openen van bestanden met xif extensie

Fotografie en grafische bewerking
kemris71
Nieuweling
Nieuweling

openen van bestanden met xif extensie

Berichtdoor kemris71 » Za 29 Mar 2025, 16:39

Heb in het verleden mijn partituren opgeslagen in windows met software van Scansoft en hebben allen de extensie xif.
Zij konden gelezen worden met een programma img of zoiets. (in windows)
Aangezien ik niet meer over windows beschik zou ik graag een toepassing vinden in Linux waarmee ik deze partituren weer zou kunnen zien.
Bij info op het net zou dit moeten lukken met Gimp maar deze geeft geen bestanden aan.
Graag hulp bij het zoeken naar zo een program en indien mogelijk nog een idee om mijn bestanden te converteren in PDF.
Alvast dank bij voorbaat
grtjs ris
mutse
Held
Held

Re: openen van bestanden met xif extensie

Berichtdoor mutse » Za 29 Mar 2025, 20:59

@ kemris71,

Bedoel je een EXIF bestand (fotografie)

Dat kan met xnview en dan kan je het ook openen ( eventueel, ook omzetten/converteren naar PDF ).

-- https://www.xnview.com/wiki/index.php?t ... User_Guide

Open Synaptic en zoek het daar op en markeer het dan om te installeren.

Ofwel:
Open de terminal en typ in:

Code: Selecteer alles

sudo apt update
# <enter> en typ uw wachtwoord in <enter>

sudo apt install xnview
# <enter>

Daarna zou je het moeten terug vinden in het menu van LM.

Als het wel degelijk om een .XIF bestand gaat dan kan XNVIEW dat hopelijk openen zoals onderstaand beschreven wordt:
Wat is XIF-bestand?

Het bestand met de extensie XIF is het bestandstype Pagina-indelingsbestand. De maker van dit bestand is Nuance Communications. Bovendien bevat de categorie Pagina-indelingsbestand 137 andere bestanden. ScanSoft Pagis Format wordt meestal gevonden op 2 besturingssystemen. Hoewel het met meer of minder succes kan worden gevonden op elk besturingssysteem, zal het alleen nuttig zijn op Mac OS, Windows. De OmniPage applicatie wordt aanbevolen om het bestand te openen. Het is uitgebracht door Nuance Communications, Inc.. Er zijn ook 6 alternatieve programma's om het XIF-bestand af te handelen. U kunt ACDSee, XnView, Konvertor, Pagis Viewer gebruiken als OmniPage niet kan worden gebruikt.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Zo 30 Mar 2025, 13:47

@ kemris, !! --> Mijn vorig bericht ...
@ kemris71,

Bedoel je een EXIF bestand (fotografie)

Dat kan met xnview en dan kan je het ook openen ( eventueel, ook omzetten/converteren naar PDF ).

-- https://www.xnview.com/wiki/index.php?t ... User_Guide

Open Synaptic en zoek het daar op en markeer het dan om te installeren.

Ofwel:
Open de terminal en typ in:

sudo apt update
# <enter> en typ uw wachtwoord in <enter>

sudo apt install xnview
# <enter>

Daarna zou je het moeten terug vinden in het menu van LM.

Als het wel degelijk om een .XIF bestand gaat dan kan XNVIEW dat hopelijk openen zoals onderstaand beschreven wordt:

Wat is XIF-bestand?

Het bestand met de extensie XIF is het bestandstype Pagina-indelingsbestand. De maker van dit bestand is Nuance Communications. Bovendien bevat de categorie Pagina-indelingsbestand 137 andere bestanden. ScanSoft Pagis Format wordt meestal gevonden op 2 besturingssystemen. Hoewel het met meer of minder succes kan worden gevonden op elk besturingssysteem, zal het alleen nuttig zijn op Mac OS, Windows. De OmniPage applicatie wordt aanbevolen om het bestand te openen. Het is uitgebracht door Nuance Communications, Inc.. Er zijn ook 6 alternatieve programma's om het XIF-bestand af te handelen. U kunt ACDSee, XnView, Konvertor, Pagis Viewer gebruiken als OmniPage niet kan worden gebruikt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
... vergeet dat maar ... de installatie zal niet lukken.

*** - Download van de officiële xnviewmp-website de .deb iso :

- https://www.xnview.com/en/xnviewmp/#downloads

en volg dan de volgende installatieprocedure:

* open de downloadmap en dubbelklik op de xnview .deb

Afbeelding

* er opent een nieuw venstertje ... wacht eventjes en klik dan op Pakket installeren ( er moeten 2 extra apps geïnstalleerd worden -- sta het toe)
P.S.: er staat in de afbeelding -- klik er op om te vergroten -- Pakket herinstalleren , dat is omdat het al geïnstalleerd staat bij mij , toen ik het screenshot gemaakt heb.

¨" Daarna vindt je het programma terug in het Menu: Grafisch -> als : Xn-View Multi Platform.

---> Xn-View op mijn systeem geopend:

Afbeelding

Verken het programma en probeer dan een en ander uit.

?? Probeer Darktable ook eens ( installeer via Synaptic) ??

Succes.
Groet,
mutse.
kemris71
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor kemris71 » Zo 30 Mar 2025, 20:40

hoi
Dankvoor de snelle reactie.
Dat de installatie niet lukte ben ik al achter gekomen maar toch heb ik een beter zicht gekregen op de synaptic info en was ook al aan de nieuwe versie van xnview toe maar moet het nog verder downloaden en installeren.
Het gaat wel degelijk om XIF bestanden. Heb ook testen gedaan met de beeldviewer waarin ik de partituur opnieuw kan opslaan in een jpeg format en dan verder bewerken met Adobe voor een PDF. Dit is wel vrij omslachtig maar het heb er toch als senior (78) uit geleerd.
Ik ga alvast verder met uw aanbevelingen en houje zeker van de vorderingen op de hoogte
nogmaals dank en grtjs
kemris71
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor kemris71 » Ma 31 Mar 2025, 11:25

Hoi
Alles netjes opgevolgd, is wat ik nodig had en werkt perfect.
Zeer uitgebreid programma
Nogmaals dank
mris
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Ma 31 Mar 2025, 12:14

Mooi, maar ik ben nu even de draad kwijt. Welk programma is "Zeer uitgebreid" en is net wat je nodig had?
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
kemris71
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor kemris71 » Ma 31 Mar 2025, 20:02

hoi
Hier is je draadje terug

programma is Xnview MP
De mogelijkheden die het programma bied is wat ik zocht om mijn partituren terug te kunnen zien nu op Linux terwijl indertijd deze werden ingescand op een Windows pc.
Het is wel gemakkelijker voor mij om alles op een stick te hebben en geen kilo's papier te moeten meeslepen :D
Nogmaals dank voor alle hulp
grtjs
mris
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Ma 31 Mar 2025, 22:08

Top, bedankt. Xnview MP is inderdaad een prettig programma.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Ma 31 Mar 2025, 22:30

@ kemris71,

zo zie je maar, dat er alternatieve programma's zijn voor Linux die net hetzelfde kunnen ( en nog beter) als de commerciële programma's die in Windows worden gebruikt.

Succes verder met het gebruiken en ontdekken van nog andere programma's in LinuxMint.

Groet,
mutse.

Terug naar “%s” Fotografie