HDD

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Ma 18 Jan 2021, 10:13

Je blijft je verbazen. Op de Ulyana website krijg ik het advies om een firewall sniffer in te zetten en ik kan met het commando "w" in de terminal zien elke user(s) er op mijn PC zit(ten). En eventuele vertragingen, tja, dan is Mint op de achtergrond nog wat aan het doen. Nou was ik in WIndows gewend om dan even met de taakbeheerder te gaan snuffelen. Kreeg dan grafisch en in een lijst correct te zien met welke processen zowel ik als Microsoft bezig waren.
Nou denk je dan: doe ik ook in Mint. De tool is vanaf installatie al in het menu onder beheer aanwezig. Die laat mij bij de update van hedenmorgen in de lijst van processen zien dat de systeem-monitor zo rond de 2% CPU draait. De rest staat op 0%. Raar want internet en schijf zijn toch ook actief voor downloaden en installatie dus waarom de CPU niet? Dan maar een kijkje in de grafieken. Die laat zien dat de CPU op minstens 50% staat te draaien. Als de update klaar is staat in de processen lijst dat "MintUpdate" met die 0% CPU wel 1,7Gb verwerkt heeft.
Moet ik nu snappen dat Mint het niet nodig vindt om achtergrondprocessen aan ons te tonen maar wel wat je als gebruiker aan het uitspoken bent? Nou dan maar voortaan in de grafieken kijken. Of in programmabeheer en daar vind ik GkerlLM System Monitor. Die laat mij zien dat de CPU nu op 10% en meer staat terwijl de Mint monitor maar rond de 3% komt. Bovendien laat die mij mooi zien dat nu 517 processen geactiveerd zijn en maar 1 user.
Denk dat ik die maar eens een tijdje in de hoek van mijn beeldscherm laat meelopen.
En ja hoor. Wat een verbetering. Nu zie ik waar het langs loopt. Tijdens het spelen van Kpatience zie ik dat het berekenen van wel of niet winnen de CPU enorm belast. In het ene soort spel meer dan in een ander. Zelfs het bewegen van kaarten loopt nu soms wat schokkerig met beide system-monitors actief. Moet wel zeggen dat die van Mint nog steeds minder laat zien dan de GkerlLM.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: HDD

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Di 19 Jan 2021, 05:14

........Moet wel zeggen dat ik daarvoor OS multiboot, data, backup en tools elk op een apparte harde schijf heb staan.
Wat ik me wel afvraag is waarom er zoveel forums zijn als alles toch goed werkt ?
doet mij denken aan het Windows naast Linux sprookje ;
Prins Windows vroeg eens aan Princes Linux de Mint van Debian : wil je met mij trouwen ?
De Princes antwoorde NEEN !
En de Princes leefde nog lang en gelukkig .
Debian Bookworm_Cinnamon
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Di 19 Jan 2021, 10:54

Ik denk dat ik eruit ben. Waarom waren Mint v17, v18, v19 zoveel beter? Die draaiden multiboot met XP en W7.
Ik gebruik W7 nog steeds omdat daar programma's in staan waar ik lekkerder mee werk dan met die van W10. Wat me vooral stoort aan W10 is dat Microsoft mij vertelt wat ik met hun computer moet doen. En me dat zelfs niet verteld door dan maar iets onder water voor me te regelen. Ik merk dat mijn multiboot PC beter loopt onder W7 en Mint als ik W10 geheel afsluit in plaats van in slaap zet. En om W10 echt af te sluiten moet ik de linker SHIFT knop ingedrukt houden vanaf dat ik met de muis de keuze knop afsluiten totdat de computer van de stroom afgaat. Zag dat daar intussen zelfs software tooltjes voor ontwikkeld zijn. Doe je dat niet dan slaat W10 zijn sessie op schijf op om de volgende keer sneller op te starten door die te herladen. Windows is zo geweldig traag geworden met alles wat er op de achtergrond draait dat die manier uitzetten schijnbaar nodig is om niet nog meer mensen naar Linux te zien overlopen. Nog afgezien van zijn upgrades die uren kunnen duren en dan ook soms nog meerdere reboots vereisen.
Zo heb ik in Mint mijn plotseling alleen leesbare en met slotjes voorziene folders op de data schijf weer beschrijfbaar gemaakt door in W7 de gebruiker "everyone" als nieuwe eigenaar met alle rechten in te stellen. En meteen daarna kan Mint ook weer alles op die data schijf. Hoeveel rechten je hebt kun trouwens vlug zien aan het menu als je probeert een nieuw tekstdocument te maken. Zijn die letters grijs in plaats van zwart dan heeft W10 daar ongevraagd en zonder je dat te vertellen wat aan verandert.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: HDD

Berichtdoor emvedeesje » Di 19 Jan 2021, 11:59

Sorry, Je betoog flatert langs kanten.

Dat W10 volledig anders zijn schijven afsluit dan je voorliefde W7 weet je blijkbaar niet: concentreer je daar eens op en zoek en zoek.
Het komt tientallen malen voor op alle linux fora.
Als je dat rechtzet zal je begrijpen wat er aan de hand is.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Di 19 Jan 2021, 13:37

Wat ik vooral zo mooi vind van dit Nederlandse forum is dat je zo goed geholpen wordt als je problemen hebt die iedereen allang kent en daar ook oplossingen voor heeft.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: HDD

Berichtdoor DeBaas » Di 19 Jan 2021, 22:24

Nog een keer voor JosVa
In een opgestarte Windows 10 open een cmd terminal als administrator
geef in
powercfg /H off

Bij daarna opstarten van Linux is magisch ineens de Windows partitie benaderbaar
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Wo 20 Jan 2021, 10:30

Dat is nou precies waar ik naar opzoek ben. Waarom heeft mijn vrouw die alleen Mint draait geen problemen en ik wel? Ofwel intussen geleerd. Hoe kan ik in Mint werken zonder dat Windows daar wat geritseld heeft. Dit in de XP tijd ingevoerde commando heb ik tijdens mijn zoektochten nog nergens voorbij zien komen. En jij bent de enige die ons op dit forum daarmee al heel wat keren helpt.
Bedankt, scheelt me vanaf nu heel wat frustraties!
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Do 21 Jan 2021, 22:02

En dan ga je eens gericht op powercfg snuffelen en dan zie je weer dat je niet de enige bent: "Velen gingen U voor". Niet alleen in Linux maar ook in WIndows. Nou intussen loopt alles weer voorspelbaar en goed. Ben er ook achter gekomen dat Intel mijn GPU G45/G43 niet meer support. Gelukkig dat v20 de oude universele driver i915 nog gebruikt. Een upgrade naar de G45/G43 driver wordt overigens afgeraden. Je kunt naar behoefte nog met xrandr de resolutie aanpassen. Maar dat is zo;n beetje allest.........nou daar heb je toch die 4 knoppen voor op je beeldscherm?
Oke, in MInt werkt nu alles. Voorspelbaar en betrouwbaar en goed. Denk je. Totdat jouw OpenOffice v6 na een muisklik vervangen wordt door v7. Ligt je HP printer ineens dwars. Print verder alles maar struikelt over documenten met de opmerking "illegal tag" die mijn vrouw op haar Mint v20 met de OO writer v6 gemaakt heeft. Maak een test pagina met wat grote/kleine/vette/schuine letters en die print ie wel maar pas als wacht tot ie meldt dat ie met printen klaar is en dan de grote knop bij dat groene knipperlicht op de printer indruk. Haal een biertje, snuffel weer in internet en rommel wat in de printerinstellingen waar ik onder andere tegenkom dat ie alle documenten middels diverse PDF versies geconverteerd print. Klik daar PDF aan want ik lees vaak dat ie wel PDF print en ja hoor. Nou doet ie ut wel. Tja, heb ook in het internet gelezen dat je de OO en HP problemen volledig verhelpt als je op een MAC overstapt. Oja, zoek je voor hulp op forum.linuxmint.nl onder printer + hp dan krijg je te lezen dat daar zoveel te(!)veel stukken van zijn dat ie er daardoor daarvan geeneen kan laten zien. Gelukkig kan ik Engels lezen en schrijven want die sites hebben daar geen moeite mee.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Do 28 Jan 2021, 11:33

Weer wat leuks ontdekt: MESA.
Mijn updater probeert mesa elke keer bij te werken en dat lukt Mint v20 schijnbaar niet voor mijn i915 GPU driver. Op internet gevonden hoe je mesa verwijdert en weer installeert. Mijn PC doet nog steeds alles en is nu plotseling ook nog eens flitsend snel.
Moet wel zeggen dat ik mesa nog niet geherinstalleerd heb.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: HDD

Berichtdoor DeBaas » Do 28 Jan 2021, 13:16

@JosVa
Schot voor de boeg......
Voor je print problemen in LibreOffice (7.xx), probeer eens:
Bestand > Printerinstellingen > Eigenschappen > Papier > Papierformaat > A4 > Ok
# A4 eventueel wijzigen als je standaard een ander formaat gebruikt.
Bestand > Printerinstellingen > Eigenschappen > Apparaat > Taaltype van printer > Postscript > Ok
# een van de beschikbare Postscript versies in plaats van standaard PDF
# dat zou ook kunnen helpen bij problemen met landscape printen.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Zo 31 Jan 2021, 20:55

DeBaas bedankt voor je deskundig en technisch advies.
Mijn printer is een HP LJ2100 PCL6. Dat heet tegenwoordig: totaal verouderd. Niet verder vertellen: tot en met W7 nooit problemen mee gehad. En ook de eerdere versies van Mint gingen er soepeler mee om. Met de komst van W10 begonnen die wel en je ziet daar op internet bergen oplossingen voor. Zo schijnt de PCL5 versie het beter te doen dan de PCL6. Als je dan ook nog een 32bit W10 draait in plaats van 64bit (zoals ik) dan kun je er wel mee printen. W10 64bit installeert alles zonder morren maar er komt geen papiertje uit. En al helemaal niet als je die ook nog eens (zoals de mijne) op een usb hebt aangesloten.
Nou dan is Mint v20 een stuk vriendelijker. Was wel effe zoeken maar mijn printer doet weer alles zoals gevraagd. Lastig is alleen dat er overal menu's, knoppen en instellingen te vinden zijn waar ik me uit het verleden alleen herinner: is de driver geinstalleerd, is de printer kabel aangesloten, staat er stroom op en zit er papier+inkt in?
Maar als je overal alle knoppen stap voor stap doorloopt (met een kop of twee koppen koffie ernaast) en kijkt wat er gebeurt en dat zo nodig op internet checkt, dan kom je er toch. Zal wel daaraan liggen dat HP deze printer officieel niet meer ondersteunt en daarvoor nu naar een overall common driver verwijst?
Moet wel zeggen dat Mint al mijn oudere maar nog steeds goed lopende hardware beter ondersteunt dan Windows. Daar moest ik voor mijn Umax 2200 scanner al XP als multiboot bewaren omdat W7 er niks meer mee kon. Terwijl de Documentenscanner app van Mint hem in ieder geval voor de helft goed werkend herkent. Ik heb dus nog steeds XP want mijn Umax kan ook negatieven en dia's scannen en als hobby fotograaf vind ik dat nog steeds heel belangrijk om achter de hand te hebben.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Za 13 Feb 2021, 17:22

Ben nu langzaaam een beetje klaar met de Intel PC naar mijn hand te zetten. Mint ondersteunt hem redelijk met wat extra trucjes. Heb wel de muis zijn versnelling moeten afleren want in Firefox springt ie wat rommelig rond. Daar is W10 toch een stuk vloeiender. En sinds ik W10 als admin open ipv als gebruiker lopen daar ook steeds meer zaken naar mijn smaak. Heb wel na een crash de W10 opnieuw moeten activeren en zit nu met 2 mbr's. Linux start dan niet meer op. Hulp op forums is slecht maar na effe zoeken op internet is dat te verhelpen. Mijn oplossing is Easybcd.exe v2.4 die de Linux partitie opneemt in zijn multiboot. Wel start nu Windows ipv Mint als eerste en keuze Mint toont die me weer de grub met W10 boot. Overvol keuzepakket dat na wat rommelen met voorkeurinstellingen in beide systemen nu Mint met een paar seconden vertraging op het scherm zet. Wat niet wil zeggen dat ik Windows wegdoe want daar lopen nog programma's die sommige dingen beter kunnen. Of ik ben daar misschien wat meer aan gewend? Wat ik nog wel kwijt wil is dat ik op forums meestal niet de oplossing krijg. Soms is er wel een hint die na wat zoeken op internet werkbare info oplevert. Of je krijgt te lezen dat op mijn computer dat wel goed loopt. Wat ik dan van zo'n antwoord denk? Zeker tijd over om te typen dat ik beter jouw PC kan overnemen?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: HDD

Berichtdoor DeBaas » Za 13 Feb 2021, 17:49

Om Linux weer de baas over het opstarten te laten zijn:
In de Linux Terminal:
sudo grub-install /dev/sda (als je de eerste schijf als opstart gebruikt)
sudo update-grub
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Di 16 Mar 2021, 17:44

Zo. Sinds een dikke maand niemand interesse in de website om te babbelen over Mint?
Verbaast me niks. Ik begin er steeds vaker over na te denken om weer terug te gaan naar Windows. Er zijn heel wat websites met "Linux sucks". Weer niks nieuws dus.
Stel ik in het opstartmenu in dat de systeemmonitor als eerste na 0 seconden moet opstarten om me te laten zien wat Mint doet ...... lekker niet dus. En zo zijn er nog heel wat maartjes aan Mint v20.1. Per ongeluk heb ik na weken werken toch voor mekaar gekregen dat partitie 1 van de usb schijf mij als user herkent en die niet automatisch alleen aan de root toekent. Gek genoeg hoef ik dat voor partitie 2 niet te veranderen want daar ben ik vanaf installatie de user en niet de root. Krijg ik op mijn vraag daarover op het engelstalige forum te lezen dat iemand sinds jaren met de tool DISKS slechte ervaringen heeft en dus alleen noch in fstab werkt. En ga zo maar door. Klik ik in Calc op de knop schalen en zie ik Calc nergens meer. Klik dan maar wat in de rechterbovenhoek en wat zie ik? Calc is een puntje geworden dat zich gelukkig laat schalen. Werkt in WIndows met Excel toch heel wat eenvoudiger. Kopieer ik drie regels uit Calc naar Word. Heb daarvoor 4 bladzijdes nodig. In Windows kun je dan mooi zien hoe dat komt. In Linux kun je dat vergeten. Moet je weer naar de website voor internationale hulp. Zit je in een pagina hoe een usb te koppelen. Vraag je een stapje verder dan de eerste user waarom dat verkeerd gaat. Krijg je te lezen dat je de vraag aan het hyjacken bent maar een antwoord daarop van die moderator met meer dan 12.000 replies. Ho maar.
Windows is niet alles maar als ik zie hoe Mint zich ontwikkeld sinds v17, v18, v19, v20 dan begin ik toch graag terug te stappen naar Windows.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: HDD

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Di 16 Mar 2021, 19:27

Zo. Sinds een dikke maand niemand interesse in de website om te babbelen over Mint?
Verbaast me niks ??? ....
Windows is niet alles maar als ik zie hoe Mint zich ontwikkeld sinds v17, v18, v19, v20 dan begin ik toch graag terug te stappen naar Windows.
In mijn hoedanigheid van gezinshoofd en dienstdoend softwaremanager van het gezin ,

1/ gaat mijn voorkeur naar DEBIAN 10.8 Buster 64-bit stable Cinnamon en is het enige OS dat ik op mijn persoonlijke laptop gebruik .
2/ mijn echtgenote beschikt daarentegen over een laptop met exclusief Windows 10 en een laptop met exclusief LMDE 4 Debbie 64-bit Cinnamon
3/ de kinderen beschikken elk over een desktop met exclusief Windows 10 , een laptop met exclusief Windows 10 en een laptop met exclusief LMDE 4 Debbie 64-bit Cinnamon
4/ verder heb ik nog een laptop met exclusief Linux Mint 20.1 Cinnamon die als printersever dienst doet alsook een laptop waarop momenteel Linux 20 Cinnamon op proefdraait .

ik kan verzekeren dat ik met geen enkel van deze computers / besturingssystemen problemen ondervind ....

ps : 'k zou liegen , heb ooit in Windows een " blue screen " gehad > bij de dealer binnengedaan voor herstel ... steek daar geen tijd en energie in .
Debian Bookworm_Cinnamon

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten