LibreOffice Dbase proeven.

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

LibreOffice Dbase proeven.

Berichtdoor stegiman » Za 25 Jan 2020, 16:31

Zo ben ik nu bezig met leren hoe LibreOfficeBase werkt
En lukt dat goed: de database zelf want zelf ben ik nog niet begonnen.
Vroeger werkte ik met Access 365 maar dat heb ik uiteraard niet meer.
Als LibreOfficeBase ondertussen wel goed werkt wil ik best mee beginnen.
Vroeger kon het weleens crashen maar dat was niet van LibreOfficeBase maar andere van dezelfde type maar een andere naam.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

LibreOffice Dbase proeven.

Berichtdoor Joan » Za 25 Jan 2020, 19:52

Door een melding in een bericht kwam de vraag of LibreOffice base goed werkt.

Daarover wil ik hier wel reageren omdat het niet direct een vraag is die met een eenvoudig antwoord is te verklaren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: LibreOffice Dbase proeven.

Berichtdoor Joan » Za 25 Jan 2020, 21:23

Ik heb in twee weken een eenvoudige winkel administratie opgezet met vooraf enkel wat leeservaring over Dbase programma's of hoe LO base werkt.
Sql was voor mij niet helemaal nieuw door de (heel) oude programmeerervaring die nog in mijn brein zit.

In eerste instantie had ik een shead gemaakt met de opzet en indeling die ik in gedachten had. Daar zit niet veel herkenbaars meer in dan alleen enkele hoofdonderdelen. Daarna heb ik met behulp van de TheFrugalComputerGuy op Youtube een begin gemaakt en https://www.w3schools.com/sql/default.asp is een mooie gelegenheid om een en ander uit te proberen.
Al doende leerde ik de structuur kennen en kan mij nu toeleggen op het meer geavanceerde werk.

Mijn LO base bestaat nu uit een menupagina op het Bureaublad met 8 onderdeel knoppen en een knop in de header om de eigenlijke base te openen.
Bijna alle 8 onderdelen maken gebruik van diverse Forms en subforms en Query's. Dat is nog wel lastig omdat de mainform (dat eigenlijk ook een gewoon Form is) gegevens doorspeelt naar de onderliggende forms en suforms. Hierdoor ben ik nu mee bezig om dat op een eenvoudige en ordelijke manier te laten verlopen. In het begin zijn er altijd uitbreidingen en aanpassingen nodig wat de nodige onrust voor LO base veroorzaakt door conflicten met namen of verbindingen en dergelijke. Het maakt groot verschil waar het (sub)form in is geplaatst en de invloed op de verbindingen.
Er verschijnen nog vaak foutmeldingen en nu eigenlijk meer dan in het begin omdat ik eerst voorzichtiger was en nu met meer ingewikkelde constructies werk.
Mijn eerste Formulieren waren stand alone, maar nu zitten er veel verbindingen naar diverse tabellen en query's in wat het ingewikkelder maakt. Hierin ga ik in de komende tijd meer structuur aanbrengen.
Ik heb wel een probleem. Als ik ergens iets van weet wil ik meer en als het kan alles van weten. :D

LO base loopt niet altijd lekker, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk doordat ik verwijzingen invoer waar LO base zich in verslik, dat is nog onkunde. Met de rest van LO heb ik geen last van vastlopers of crashen, terwijl ik met LO calc bestanden heb van meer dan 10MB, al gaat het dan wel iets trager.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Foutje LO-base

Berichtdoor stegiman » Di 28 Jan 2020, 22:30

Zo heb ik een venster in LO-base dat constant in ontwerp modus opent. Een programmeerfoutje van mij, maar kan nog niet vinden waar die fout zit.
Ben niet mee begonnen maar ik zou denken aan macro.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Foutje LO-base

Berichtdoor Joan » Wo 29 Jan 2020, 01:44

Nee. Ik gebruik hierin geen macro's.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: LibreOffice Dbase proeven.

Berichtdoor Joan » Zo 02 Feb 2020, 07:14

Probleem met venster dat opent in ontwerpmodus is opgelost.
De knop 'Openen in ontwerpmodus' stond aan.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: LibreOffice Dbase proeven.

Berichtdoor Joan » Vr 07 Feb 2020, 00:02

Ik ben verbaast over de geringe hoeveelheid opslagruimte die LibreOffice base inneemt met een vergelijkbaar programma in Calc.
De gehele map bedraagt 585kB, met een DB van 390kB en negen Formulieren van 11 tot 23 kB. In de DB zitten 11 tabellen, 22 query's waaronder een paar test exemplaren en 10 Formulieren.

In een zelfde soort administratie van een heel jaar gebruik ik met LibreOffice Calc 4,92MB en dat is beduidend meer. Ook heb ik nu meer mogelijkheden om onderdelen te splitsen en de overzichten te verduidelijken. Het zal ook niet stek groeien omdat het hoofdzakelijk op een tabel is gebaseerd, waar ik in Calc verschillende bladen voor nodig had.

Ik was bekent met Calc door Exel en had geen DB nodig. Maar door het groeien van mijn administratie programma werden de laad en opslag tijden ook langer waardoor ik toch aan base ben begonnen.

Mijn kennis bestond enkel uit leeswerk over Dbase, maar met de site The Frugal Computer Guy en w3schools base en sql had ik in twee weken een werkend programma. Daarna had ik de smaak te pakken en ben mij meer gaan verdiepen in sql en het optimaliseren en uitbreiden van het programma.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LibreOffice Dbase proeven.

Berichtdoor stegiman » Vr 08 Mei 2020, 00:16

Hoe vind je nu Base?
Nog altijd de moeite waard want ik ben nog niet mee begonnen?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: LibreOffice Dbase proeven.

Berichtdoor Joan » Vr 08 Mei 2020, 21:33

LO Base werkt in mijn geval goed.

Bij het maken van nieuwe onderdelen loopt het wel eens vast. Volgens mij komt dat door het tekort of overschrijven van het gereserveerde werkgeheugen. Met regelmatig handmatig of automatisch opslaan voorkom je in dat geval gegevens verlies.
Gegevens uit een geregistreerde en niet geregistreerde base kunnen worden uitgewisseld. Dit is vooral handig als je een proef hebt gedaan en die in een geregistreerde wilt implanteren. Houdt hierbij wel rekening met koppelingen naar andere onderdelen, die worden bij invoegen of verplaatsen niet automatisch aangepast.
Een uitgebreide base werkt sneller dan een LO Calc met dezelfde gegevens. Dit is ook afhankelijk van de structuur en de gesplitste bestanden .
De Formulieren zijn LO Writer onderdelen, de de Tabellen zijn LO Calc onderdelen en beide als zodanig uitwisselbaar.
Het is eenvoudig om een indexvenster (Formulier) te maken met knoppen waarmee je snel naar andere onderdelen kunt schakelen. Ik had daarin 1 knop naar de originele base, 8 naar specifieke onderdelen en 1 naar een algemeen overzicht. Elk onderdeel had ten minste een knop in het onderdeel-naam verwerkt waarmee ik direct naar de index kon gaan.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LibreOffice Dbase proeven.

Berichtdoor stegiman » Vr 08 Mei 2020, 22:39

Dan zal ik meer tijd voor maken.

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten