Hoe inhoud smartphone zien op laptop

Fotografie en grafische bewerking
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Hoe inhoud smartphone zien op laptop

Berichtdoor Lucien » Zo 24 Feb 2019, 16:36

Ik heb een smartphone Moto G Play en wil een aantal foto's daarvan verwijderen en een aantal op mijn laptop Lenovo Thinkpad X250 zetten. Dat verwijderen lukt bij een aantal via 'naar prullenbak', maar dan houdt het na een paar foto's op. Ze blijven dan gewoon staan ondanks dat ik ze naar de prullenbak verplaats. Nu zei iemand dat ik de Moto op mijn laptop kan aansluiten om foto's te deleten en/of naar de laptop te verplaatsen. Ik heb de Moto nu via een usb-kabel met de laptop verbonden en hij wordt gezien, maar openen werkt niet. Volgens 'eigenschappen' zou er niets in de Moto zitten. Hoe werkt dat?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Hoe inhoud smartphone zien op laptop

Berichtdoor DeBaas » Ma 25 Feb 2019, 00:42

Met allerlei mtp tools bezig geweest, helaas, onbevredigend.
Vroeger...... heeft dit toch gewerkt.
Installatie van Nautilus, voorloper van Nemo bracht een hele rits plugins met zich mee EN de workaround oplossing.
Terminal:
apt install nautilus
Start nu nautilus.
Sluit je telefoon aan.
Zet je telefoon Instellingen > Verbonden apparaten > USB op Bestanden overbrengen
en voila in deze bestandsbeheerder kun je wèl je telefoonbestanden bewerken en de telefoon veilig uitwerpen.
Als extra is e.e.a. nu ook zichtbaar in de standaard nemo bestandsbeheerder, alleen werkt het veilig uitwerpen daar niet.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Hoe inhoud smartphone zien op laptop

Berichtdoor peer » Ma 25 Feb 2019, 08:12

Ongeveer een jaar geleden heb ik ook moeilijkheden gehad met de smartphones (G4 play) van motorola. Met de usbkabel lukte het niet. Ik heb toen voor een andere manier gekozen. Op de smartphone heb ik de app ssh-server geïnstalleerd en op de pc filezilla. Kost één keer wat moeite met instellen maar daarna werkt het heel snel n de verbinding gaat via wifi.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Hoe inhoud smartphone zien op laptop

Berichtdoor DeBaas » Ma 25 Feb 2019, 10:10

Zoals peer, maar dan met de te installeren app Bestandsbeheer, de app met een grote F in het icoon.
Open de app, tap rechtsonder op "Access from PC", dan op "START SERVICE" en type het ftp adres met poortnummer in je PC's Firefox browser of FileZilla ftp client.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe inhoud smartphone zien op laptop

Berichtdoor Lucien » Ma 25 Feb 2019, 17:01

Via bestandsbeheer leek me het simpelst en dat instellen was ook meteen ok. Maar dan: ik krijg een mapje te zien met device. klik ik daarop dan krijg ik een lijst te zien met daarin 'pictures'. klik ik die aan dan krijg ik een mapje 'notebloc'. klik ik daarop dan krijg ik 1 willekeurige afbeelding te zien en verder kom ik niet.
digo52
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Vr 29 Jun 2018, 16:44

Re: Hoe inhoud smartphone zien op laptop

Berichtdoor digo52 » Di 26 Feb 2019, 12:37

Is het een Iphone of een Android toestel? Van een Iphone zul je niets zien. Een Android kun je gewoon zien. Wel op de telefoon MTP-overdracht inschakelen.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe inhoud smartphone zien op laptop

Berichtdoor Lucien » Di 26 Feb 2019, 16:18

Is Android. Zojuist weer geprobeerd, maar krijg weer die ene afbeelding te zien en verder kan ik er niets mee. Waar vind ik MTP en waar staat dat voor? Ik zie MTP niet onder 'instellingen' staan.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe inhoud smartphone zien op laptop

Berichtdoor Lucien » Di 26 Feb 2019, 20:37

Ik ben er uit. Zat weer te proberen toen mijn zoon binnenkwam. Zijn vraag: waarom gebruik je geen snoertje? Afijn snoertje tussen Moto en laptop, hij sweept op de Moto omlaag, selecteert 'Foto's overzetten (PTP)' Klikt erop en dan komt er een schermpjeop de laptop 'MotoG Play' met de vraag 'wat wilt u doen'. Aanklikken 'importeren met pix' et voila; daar zijn de foto's!

Terug naar “Fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten