Oude pc met nieuwste software

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Oude pc met nieuwste software

Berichtdoor Joan » Di 28 Jan 2020, 20:40

Persoonlijk bericht van JosVa dat ik graag wil delen. Verstuurd op: Di 28 Jan 2020, 11:47
Ben via Duitse en Engelstalige sites uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat Cinnamon al in Mint v18 veel en in v19 teveel vraagt van een wat oudere computer. Loopt gewoon niet lekker. Een beetje net als W10.
Heb nu Mate naast Cinnamon geinstalleerd en alles (!) draait onder Mate wel soepel op zowel mijn PC als de laptop. Ook Firefox doet weer vlot wat ik vraag zonder makken en zonder een diagonale lijn bij snel scrollen. Heb ook LibreOffice vervangen door OpenOfficeApache om dezelfde reden. Ik vermoed dat Cinnamon op de achtergrond meer doet dan eigenlijk nodig is.
Overigens zijn de Engelstalige forums daarin net zo min behulpzaam geweest als de Nederlandse. Voordeel is daar wel dat de gebruikers het niet nodig vinden om mekaar aftezeiken als je wat anders schrijft dan meute denkt. En daarnaast: denk maar niet dat je de enige bent met je probleem, het internet staat er vol mee :uitroepteken:
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1604
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Oude pc met nieuwste software

Berichtdoor stegiman » Di 28 Jan 2020, 22:24

Wat je zegt was ook mijn mening.
Je kan dat ook controleren hoeveel van de processor een Linux en programma verbruikt:
In terminal

Code: Selecteer alles

ps -axu
%MEM = hoeveel % van de processor
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Oude pc met nieuwste software

Berichtdoor VuurVosje » Wo 29 Jan 2020, 09:56

Komt overeen met mijn eigen waarnemingen en diverse tests van distro's: Cinnamon is 'zwaarder' dan Mate.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Oude pc met nieuwste software

Berichtdoor Pjotr » Wo 29 Jan 2020, 10:33

LibreOffice vervangen door OpenOfficeApache om dezelfde reden.
LO en OO zijn ongeveer even zwaar, wat ook logisch is als je beseft dat LO ooit is afgesplitst van OO. Dit begrijp ik dus niet.
Overigens zijn de Engelstalige forums daarin net zo min behulpzaam geweest als de Nederlandse. Voordeel is daar wel dat de gebruikers het niet nodig vinden om mekaar aftezeiken als je wat anders schrijft dan meute denkt.
Hoezo niet behulpzaam? Zowel de Engelstalige als de Nederlandstalige fora, waar ik al jaren actief op ben, zijn juist zeer behulpzaam.

En hoezo afzeiken? Of kan de schrijver misschien niet tegen kritiek als hij iets beweert?

Overigens is MATE inderdaad lichter dan Cinnamon, hoewel het verschil een stuk kleiner wordt als je de visuele toeters en bellen van Cinnamon uitschakelt. Xfce is zelfs nog lichter dan MATE.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Oude pc met nieuwste software

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 30 Jan 2020, 01:14

Nieuwste Linux Mint software :
De laatste nieuwe uitgaves zijn 19.3 Cinnamon , Mate , Xfce en , wordt weleens vergeten LMDE 3 ( Linux Mint Debian Edition ) .

Wat is een oude pc ? :
Als je vaststelt dat je pc met de jaren moeite begint te krijgen met nieuwe software dan kan je helaas maar tot één conclusie komen , je pc is aan het verouderen en eventueel aan hardware upgraden of vervanging toe .

Een “ oude pc met nieuwste Software “ is dus een contradictio in terminis , toch als men het met mij eens is dat een “ (ver)oude(rde) pc “ er per definitie één is die geen nieuwe software meer aankan ?

Wat het te wensen overlaten van de behulpzaamheid op nederlandstalige forums ten opzichte van de engels- of duitstalige betreft ?
Nog weinig van gemerkt tot nu toe , in tegendeel , kan “ JosVa “ ter illustratie een paar concrete voorbeelden geven ?
Debian Bookworm_Cinnamon

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten