facebook nodig?

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

facebook nodig?

Berichtdoor emvedeesje » Vr 25 Sep 2020, 17:12

Tot vandaag heb ik nog geen facebook account.
Dat is puur uit veiligheids- en privacyoverwegingen.

Ik merk echter dat meer en meer bedrijven, instellingen en websites gebruik maken van "volg ons op facebook".

En daar gaan mijn vragen over.
- Is bij zulke te volgen dingen waardevolle info te rapen die je normaal niet vindt?
Zo ja, dan zou een account interessant kunnen zijn.
- Als je dan enkel daarvoor een account zou nemen, kan je dan genoeg jezelf afschermen om geen info bloot te geven en toch nog veilig te blijven?
Ik heb nog nooit een facebookscherm gezien...

Ik hoor het graag van de facebook gebruikers.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: facebook nodig?

Berichtdoor Joan » Vr 25 Sep 2020, 18:30

Je kunt een Facebook account totaal privé houden zonder enige informatie openbaar te maken.
Maar zoals met alle gratis telefoon app's, Google, Twitter, YouTube, enz. worden je opgegeven gegevens gebruikt voor onderzoek en dergelijke. Dit kan je echter wel sterk minimaliseren.
Er is veel onzinnige info te vinden, maar ook veel zinnige, zoals b.v. 'Linux Mint Nederland' van de Nederlandstalige Linux Mint groep waar ook dit forum toe behoord.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: facebook nodig?

Berichtdoor stegiman » Za 26 Sep 2020, 00:11

Zelf gebruik ik Facebook omdat mensen mij dat vroegen.
Maar puur gezien heb ik dat helemaal niet nodig en maar niet op smartphone.
Ik ga max 1 keer per dag naar Facebook en kijk even na en dat is het.
Maar het kan handig zijn want sommige bedrijven zoals frituur gebruiken Facebook om iets te melden.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: facebook nodig?

Berichtdoor emvedeesje » Za 26 Sep 2020, 09:30

Van Joan:
Er is veel onzinnige info te vinden, maar ook veel zinnige, zoals b.v. 'Linux Mint Nederland' van de Nederlandstalige Linux Mint groep waar ook dit forum toe behoord.
Van Stegiman:
Maar het kan handig zijn want sommige bedrijven zoals frituur gebruiken Facebook om iets te melden.
Dat is nu net waarvoor ik het zou gebruiken, want steeds meer en meer firma's melden zaken op deze manier.
Joan zegt ook nog:
Maar zoals met alle gratis telefoon app's, Google, Twitter, YouTube, enz. worden je opgegeven gegevens gebruikt voor onderzoek en dergelijke. Dit kan je echter wel sterk minimaliseren.
Sommigen beweren dat bij zoveel mogelijk minimaliseren van je opgegeven gegevens, desondanks je gegevens toch verder gebruikt worden.
En dat verontrust me, want ik krijg nu al 18 spams per dag binnen over bitcoins, hete meiden, en dat ik een groot bedrag gewonnen heb.
Die internetvervuiling hangt me allang de keel uit.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: facebook nodig?

Berichtdoor Joan » Za 26 Sep 2020, 15:56

Spam komt niet alleen door sociale media, maar ook doordat hackers e-mail lijsten via internet verzamelen en daarmee spammen.
Het is helaas niet helemaal te voorkomen.
Met een goed e-mail programma kan je al heel veel filteren waardoor het niet in je 'IN' vak verschijnt..
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: facebook nodig?

Berichtdoor dirkjanl » Za 26 Sep 2020, 18:38

"Facebook weet al wie je bent, hoe je eruit ziet, wat je doet etc.. Dat heeft hij opgemaakt uit verhalen en foto's van mensen om je heen. Door gegevens naast elkaar te leggen en met elkaar te combineren."
Als je daar vanuit gaat, dan weet je waar je aan toe bent. Er is weinig privacy over. Natuurlijk kun je alles zo privé mogelijk instellen, maar dan nog....
Je gaat op Facebook omdat je wat wilt. En dan krijg je Facebook erbij. Wil je dat niet, dan blijf je weg van Facebook.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: facebook nodig?

Berichtdoor stegiman » Zo 27 Sep 2020, 00:06

Ik heb Facebook maar ik heb dit jaar totaal geen spam gekregen. (Heb geen programma voor nodig)
Het ligt dus niet aan Facebook maar waar je uw mailadres achterlaat en vooral geeft niet zomaar toestemming voor cookies.
Meestal kan je ook cookies aanpassen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: facebook nodig?

Berichtdoor Jamint » Zo 27 Sep 2020, 17:14

@ emvandeesje,

Je schrijft: "Ik heb nog nooit een facebookscherm gezien..."
Weet je: dat is ook helemaal niet nodig om Facebook te laten weten wat je op ontelbare websites doet.
Heb je Facebook nodig zoals je vraagt? Wel dat is voor iedereen verschillend, Maar Facebook heeft jouw, mij en iedereen wél nodig ;)

Facebook's produkt is informatie in de breedste zin van het woord. Informatie verzamelen en delen/verkopen is Big Business en een van de manieren om die informatie te krijgen wordt door duizenden (grote) bedrijven, waaronder Facebook, tot stand gebracht met trackingpixels.

Dat werkt zo:

Een website is een adres op het internet waar de eigenaar (Hoster) huur voor moet betalen. Facebook wil een deel van die huur voor iedereen betalen, maar daar stelt zij wel iets tegenover; een wederdienst.
Door een afspraak met Facebook plaatst de eigenaar van een website een soort van antenne's van Facebook op zijn website. Die 'antenne's' heten officieel trackingpixels. Dat is allemaal volkomen legitiem overigens.
Die trackingpixels openen automatisch een communicatielijn naar, in het geval van Facebook: zo'n kleine duizend Facebook URL's (daarover zodadelijk) die er alleen zijn om informatie te vergaren.

Dit is een sterk vereenvoudigde voorstelling van zaken maar in essentie werkt het zo.

Voorbeeld:

Als wij een website bezoeken die één of meerdere onzichtbare Facebook trackingpixels bevat start deze pixel - letterlijk zijn zij ook heel vaak maar één pixel groot; dat is genoeg - een communicatielijn naar een speciale voor dat doel geschikte Facebook URL. Dat zijn er veel. Zie deze(*) inmiddels verouderde informatie.

Wat gebeurt er nu tijdens je aanwezigheid op een website, waar je bijvoorbeeld een interessante CD ziet?
Wel.... Bol.com is een mooi voorbeeld.
Wie kent Bol.com niet, en dan denkt bijna iedereen: Bol.com? Wat heeft die nou met Facebook van doen? Ik ben toch niet op Facebook?
Ja dat ben je wel. Je bent namelijk via een Facebook trackingpixel op: Facebook.net..... Kijk maar:

Afbeelding

Nu zie je in mijn voorbeeld hierboven dat ik Facebook niet laat weten dat ik geïnteresseerd ben in de CD op de Bol.com pagina. Voor mij persoonlijk: Waarom moeten zij dat weten? Wat heb ik daaraan? Voor mij persoonlijk niets dus, en daarom heb ik Facebook.net geblokkeerd. Letterlijk blokkeer ik hiermee de onzichtbare Facebooktrackingpixel, door hem als niet vertrouwd te hebben geclassificeerd in NoScript.

Noot: NoScript is een heel verhaal apart waar ik niet dieper op in ga hier.

Resumé: Je hoeft dus helemaal niet specifiek op Facebook te zijn: https://nl-nl.facebook.com of zelfs lid te zijn van Facebook om hen veel dingen te laten weten over jou. Zo'n duizend andere Facebook URl"s doen dat. Helemaal op de achtergrond op vele NIET-Facebook-Websites die wij bezoeken.

(*):
https://github.com/jmdugan/blocklists/b ... cebook/all
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: facebook nodig?

Berichtdoor emvedeesje » Zo 27 Sep 2020, 18:15

@Jamint
Ondanks ik dus geen account heb bij FB, kijken ze dus al gans de tijd mee... >:D

Heb FB nu ook afgehaald van de whitelist in Noscript.

Bedankt voor je heel duidelijke uitleg !

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: facebook nodig?

Berichtdoor shoshinsha » Ma 28 Sep 2020, 21:18

@Jamint en/of @ emvedeesje

Ik heb inmiddels gezien dat NoScript een add-on voor Firefox is. Wat ik me nu afvraag: in Firefox heb ik bij Browserprivacy de "Verbeterde bescherming tegen volgen" ingesteld op Standaard. In het lijstje daarvan staat dat dit werkt voor Sociale-mediatrackers en voor Cross-site-trackingcookies. Werkt dit nu ook tegen die trackingpixels?
Zo niet, zou dan de instelling Streng wel voldoen? Anders lijkt het me nuttig die NoScript extensie te installeren.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: facebook nodig?

Berichtdoor emvedeesje » Wo 30 Sep 2020, 10:02

@Jamint en @shoshinsa

hier wordt in 19.3 browser chromium gebruikt, en ik had daar "No-Script suite light" als extensie, waar ik dus FB uit de whitelist gegooid heb.
Ik merk dat er ook een "Noscript 1.0.46" bestaat en heb die nu ook even geïnstalleerd.

Ook hier blijft de vraag zoals shoshinsa ze stelt: Werkt dit nu ook tegen die trackingpixels?

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: facebook nodig?

Berichtdoor emvedeesje » Do 01 Okt 2020, 11:00

Zou dit de oplossing kunnen zijn?

Blokkeren bepaalde websites in alle browsers
Dus niet specifiek voor 1 bepaalde browser, maar ineens voor alle browsers.

Na wat zoeken kwam ik hier terecht: https://www.unixmen.com/block-website-ubuntu/
En dit is precies té simpel, doch het werkt.
Het volstaat in /etc/hosts 1 regel toe te voegen:

Code: Selecteer alles

127.0.0.1 www.facebook.com
En je krijgt dit resultaat als FB een verbinding wil maken:
Deze site is niet bereikbaar www.facebook.com heeft de verbinding geweigerd.

En volgens: https://www.2daygeek.com/linux-etc-host ... -on-linux/
Blijkt dat dit zelfs al volstaat:

Code: Selecteer alles

0.0.0.0 www.facebook.com
En of die trackingpixels dat kunnen ontwijken, dat weet ik niet...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: facebook nodig?

Berichtdoor mutse » Di 13 Okt 2020, 10:03

@ emvedeesje,

heb je, ondertussen voldoende info verzameld om een beslissing te nemen -- Facebook nodig vs. Facebook niet nodig ?

(ik, persoonlijk, heb het niet nodig om te genieten van een kwaliteitsvol leven ...)
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: facebook nodig?

Berichtdoor emvedeesje » Di 13 Okt 2020, 17:40

@ emvedeesje,

heb je, ondertussen voldoende info verzameld om een beslissing te nemen -- Facebook nodig vs. Facebook niet nodig ?

(ik, persoonlijk, heb het niet nodig om te genieten van een kwaliteitsvol leven ...)
hallo mutse,

ik ben bij mijn standpunt gebleven: geen FB.
Zaken die niet op een andere wijze dan via FB vb. hun openingsuren of iets anders meedelen, die moeten het dan doen zonder mij, want die kunnen mij dus niet bereiken.
En verder wil ik geen meekijker zijn in anderen hun leven.
Zelf heb ik geen behoefte om van alles over mezelf ten toon te zetten.
En het belangrijkste: de veiligheid. Geen risico nemen en ook niet kunnen gehackt worden via die weg.
Ik heb mijn eerder gestelde prioriteiten behouden.

En zoals je zegt: je hebt het niet nodig om te genieten van een kwaliteitsvol leven ...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten