Boost voor 'oudere' laptops.

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Boost voor 'oudere' laptops.

Berichtdoor mutse » Vr 01 Apr 2022, 10:32

@ Forumleden,

je kan uw laptop, wanneer die al wat 'van jaren' is, een ferme boost geven wanneer je:

** Voorafgaand, éérst een 'snapshot met Timeshift' maken op een externe Hdd/SSD/USB die voldoende groot is om die 'snapshot' te kunnen plaatsen.
*** Alle belangrijke documenten/foto's kopiëren naar een extern medium (Hdd, USB, ...)

1) er extra ramgeheugen bij prikt (indien mogelijk);
2) er de oorspronkelijke Hdd uit neemt én er een SSD in monteert, daarop een volledige installatie van het gewenste 'Linux gestuurd besturingssysteem' uitvoert.

Naderhand, alle gewenste instellingen aanpassen/aanbrengen -eventueel importeren -- ofwel een snapshot van Timeshift terug zetten i.p.v een installatie uit te voeren -- (terugzetten van een snapshot van Timeshift heb ik nog niet getest).
Eventueel ook belangrijke tips van Pjotr's website uitvoeren/toepassen. ( https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ssd.html )

(Een SSD monteren in de plaats van de Hdd: ik heb dat, gisteren, bij 3 van mijn 'oudere' laptops gedaan en stel vast dat het, nu, "snelheidsmonsters" geworden zijn.)

De kost van een SSD is reeds schappelijker geworden -- wel even zoeken naar waar je de beste /goedkope prijs kan bekomen voor een SSD van 480/500 GB.
Kijk ook naar de aansluiting van de te vervangen Hdd ( SATA xxx, ...) en welke garantieperiode er aangeboden wordt op de SSD.

Wat een desktop(tower) computer betreft:
- ik heb geen weet hoe je daar een SSD in monteert (bijkomende houders/kabelaansluitingen, ...nodig hebt).
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 812
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Boost voor 'oudere' laptops.

Berichtdoor DeBaas » Vr 01 Apr 2022, 13:58

Voor een (oudere) desktop heb je meestal behalve de SSD ook nog een 2.5" naar 3.5" bracket nodig om de SSD netjes te kunnen monteren.
Deze brackets zijn vanaf zo'n €2,20 bij Ali
https://nl.aliexpress.com/wholesale?Sea ... %20bracket
tot ver in de €20ers bij NL webshops te koop.
De sata kabels van een 3.5" sata harddisk passen direct op de 2.5" SSD uitvoeringen.

PSje
SSD van Ali is niet goedkoper dan die in de Tweakers prijswatch.
Bang for the Buck gaat voor mij uit naar de SATA WD Blue 500GB SSD met 5 jaar garantie.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Boost voor 'oudere' laptops.

Berichtdoor Mogenblue » Vr 01 Apr 2022, 18:51

Tweakers pricewatch

SSD 500GB met 512MB cache

In een desktop heb je meer ruimte als in een laptop. Lijkt me daarom iets makkelijker. Maar je moet wel de juiste schroefjes hebben.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 812
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Boost voor 'oudere' laptops.

Berichtdoor DeBaas » Za 02 Apr 2022, 12:44

Bij de bracket worden meestal de nodige (4) schroefjes meegeleverd.

Sandisk is tegenwoordig eigendom van WD, als je de behuizing van de SSD's vergelijkt zijn deze, op de sticker na, identiek.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1604
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Boost voor 'oudere' laptops.

Berichtdoor stegiman » Za 02 Apr 2022, 14:20

Sommige laptop ondersteunen M2 SSD en dat vind ik nog altijd beter dan de gewone SSD
Tegenwoordig ondersteunen alle moederborden M2 SSD


Zelf heb ik alleen M2 SSD en dat is minstens 8 jaar geleden geplaatst in mijn nieuwe computer.
Nu nog is mijn pc heel snel.
Ik heb wel i7-5820K processor met 16 Gb is het nog altijd teveel voor Linux.
Nochtans kan mijn pc 64 GB geheugen aan.
De geheugen is 8 jaar geleden geplaatst en toen was ik zeker dat het nooit nodig zal zijn.

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten