Mijn fotografie ervaring

Fotografie en grafische bewerking
Wamukota
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 0
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 12:52

Mijn fotografie ervaring

Berichtdoor Wamukota » Za 03 Apr 2010, 14:17

Jaren geleden - zo rond 1973-74 - deed ik veel aan fotografie. Analoog natuurlijk en ik had mijn eigen doka. Ik maakte geen papieren afdruk, maar plaatste mijn ontwikkelde film in een zgn. omkeerbad, zodat het negatief een positief werd, en dan plaatste ik alle fotootjes in dia-frames, om zo als Z/W dia's te projecteren.

Ik had toen een heel arsenaal lenzen en filters, maar toen ik de school verliet en aan het werken ging, is dat allemaal stil gevallen en pas sinds verleden jaar heb ik terug de draad opgepakt. Ik heb een tweedehandse Sony Alfa 100 spiegelreflex gekocht alsook een Panasonic DMC-FS15 compact.

Ik ben pas dit jaar begonnen ten gronde met opnieuw foto's te nemen. Ik begin die nu nog maar pas online te zetten op http://picasaweb.google.be/a.baudrez en op http://wamukota.jalbum.net/.

Ik ben nu ook aan de slag gegaan met Gimp om wat bewerkingen te doen op de foto's, en dat is niet zo evident, maar wel leuk. Ik kan de fotobewerking echter niet doen op mijn Linux Mint laptop, daar de lage kwaliteit van mijn LCD schermpje en de gemiddelde resolutie (1024x768) en mijn 880 Mb RAM net niet voldoende zijn. Op mijn desktop met PCLinuxOS2010 Beta met 2 Gb RAM en een 1280x1024 resolutie gaat het dan wel goed.

Dat is zowat waar ik nu sta.
midas

Re: Mijn fotografie ervaring

Berichtdoor midas » Za 03 Apr 2010, 15:50

Zelf ben ik zo'n 15 jaren actief met fotograferen bezig...ik heb ook wel wat met beelden en optiek. Heb eigenlijk altijd met Minolta reflex gefotografeerd met daarop alleen een 50 mm standaardlens geschroefd. Is ook een beetje mijn stijl...de verstilde sfeer en de essentie in beeld vastleggen. Mijn beelden zijn ook nooit spectaculair. Je fotografeert zoals je bent...beetje ingetogen en verlegen maar juist ook met heel veel sfeer.

Daarom juist mijn interesse in zwart/wit. Natuurlijk op vakantie (vaak Engeland) schiet ik ook kleurplaatjes ter herinnering op een digicompactje (alles automatisch).

De laatste jaren ook veel via marktplaats en ebay ingekocht en verhandeld. Helemaal gek ben ik van mijn oude Mamiya 2-oog...die schiet plaatjes in 6X6 formaat (vierkant dus). Met de nieuwste Tmax films van Kodak val je van je stoel van verbazing...je kijkt na inscannen zo op de zilverhaldide-kristallen lijkt het wel. Die oude lenzen en camera's hebben beslist iets speciaals wat hedendaagse apparatuur niet heeft.

Ik loop natuurlijk niet met een grote boog om digitaal heen. Al het werk in kleur zal snel bij mij geheel in digitaal zijn...maar wel dezelfde werkwijze als met film. Een simpel maar goed toestel met een enkele lens erop geschroeft...liefst standaardlens...niets achteraf bijsnijden...what you see is what you get! Net als in het begin met mijn oude vertrouwde Minolta.

De onderwerpen die ik graag fotografeer is een mix van landschap en stillevens in binnen- en buitenland. Heb vooral nog hele mooie opnames van Amerika, Engeland en India...maar ook van heel veel bomen uit het oosten hier van Nederland.

Onder linux wordt het aantal bewerkingsprogramma's intussen lekker uitgebreid. Voor ingewikkelde bewerkingen zijn GIMP en Krita heel erg geschikt. Voor simpeler werk is DigiKam steeds beter aan het worden. Voor fotoviewer en achiveringsgereedschap zijn natuurlijk F-Spot en G-thumb onontbeerlijk.

Scannen doe ik met Vuescan met een Epson-scanner op mijn laptop met daarop nu Ubuntu Karmic (64 bit) draaiende. Alles werkt wonderwel...
fujilover
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Wo 06 Jul 2016, 18:29

Re: Mijn fotografie ervaring

Berichtdoor fujilover » Za 23 Jul 2016, 08:04

In 2006 ben ik opnieuw begonnen met fotografie. eerst met een Canon 300D, daarna een 1000D, een 550D en een 600D. Vorig jaar ben ik na 9 jaar met een Canon Spiegelreflex gewerkt te hebben overgestapt op een systeemcamera van Fuji. Eerst een Fuji x-E2 daarna een tweede X-E2 aangeschaft en sinds kort heb ik de Fuji X-Pro2 in mijn bezit. Heerlijke camera's met zeer hoge iso mogelijkheden. De lenzen die ik gebruik zijn een Fujinon 18-55 en een Fujinon 50-230. Van Samyang heb ik sinds kort de 12mm groothoeklens. Foto's bewerken doe ik met Gimp,

Mooie hobby dat fotograferen.
Linux pc, fotografie en motoren
fujilover
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Wo 06 Jul 2016, 18:29

Re: Mijn fotografie ervaring

Berichtdoor fujilover » Ma 18 Nov 2019, 07:10

foutje
Linux pc, fotografie en motoren

Terug naar “Fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten