gnome brengt eenvoud naar je desktop en is minder schrikachtig voor beginners. KDE is m.i. meer voor puristen die behalve een leuke desktop ook de hele boel naar hun hand willen zetten met allerlei instellingen en configuraties. Het zoeken naar een distro die je aanspreekt kan een lange tocht zijn door het enorme aanbod van linux distro's.
Not finding software
Kan ik me iets bij voorstellen. Ga maar es googlen op bijv. fotobewerkingssoftware. 99,9% van wat er dan aangeboden wordt is voor Windows. Dat zet je dan (vooral als nieuwe Linux gebruiker) toch sterk aan het denken.
Sending OpenOffice documents to Microsoft Office users in the default format
Hmmm.... Dat komt omdat Microsoft zo krampachtig vasthoudt aan hun eigen standaard en het Open Source verafschuwt heeft al die jaren. Jammer voor Microsoft.
Avoiding the command line
Als je als beginneling niet weet wat je ermee moet doen. Wat een boer niet kent dat vreet ie niet zal ik maar zeggen! Als je (net als ik) ooit begonnen bent met DOS, dan ben je al bekend met command line commando's. Maar dan wel ls gebruiken in plaats van dir ;)
Giving up too quickly
Dat deed ik ook al met Windows. Iets proberen te fixen om dan uiteindelijk toch maar weer de boel opnieuw gaan installeren omdat je met het fixen van een probleem het probleem alleen maar erger maakte.
Thinking the Windows directory hierarchy translates to Linux
Inderdaad een dooddoener voor Windows gebruikers die overstappen op Linux en zich niet goed voorbereid hebben op Linux. Die lopen zich dan suf te zoeken naar Mijn documenten... Vaak haken ze hier ook al om af, onbekendheid met de bestandssysteem en structuur.
Skipping updates
Als je vanuit Windows gewend bent om elke keer updates te installeren, dan verwacht ik op z'n minst dat je dit ook binnen Linux kunt verwachten. Vanaf Ubuntu 10.04 krijg je zo'n pop-up dingetje te zien, met eens impele hack (zie mijn site) kan je dit weer terugdraaien naar de situatie voor 10.04. Maar toch ben je niet verplicht om updates te installeren. Nadeel is wel dat je later zit met een verouderd systeem.
Logging in as root
Ik denk niet dat de meeste distro's dit toelaten. Denk eerder dat de meeste distro's alleen gebruikers laten inloggen. Root is meer voor als je al ingelogt bent en er zaken op root niveau afgehandeld moeten worden.
]Losing windows to the pager
Ignoring security because it’s Linux
Inderdaad een dooddoener en hoe komt dat?? Omdat er complete volksstammen zijn die rondbazuinen dat Linux virusvrij is en heel erg veilig. Even iets rechtzetten, Linux is per definitie niet virusvrij, Linux is minder virusgevoeliger dan Windows. Idem geldt voor trojans, spy-/malware. Er zijn virussen voor Linux, maar die zijn zeer zeldzaam en komen heel erg weinig voor "in het wild". Ook Linux heeft zijn onveilige lekken en dit geldt ook voor Linux applicaties. Wat wel goed geregeld is tov. Windows is het rechtensysteem. Dit is beter opgebouwd dan bij Windows en deze betere rechtensysteem maakt Linux wat veiliger. Maar 100% veilig is het niet, als iemand anders dan jezelf ook jouw wachtwoord kent dan kan diegene ook doen en laten wat ie wilt met jouw systeem. Ook voor Linux geldt, de grootste veiligheidsrisico heeft een muis in zijn/haar linker/rechter hand en zit op een gemiddelde afstand van 50cm van het beeldscherm af ;)
Gebruikersavatar
Tomandjerry
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 10:10

Re: Beginnersfouten Linux

Berichtdoor Tomandjerry » Wo 02 Feb 2011, 20:19

Ook voor Linux geldt, de grootste veiligheidsrisico heeft een muis in zijn/haar linker/rechter hand en zit op een gemiddelde afstand van 50cm van het beeldscherm af ;)
:D :D :D :D :D :D

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten