Gimp

Fotografie en grafische bewerking
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Gimp

Berichtdoor mutse » Vr 02 Jun 2017, 17:25

@ Forum,

Wist je, dat je Gimp 2.8, nu, in een Enkel Venstermodus kan gebruiken ( dit kon al vanaf versie 2.6)?

Bij het de eerste keer openen van Gimp krijg je nog drie 'losse' vensters voorgeschoteld.
Vergroot het middelste venster even naar rechts zodat je in de bovenste menubalk Vensters ziet-- klik daarop en in het uitrolmenu op de onderste rij, zie je dan staan: Modus Enkel Venster, klik in het vierkantje en je krijgt nu een enkel venster. Vergroot het venster dan naar het volledige bureaublad.
Na een herstarten van het programma zal je steeds in Modus Enkel Venster opstarten. Dat werkt voor de meesten wel prettiger. Kan je makkelijk weer terug zetten naar de drie 'losse' vensters.
De 'diehards' zullen blijven werken met de drie 'losse' vensters.
Ieder is vrij in zijn keuze en kiest waar hij/zij, het prettigst/best/snelst/gemakkelijk mee werkt.

Ter Informatie.

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Gimp

Berichtdoor Joan » Vr 02 Jun 2017, 19:07

Leuke tip.
Echter, in de drie venster modus krijg je met "Nieuw venster" een apart venster. In de één venster modus worden de venster niet apart getoond maar als deelvenster. Dat kan soms wel (on)handig zijn.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Gimp

Berichtdoor mutse » Vr 02 Jun 2017, 19:52

@ Johan,

leuk om te weten, dit wist ik niet.
Leer altijd wat nieuws bij.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Gimp

Berichtdoor mutse » Ma 12 Jun 2017, 23:08

Ter info:

een website ( Nederlandstalig ) voor hulp, tutorials, ... over het gebruik van Gimp : http://www.dutchgimpers.nl/

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Gimp

Berichtdoor Joan » Di 13 Jun 2017, 02:43

Leuke informatieve Gimp site. Zal hem vermelding in de Linux Mint wiki.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Gimp

Berichtdoor mutse » Wo 23 Aug 2017, 18:49

Nog een weetje voor Gimp:

In Gimp kan je XF-Foundry als plugin installeren.
Deze is te vinden via synappakketbeheer > gimp-plugin-registry ---> zie ook de afbeeldingen.

Ter info.
Groet,
mutse.

Afbeelding


Afbeelding
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Gimp

Berichtdoor mutse » Vr 29 Sep 2017, 19:53

@ Forum, geïnteresseerden,

de nieuwer release van Gimp -- 2.8.22 -- is via 'ppa' te installeren (in all LinuxMint-versies en in alle Ubuntu-versies ):
http://www.webupd8.org/2015/11/install- ... linux.html

Doe er uw voordeel mee.

Groet,
mutse.

Afbeelding
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Gimp

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 01 Okt 2017, 21:26

GIMP in 1 venster (de ouderwetse MDI interface die ze nu terug 'uitgevonden' hebben) werkt al lang. Ik vind er geen voordelen bij, integendeel, alles moet binnen het venster gebeuren. Met die losse vensters kan je dingen half buiten je scherm slepen wat ook voordelen heeft. Ik ben nogal vlug terug overgeschakeld naar losse vensters. Maar dat is uiteraard subjectief. Ieder zijn ding ;-)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Gimp

Berichtdoor Joan » Ma 02 Okt 2017, 15:08

Gescheiden vensters in Gimp vind ik ook prettiger. Maar ik heb een breed scherm, dus meer ruimte en kan het makkelijker.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Gimp

Berichtdoor mutse » Zo 12 Nov 2017, 18:00

@ Forum,

wist je dit ?

Ik heb extra Gimp-penselen gedownload van Deviantart ( https://www.deviantart.com/resources/ap ... whats-hot/ ), zowel Gimp brushes én Photoshop brushes .
Deze zijn opgeslagen in de map downloads.

De vraag is dan:
Hoe kan ik deze gedownloade brushes (penselen) in de map Gimp krijgen?
Welke stappen moet ik daarbij volgen ?

De oplossing:
Je drukt op Ctrl-H om de verborgen mappen in je thuismap zichtbaar te maken (om ze dan weer te verbergen: Ctrl-H ).
Zoek de .gimp-2.8 map op. Let op die punt! Dat maakt er een verborgen map van. Zo simpel is dat. Binnen die map zit een map brushes en daar kopieer je ze dan heen (ook eerst uitpakken).
Deze wijze is dan alleen beschikbaar voor 1 Gimp-gebruiker. Heb je meerdere gebruikers dan zal je de andere mogelijkheid moeten toepassen => is dan door iedereen te gebruiken in Gimp.
Start dan GIMP opnieuw en ze zijn als brush zichtbaar. Klik ook even op het verversingssymbool, onder rechts.

Andere mogelijkheid is: de penselen, als beheerder / root, via usr/ share/ gimp/ 2.0/ brushes kopiëren --vooraf eerst uitpakken.

Ik heb ook wat geoefend: een voorbeeld is een kerstkaart ontwerpen door uitsluitend met de penselen te werken;

Afbeelding

De werkwijze (op een drafje...):

- Nieuw Bestand > H= 150mm , B= 110mm;
- Klik even met gereedschap 'vergrootglas' in het gebied;
- Teken hulplijnen op het blanco gebied op 5mm van alle randen en selecteer (rechthoekige selectie) geheel de binnenrand;
- Keer deze selecte om = 'selecteren -> inverteren' en vul dan de buitenste rand op met een rode kleur (vb.: f30000) met het emmertje;
- Maak nu de selectie ongedaan en verwijder de hulplijnen ( met verplaatsingsgereedschap met de optie 'kies een laag of hulplijn' );
- Trek twee nieuwe hulplijnen: één op 72mm en één op 78mm --> omlijn deze twee hulplijnen met de rechthoekige selectie, zorg er voor dat, de selectie rechts en links, in de rode rand zit en vul deze selectie dan met hetzelfde rode kleur op als de rand;
- Maak deze selectie nu weer ongedaan (= selecteren > niets);
- Selecteer bovenste binnenrechthoek en vul met kleur (vb.: f1f0c6);
- Plaats/breng, naar eigen goeddunken en fantasie, andere attributen/penseelvormen aan ... speel met de penselen --- handelingen ongedaan maken = gebruik de toetscombinatie: ctrl + z ;
--> attributen plaatsen op een rechte lijn: zet het gekozen attribuut/penseelvorm neer met een klik, druk shift-toets in en houd vast, ga met de muis richting de ander zijde/ de plaats waar je het wil -> je ziet er nu een 'lijntje' aanhangen <- en plaats neer door een klik --stel op voorhand de tussenruimte in volgens je zelf wil ...even spelen ....
- Sla uw kaartje, probeersel/oefening, op als .xcf als je nog wil verder werken in Gimp. En als .jpg, (= exporteren als...).... indien je het wil bekijken/bewerken in een fotoviewer.

Succes.

En, het moest ook mogelijk zijn voor mij, omdat ik, als enige, aanwezig ben met eigen laptop (met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem') tussen de ander cursisten in, die gebruik maken van de, in het leslokaal aanwezige Windowscomputers. Ik volg namelijk een cursus: 'werken met Gimp' (het is al les 19) op de gemeente. Daar zijn alleen maar Windowscomputers.
Ik ben heel tevreden dat dit ook voor 'Linux' mogelijk is. :)

Ter informatie.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 895
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Gimp

Berichtdoor dirkjanl » Zo 12 Nov 2017, 18:49

(dit is een duimpje hoog)

Vriendelijke groet, Dirk Jan
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Gimp

Berichtdoor mutse » Wo 20 Dec 2017, 19:56

Volgende tip:

De gum vergroten/verkleinen/aanpassen kan op twee manieren, nl.:

* in het linkse dokbare venster van Gimp:

1) Gereedschapsopties > Grootte (aanpassen) --- en daar stel je de grootte in door de waarde, die je wenst, in te tikken -- of door op de pijltjes naar boven/onder te klikken.

zie afbeelding hieronder:

Afbeelding

* met het gebruik van het toetsenbord kan je het als volgt:

2) gebruik de 'vierkante haakjestoetsen':

--> in Windows: [ = verkleinen én ] = vergroten

--> in 'Linux': * Ubuntu, LinuxMint, ... andere Ubuntu derivaten: = [ én ]

* PCLinuxOS : Alt Gr + [ 1x indrukken is verkleinen met 1 pnt
ingedrukt houden is blijvend verkleinen

Alt Gr + ] 1x indrukken is vergroten met 1 pnt
ingedrukt houden is blijvend vergroten
!! --> bovenstaande is toepasselijk bij een Azerty - toetsenbord layout (Belgisch) !!

! bij een Querty - toetsenbord layout (dat moet ik nog eens testen/proberen: = énkel de [ én de ] - toets(en) indrukken . = getest)

Bovenstaande tips /handelingen kunnen ook gebruikt worden bij: het penseel, de pen, de gum, ...

Het bewerkbare veld kan je altijd vergroten/verkleinen met: Ctrl + muiswieltje.

Voor ieder van jullie wens ik nog nog fijne kerstdagen en een goed 'nieuw Linux-jaar' in 2018 toe.

Afbeelding

Succes.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Gimp

Berichtdoor Joan » Wo 20 Dec 2017, 22:37

Bedankt mutse en jij ook een prettige en goede toekomst toegewenst.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 895
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Gimp

Berichtdoor dirkjanl » Do 21 Dec 2017, 09:22

Hé mutse, ik zie dat je een goede gebruiker bent van Gimp. Misschien heb ik eerdaags wel een paar vraagjes voor je. En ook weer bedankt voor het delen van bovenstaande kennis.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Gimp

Berichtdoor Wilfried1954 » Do 21 Dec 2017, 09:39

bij een Querty - toetsenbord layout (dat moet ik nog eens testen/proberen: = énkel de [ én de ] - toets(en) indrukken . = getest)
Bovenstaande tips /handelingen kunnen ook gebruikt worden bij: het penseel, de pen, de gum, ...
Het bewerkbare veld kan je altijd vergroten/verkleinen met: Ctrl + muiswieltje.
Zeer handige tips want dat is iets dat je heel dikwijls moet doen tijdens bewerkingen.
Fijne feestdagen

Terug naar “Fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast