Digitale fotolijst

Fotografie en grafische bewerking
vissertw
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Vr 16 Okt 2015, 08:26

Digitale fotolijst

Berichtdoor vissertw » Ma 30 Dec 2019, 17:30

Ik ben in het bezit van digitale fotolijst van het merk Philips gekomen. Daar wil ik natuurlijk eigen afbeeldingen op zetten.
Daarbij loop ik tegen verschillende problemen aan.
Goed te vermelden is dat er een intern geheugen aanwezig is en er zijn twee slots voor CD en CF.
Dat interne geheugen is te bereiken via USB.

Het eerste probleem is het vullen van het interne geheugen, er stonden van een vorige eigenaar 105 afbeeldingen op en er was nog ruimte.
Die 105 afbeeldingen hebben per stuk een grootte van ruwweg tussen de 70 en 140 kB.
Ik heb nu ongeveer 125 afbeeldingen geselecteerd, hoe verklein ik die nu dusdanig dat ze naar het interne geheugen verplaatst kunnen worden?
Praten we dan over thumbnails, en zo ja, hoe ga ik dat doen.

Het andere probleem is dat een micro SD schijfje in een adapter niet door het apparaat gelezen wordt, er gebeurt wel iets, het interne geheugen vertoont niets meer, wordt uitgeschakeld, maar er worden geen afbeeldingen van het SD schijfje vertoond.
Ik heb via de Philips website begrepen dat de fotolijst afbeeldingen aangeboden op een SD of CF schijfje zelf kan aanpassen.
Het SD schijfje dat ik gebruik is 16GB, kan dat te groot zijn?

Ik ben ook nog met Philips klantenservice in contact over de firmware versie, er bestaat een update, maar de firmware versie die mijn menu aangeeft is niet die Philips aangeeft.

Ik hoop dat er enige tips over een en ander opduiken, fijne oudejaars- avond.

Ton.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Digitale fotolijst

Berichtdoor DeBaas » Ma 30 Dec 2019, 18:23

De specs van de fotolijst kunnen je vertellen welke grootte de opslagmedia maximaal mogen hebben.
Ook de wijze waarop deze geformatteerd moeten zijn, waarschijnlijk FAT of EXFAT
Dan in welke formaten de foto's mogen worden opgeslagen, jpg, png enz.

Middels het typenummer van de fotolijst kunnen we eventueel met je meezoeken.
vissertw
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Vr 16 Okt 2015, 08:26

Re: Digitale fotolijst

Berichtdoor vissertw » Di 31 Dec 2019, 08:56

Ja, goedemorgen, hierbij wat documentatie over het onderwerp:

https://www.download.p4c.philips.com/fi ... _nldnl.pdf

https://www.download.p4c.philips.com/fi ... sg_aen.pdf

En een zeer uitgebreide gebruiksaanwijzing:

https://www.download.p4c.philips.com/fi ... fu_nld.pdf

Wat ik er dus niet bij heb is de installatie CD, maakt op zich het verschil niet, want alleen Windows.
Maar zou daar mogelijk een prog in zitten die de afbeeldingen aanpast?
Alhoewel het apparaat dus ook van een ingestoken kaartje kan lezen, van wat ik begrijp afbeeldingen op standaard formaat.

Maar ik heb dus nog geen kaartje dat gelezen wordt, mogelijk is 16 GB te groot.

Groeten,

Ton.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Digitale fotolijst

Berichtdoor DeBaas » Di 31 Dec 2019, 12:53

In 2006 waren er (nog) niet van die grote SD kaartjes.
Je kunt dit testen door op een (te groot) leeg SD kaartje een partitie aan te maken van bijv, 2048M = 2G met gparted FAT16 geformateerd.
Werkt dit, probeer dan 4096M FAT32 geformatteerd.
Zo ja, probeer dan 8192M FAT32
steeds in stapjes in veelvouden van 1024 verhogen totdat je aan je max zit.
Voor de zekerheid neem de div waarden -1 dan blijf je incl de vrije, gereserveerde, ruimte aan het begin van de opslag aan de hier opgegeven mogelijke grenswaarden dus:
2048-1 4096-1 8192-1
Bij kaartjes en USB die melden 1, 2, 4, 8G enz te zijn kan de maximale grootte soms wat minder zijn omdat de fabrikant 8G als 8000 ipv. 8192 neerzet. Daar zie je de verschillen tussen GB en GiB.

Succes en een voorspoedig nieuw jaar,
Ed
vissertw
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Vr 16 Okt 2015, 08:26

Re: Digitale fotolijst

Berichtdoor vissertw » Di 31 Dec 2019, 15:08

Dat ga ik proberen Ed.
Ik laat weer van mij horen, een gelukkig nieuwjaar gewenst.

Ton.
vissertw
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Vr 16 Okt 2015, 08:26

Re: Digitale fotolijst

Berichtdoor vissertw » Vr 03 Jan 2020, 10:46

Goedemorgen,

Eerst de tip van Ed, ook med een partitie van 1GB zoals omschreven in zijn reactie wil de fotolijst het SD schijfje niet lezen.

Dat wil niet zeggen dat er geen resultaat is, met het programma Converseen heb ik een reeks geselecteerde afbeeldingen kunnen verkleinen en via een USB stick plus de fotolijst via USB verbonden ongeveer 60 afbeeldingen in het interne geheugen kunnen plaatsen.
Fotolijst uitgeschakeld, USB kabeltje er tussen uit en fotolijst weer ingeschakeld, in een flits zie ik een getal van 40 geïnstalleerd voorbij komen maar er wordt niets vertoond.
Het lijkt er dus op dat er een verschil zit tussen het aantal tussen intern geheugen en aangesloten op de PC en getoond in bestandsbeheer.

Het heeft even geduurd maar ik ben er achter, afbeeldingen met een smartphone gemaakt worden door de fotolijst niet geaccepteerd.
Hij werkt nu probleemloos met 40 afbeeldingen ooit gemaakt met een fotocamera.

Blijft het probleem met het externe schijfje, ik heb inmiddels contact met iemand van Philips klantenservice die aangegeven heeft graag te willen helpen.
Dat zal dan ook gaan over het feit dat ik dus ook geen nieuwe firmware versie geïnstalleerd krijg en of dat nou komt dat het schijfje niet wordt gelezen of dat de oude firmware versie die zij aangeven op de website niet overeenkomt met de versie die in mijn menu staat.

Tot zover even, als er iets te melden is kom ik hier op terug.

Groeten,

Ton.

Terug naar “Fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast