HDD

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Do 18 Mar 2021, 11:43

Tja, voor iedereen werken die OS'en verschillend. Ligt aan de hardware in je computer, hoe die de software ondersteunt en wat je ermee doet. Maar wat als ik je nou vertel dat de KsysGuard die ik in het opstartmenu op 1 seconden gezet heb niet opstart terwijl die dat eerder wel deed? En Mint sinds gisteren maar besloten heeft dat ie bij het opstarten de numlock die door het BIOS wordt aangezet maar uit moet zetten? Ik merk te vaak dat er onder water iemand in mijn pc aan het rommelen is en ik daardoor het vertrouwen in Mint steeds meer kwijt raak. En dat had ik nog niet bij vooral de oudere versies.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: HDD

Berichtdoor Joan » Do 18 Mar 2021, 13:26

Het is redelijker om de schuld bij die 'iemand onder water' te zoeken.

Linux Mint werkt zoals je het instelt. Het wordt gecontroleerd door duizenden gebruikers. Verbeteringen worden regelmatig aangeboden en op onveiligheid wordt snel gereageerd.

Vergeet ook niet dat programma's van andere aanbieders veel oxidatie in de machinerie kan veroorzaken. En je weet dat oxidatie nooit onzichtbaar kan worden verwijderd.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Do 18 Mar 2021, 17:13

Wel Joan, dus dan maar na de installatie DVD niks meer toevoegen op mijn PC en hoe zit dat dan met die automatische updates?
Ik ben (zoals gebruikelijk weer) niet de enige met een probleem ->
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=116017
En zou je mij middels een 2897-ste reply kunnen vertellen hoe ik dat numlock lampje weer aangezet krijg tijdens het opstarten van Mint v20.1? Want ik ben nu al een tijdje nergens in de buurt geweest van zaken installeren of instellen. Sorry, wel met uitvoeren van alle door Mint aangeboden updates.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Do 18 Mar 2021, 17:48

Och Joan, laat maar. Ik heb op een andere engelstalige site gevonden dat je die numlock ook zelf aan en uit kunt klikken in het aanmeldvenster (inlogscreen). Waarom die daar nu op uit stond? Geen idee want tot gisteren werkte die gewoon want ik gebruik graag dat numerieke toetsenbord.
Moet wel zeggen dat ik begrijp dat Mint dat niet nodig vindt. Want, tja, waarvoor heb je eigenlijk die tien cijfers dan ook nog eens boven je qwerty toetsen in het toetsenbord staan?
Het BIOS zet de numlock aan want dat heb ik daar gecontroleerd en bevestigd. Mint zet die tijdens het inloggen uit. Pas nadat ik mijn wachtwoord heb gegeven gaat ie weer aan. Is toch ideaal geregeld? Ben ik uiteindelijk toch nog de baas over mijn PC als ik erin ga werken.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: HDD

Berichtdoor Joan » Do 18 Mar 2021, 18:47

Er zitten veel programma's in de standaard Linux Mint en hebben evenzoveel handleidingen.
Als ik denk wat de oorzaak kan zijn dat het numerieke toetsen bord word uitgeschakeld na de grub, kom ik op het idee van persoonlijke instellingen en het feit dat niet iedereen een apart numeriek heeft. Daarbij heb ik geconcludeerd dat mijn numerieke toetsenborg met de standaard installatie gewoon aan gaat tijdens de start van mijn sessie omdat bij installatie dat zo is gedetecteerd..

Het zit dus echt in de persoonlijke instellingen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Vr 19 Mar 2021, 12:25

Joan, je hebt weer gelijk.
Als het bij jou wel goed werkt waarom zou je dan denken dat het dat bij anderen ook niet gewoon werkt zoals het bij jou doet.
En bedankt voor je tip over de handleidingen die ik op andere forums wel kan vinden cq. om vragen. Gelukkig kan ik daarvoor niet alleen op engelstalige maar ook op duitstalige voor terecht. Op jouw advies heb ik dan ook de linuxmint.nl bladwijzer in Firefox verwijderd want daar heb ik na vandaag immers niets meer te vinden.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Ma 20 Feb 2023, 12:11

Door Stegiman vandaag verwezen naar dit forum omdat hij een beter werkende PC heeft dan ik. Tja. Na een update/upgrade moet je maar accepteren dat het OS de zaken regelt zoals de programmeurs dat dromen en niet waar jij, net als vele anderen op het internet, de voorkeur aan geeft.
Vroeger tijdens het programmeren vanaf Basic en diverse andere talen tot en met machinetaal altijd het KISS principe voor ogen gehouden. Kon je vlug een bug vinden en de eindgebruikers snapten wat ze deden of moesten doen. Nu moet ik door die multifunctionele paden een dikke handleiding doorstropen om wat simpels voor mekaar te krijgen.
Niet verder vertellen: alles wordt steeds beter!
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Ma 20 Feb 2023, 16:53

En zomaar 3 voorbeelden hoe goed het tegenwoordig = vanmiddag allemaal geregeld is.
Met rsync maak ik backups van mijn data en emails. Dat liep al jaren prima maar nu heb ik rsync errors omdat namen in de Thunderbird email folders niet correct zijn? Kan wel met Thunderbird alle orginele op lokale schijf opgeslagen emails inkijken en bestanden openen maar rsync kan niet meer alles kopieren en geeft als melding: Input/output error (5). Er zijn dus folders of files die niet correct zijn. In W7 dan maar even de schijf geannalyseerd en kijk, die ongeldige folders en files kun je daar wel verwijderen. Dan ook maar even die ntfs-USB-disk voor een routine soft- en hardware controle/reparatie door W7 laten doorlopen.
Bij de ING lees ik nu opeens alles in het Engels en moet daardoor in de instellingen het Nederlands (her?)activeren.
Bij de NN krijg ik na hun interne update in december 2022 nu een melding dat ik in maart mijn gegevens kan downloaden voor de belasting terwijl die rekening in 2017 is leeg gemaakt cq opgeheven en in ieder geval daardoor sindsdien niet meer actief is.
Waar je vroeger heel af en toe ergens achteraan moest, sta je tegenwoordig bijna wekelijks in de wachtrij om simpele dingen te regelen cq. weer recht te zetten.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: HDD

Berichtdoor stegiman » Ma 20 Feb 2023, 23:14

Bij de NN krijg ik na hun interne update in december 2022 nu een melding dat ik in maart mijn gegevens kan downloaden voor de belasting terwijl die rekening in 2017 is leeg gemaakt cq opgeheven en in ieder geval daardoor sindsdien niet meer actief is
He logisch dat je kan downloaden voor belasting want de bank is verplicht bij wet om uw gegevens te geven.
Zelfs al zegt je op: dan nog (ik weet niet in Nederland) maar in België is dat 10 jaar.

BETREFT: Input/output error (5)
Dat heeft niks met rsync te maken maar wel dat er defecten zitten in uw hdd

ING in Engels
Dat komt omdat je per ongeluk ING in English had geklikt.
Terugzetten heel simpel: klik
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Di 21 Feb 2023, 12:05

Via een engels forum GSMARTCONTROL gevonden.
Stegiman, bedankt voor de tip om verder te zoeken naar HDD testtools.
Je bent een enorme hulp in het aanreiken van oplossingen.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Di 21 Feb 2023, 15:07

En omdat de opmaak ntfs is W7-pro ook eens een controle laten uitvoeren met toestemming om fouten te herstellen. Was een hoop werk maar nu is alles weer op orde. Kreeg wel te zien dat bijna alle fouten zaten bij de meer recente bestanden ofwel sinds de USB-disk aan de Mint PC gekoppeld is voor een dagelijkse backup middels rsync.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Di 21 Feb 2023, 15:59

En wat zie ik net weer in Mint? Verander ik in etc/fstab de toegang tot een USB disk, wordt die bij muisklik op save direct actief. Niet pas na reboot. Leuk. Maar nu snap ik ook waarom ik regelmatig niet herken wat de gevolgen zijn als ik in disks of zo zaken wijzig. Die soms zelfs door mint teruggedraaid worden. Op een engelstalige site overigens ook al eens gelezen dat iemand die disks-tool bewust niet gebruikt en alleen als root in de fstab muteert.
Duurt effetjes maar uiteindelijk snap ik het nu wel?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: HDD

Berichtdoor Joan » Di 21 Feb 2023, 16:02

Als een pc onregelmatig vat loopt moet er toch iets met de hardware of instellingen of gebruik aan de hand zijn. Kijk maar naar je vrouw, nooit problemen.
Ik heb 8 GB geheugen maar toch loopt het soms vast als ik twee muziekprogramma's, FF en enkele Nemo vensters heb openstaan. Het doet zich voor als ik een groter aantal audiobestanden in de wachtrij zet wat veel geheugen kost. Soms wordt de pc dan zelf weer wakker als een muziekje is uitgespeeld, maar niet altijd en moet dan de boel met de hoofdschakelaar uitzetten.
Ik dacht eerst aan koelprobleem en heb de pc schoongemaakt, maar hielp niet. Als je dan gaat zoeken op het gebruik dan vind je dat elke minuut muziek ongeveer 30 MB geheugen nodig heeft en loopt dan ook met 8 GB snel vol.
Zelfde probleem als ik in FlightSim een paar keer neerstort. Er zijn dan gelukkig geen slachtoffers, maar als ik dan toch weer in het programma wil herstarten heb ik kans op een vastloper.
Het prettige van Linux Mint is dat je alles kunt controleren en aanpassen. Je moet echter wel minstens twee waterhoofden hebben om alle onderdelen te kennen en te kunnen gebruiken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Wo 22 Feb 2023, 10:38

Hoi Joan,
Bedankt voor je inzicht. Klopt. Linux is (net als Windows intussen) heel ver uitgebouwd en ik sta er steeds weer verbaasd over wat er allemaal aan extra's mogelijk is. Vaak alleen te vinden na soms rommelige zoektochten op het internet want ook daar staat vooral voorop wat de meeste anderen in de wereld zoeken. Dus niet wat jij als zoekargument opgeeft. Kreeg in 1995 op de universiteit al te horen dat mijn idee om gewoon te zoeken op de hoogste score van vraag-woorden op een website al door Google werd omgebouwd door de eerste websites te vertalen in aangepaste zoektermen en na daarop gezocht te hebben die aangepaste resultaten pas aan de gebruiker te tonen. Waar ik vroeger nog vond wat ik zocht moet ik me nu veel moeite doen om iets te vinden. Een leuk voorbeeld is dat ik een valkje zoek voor mijn beeld van Jacoba van Beieren. Geef ik op -- beeld van jacoba van beieren op paard met valk -- en klik op afbeeldingen. Wat je dan allemaal ziet wat je niet zoekt.........
In disks heb ik de mount opties aangepast voor de USB-disk. Werkt goed totdat ik de eerste schuif weer op blauw zet. Dan veranderd Mint mijn instellingen in de door hun bedachte versie. Moet zeggen dat Windows daar toch wat gebruikersvriendelijker mee omgaat. Voor het gemak pas ik de naam van de USB disk ook aan in Windows want in Mint krijg ik dat niet zo handig voor mekaar.
Ja, alles kan in Mint maar vraagt soms veel kunde en tijd en beheersing van de Engelse taal helpt ook.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: HDD

Berichtdoor stegiman » Wo 22 Feb 2023, 11:04

Code: Selecteer alles

beheersing van de Engelse taal helpt ook
Ik ken geen ander taal dan Nederlands maar dat is tegenwoordig totaal geen probleem meer met Chrome want je kan ook talen toevoegen om te vertalen.
Dat doe ik al jaren.
Gewoon met de rechtermuisknop op vertalen naar Nederlands klikken.

Firefox kan dat ook maar beperkt.

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten