cannot get C/H/S values

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

cannot get C/H/S values

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 08 Jan 2018, 18:47

Hallo,

Ik probeer Linux Mint 18.3 te installeren op een externe USB schijf (1 TB). Maar het lukt niet om te booten van die schijf. Er komt niets - geen Grub - gewoon zwart scherm met knipperende cursor.

Als ik een virtueel machine probeer te booten met die schijf krijg ik de volgende informatie direkt na POST:

Code: Selecteer alles

fout: no such device e6928425-f27b-4ae7-88af-72de73b3c3cf
fout: hd1 cannot get C/H/S values.
fout: u dient eerst de kernel te laden
druk op een toets om verder te gaan...

Ik heb de partitietabel al eens aangemaakt op die schijf met msdos en met GPT. Ik heb op die schijf 3 partities: 1 voor Linux Ext4 50MB, 1 swap partitie 8MB en nog een 3de partitie Ext4. Bij installatie kies ik 'iets anders' en selecteer de eerste Ext4 partitie met koppelpunt /

Ik vraag mij af wat ik vergeet, of ik nu iets stom doe. Ik heb al dikwijls Linux geinstalleerd maar nog nooit een progbleem gehad. Dit is wel de eerste keer op zulke grote USB schijf.

Die C/H/S value is vermoedelijk Cylinder / Head / Sector.

De schijf is normaal toegankelijk vanuit Linux zijn bestandsbeheer.

Enfin ik ben al een paar uur aan 't sukkelen en ben even de moed kwijt. Als er iemand een idee heeft wat ik zou kunnen proberen?
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: cannot get C/H/S values

Berichtdoor Joan » Wo 10 Jan 2018, 12:47

Is de distro goed gedownload? Is de installatie goed gegaan?
Als de distro goed is even opnieuw installeren.
Met de disk lijkt niets aan de hand, als de partities 50 GB en 8 GB zijn (MB?) ;) .
Mint 18.3 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 11 Jan 2018, 15:48

Ik heb nog even verder gezocht.
Is het bestandssysteem Linux (ext?) of dos (fat/ntfs). Grub herkent geen dos indeling. https://www.linuxquestions.org/question ... ce-809412/
Een artikel over alternatieve instelling van grub. https://savannah.gnu.org/bugs/?41005.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 13 Jan 2018, 09:31

De partities zijn uiteraard GB ipv MB (verkeerd getipt)
De distro is goed, voor alle zekerheid heb ik met die distro een Linux Mint op een virtual machine geinstalleerd.
De partities die ik gemaakt heb zijn allemaal Ext4.

Ik heb ook eens een 'standaard' installatie gedaan (in plaats van 'iets anders'), In een virtual machine de hard disk te verwijderen in de instellingen, de USB disk 1 partitie erop te zetten Ext 4, dan starten met de Live CD, dan installeren. De installatie lijkt te lukken maar het resultaat is hetzelfde: de disk wil niet booten.

Het resultaat is ook verschillend per machine. Ik heb 2 machines: op de ene blijft het gewoon zwart scherm, op een andere kreeg ik de grub-resque> prompt en op een virutal machine de C/S/H error. Als ik opstart met een bestaande Linux is de disk normaal leesbaar/schrijfbaar en Linux staat erop.

Ik begin eerder te denken aan de hardware combinatie - mijn machines zijn niet meer van de nieuwste - en wat ik doe met die virtual machine is misschien nooit getest geweest...
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 13 Jan 2018, 22:29

Dat grub resque kreeg ik ook regelmatig na een kernel update.
Op afstand is het raden naar de oorzaak. Als 17.3 goed werkt zou ik 18 proberen. Als dat ook goed werkt upgraden naar 18.1 enz. Ik denk dat je 17.3 niet kunt upgraden naar 18.
Ja een rotwerk, maar met 18 heb je wel tot ver na 2021 de tijd. Met 17.x heb je tot 2019 vernieuwingen en daarna alleen nog veiligheid updates.
Een andere mogelijkheid is een andere versie proberen (Cinnamon, Xfce). Xfce wijkt, voor zover ik heb gezien, niet veel af van Mate.

Ik heb ook een oude pc die nog goed werkt en ga hem nu echt niet vernieuwen om een nieuwer systeem te installeren.
Best mogelijk dat Linux Mint 19 Cinnamon bij mij ook niet goed werkt.
Leon
Senior
Senior

Berichtdoor Leon » Zo 14 Jan 2018, 10:33

17.3 is te upgraden naar 18
18.x heeft niet tot ver na 2021 support maar tot april 2021
Voor 17.x is na april 2019 einde verhaal, dus ook geen veilgheids updates meer
https://community.linuxmint.com/tutorial/view/2316
LMDE 2 MATE x64

Terug naar “Installatie & Boot”