SSD snelheids perikelen

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

SSD snelheids perikelen

Berichtdoor oldbutMint » Wo 07 Aug 2019, 16:48

LM-Mate, 19.1
32 bit

Hallo,

Ik heb een probleempje dat waarschijnlijk niet met LM te maken heeft, vandaar begin ik er in het cafe over.
Als een van mijn computers heb ik een HP-Compaq Mini (CQ10-400SD), dit is een extra kleine laptop, met Atom 1,6 Ghz processor en 2 GB ram (het maximum).
Origineel zijn die met HD geleverd, 250 GB (dacht ik).
Omdat de HD kuren begon te geven en zijn nabije dood aankondigde, heb ik die eruit gehaald en een SSD ingebouwd: je leest immers altijd die juichende verhalen van 'veel snellere computer' etc.
Omdat ik erg weinig tussen de washandjes vond is het een low-price modelletje geworden:
de Crucial BX500, met 240 GB.
De inbouw ging gesmeerd, en na de tips van Pjotr op diens webpaginas gevolgd te hebben is het laptopje up and running op de SSD.
Maaaaar: van de snelheidswinst merk ik eerlijk gezegd niks, en ik vind de computer trager als ten tijde met de HD erin.
Echte testprogrammas die draaien onder linux en uitsluitsel geven over de prestaties van de Crucial vond ik helaas niet.
Mogelijk is de Crucial gewoon niet helemaal lekker (hij was wel nieuw in doos van een betrouwbare zaak)
Omdat ik nu nog garantie op de Crucial heb, kan ik beter nu uitvogelen of de Crucial inderdaad niet lekker in zijn vel zit.
Mij zweeft voor een ander merk SSD te kopen en die op de plaats van de Crucial in te bouwen en te kijken of de snelheid nu beter is..
(als dat het geval is kan ik de Crucial teruggeven).
Maar omdat het tussen de washandjes nog steeds niet drukker geworden is, moet ik denken aan iets als de Kingston A400 (ook 240 GB), die zo'n beetje in dezelfde prijsklasse zit.
Mijn vraag is: heb ik kans dat de Kingston beter presteert, of is de snelheidswinst die voorgespiegeld wordt (ook bij Kingston en Crucial) advertentiepraat en bezijden de waarheid?
Het zou eventueel ook nog aan het laptopje kunnen liggen, maar dan blijft het vreemd dat de HD WEL sneller was...

Ik hoop dat iemand hier iets verstandigs over kan en wil zeggen.

Bedankt alvast.

oldbutMint
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: SSD snelheids perikelen

Berichtdoor Pjotr » Wo 07 Aug 2019, 21:58

Ik denk dat het niet aan de SSD ligt, maar aan het ouwe bejaarde bakkie dat gewoon niet geschikt is voor een SSD.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: SSD snelheids perikelen

Berichtdoor DeBaas » Do 08 Aug 2019, 10:37

Weke SATA versie ondersteund dit noteboekje?, waarschijnlijk SATA I 150.
Hoewel de SSD SATA III 600 ondersteund wordt de snelheid behoorlijk afgeremd door het voorheen XP noteboekje zelf.
Ook de traagste processor zal mede oorzaak zijn.
Lijkt mij een gevalletje bezuinigen op het operating systeem.
Waarschijnlijk ben je het best af met Mint XFCE of Xubuntu.
https://kb-nl.sandisk.com/app/answers/d ... n-sata-iii
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: SSD snelheids perikelen

Berichtdoor oldbutMint » Vr 09 Aug 2019, 10:12

@debaas,
De manual bij dit boekje vermeldt niets over de sata-klasse van het mobo.
Als ik de gegevens van de sticker op de uitgebouwde, originele HD in de zoekmachine ingeef, krijg ik:
160 GB, interface sata 2.6/ata-8, data transfer rate max. 3Gbit/sec.
Die HD zat er dus in, met LM als os erop, en die disk presteerde beter dan de crucial ssd.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: SSD snelheids perikelen

Berichtdoor Maik » Vr 09 Aug 2019, 10:43

Zoals tot nu twee keer achter elkaar aangegeven is geweest:
Ik denk dat het niet aan de SSD ligt, maar aan het ouwe bejaarde bakkie dat gewoon niet geschikt is voor een SSD.
Hoewel de SSD SATA III 600 ondersteund wordt de snelheid behoorlijk afgeremd door het voorheen XP noteboekje zelf.
Ook de traagste processor zal mede oorzaak zijn.
Daaruit kan je concluderen dat het gewoonweg niet zal werken zoals je zou willen.
Dan stop je toch gewoon de oude HD terug erin als die volgens jou beter werkte en gebruik je de Crucial voor een andere computer. Simpel toch?

Edit: overigens kon het topic geplaatst worden onder Hardware en Drivers, je bent immers bezig met hardware en Mint.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: SSD snelheids perikelen

Berichtdoor VuurVosje » Za 10 Aug 2019, 22:43

Via 'Schijven' kun je een benchmark uitvoeren,
dat is objectiever dan onderbuikgevoel. ;-)
Maar snel zal het nooit worden met een Atom...

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten