Linux herkent windows niet bij installeren

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Mukkes
Nieuweling
Nieuweling

Linux herkent windows niet bij installeren

Berichtdoor Mukkes » Za 20 Jan 2018, 11:19

Beste forum leden.

Ik heb een probleem met het installeren van Linux Mint 18.3 Cinnamon naast windows 10, dus dual boot. Om kort te zijn, vrijwel aan het begin van het installatieproces krijg ik niet de keuze om Linux naast windows te installeren. Wel de keuze voor schijf wissen en de keuze "anders", en wanneer ik dat kies kom ik niet verder omdat er geen besturingssysteem herkent wordt. Mijn bron van kennis is deze welbekende website: https://sites.google.com/site/computertip/installeren-mint en heb alles gechekt/veranderd zoals daar beschreven. Ook heb ik handmatig in windows een vrije ruimte partitie gemaakt. Zoeken op internet leverd wel wat informatie op maar is vaak ingewikkeld en ik wil geen schade aanrichten.

Op mijn oude pc met windows XP had ik Linux Mint 17.1 Cinnamon als dualboot geinstalleerd zonder probleem. Veel kennis van computers heb ik niet maar linux installeren gaat mij wel goed af (behalve nu dus)

Wie kan mij verder helpen?
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: Linux herkent windows niet bij installeren

Berichtdoor Joan » Za 20 Jan 2018, 15:11

Heb je de distributie gecontroleerd na het downloaden? https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?t ... 6_controle
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
nahjo
Held
Held

Berichtdoor nahjo » Za 20 Jan 2018, 17:23

Vervelend als het niet gaat zoals het normaal zou moeten gaan. Hen je ook de informatie op https://sites.google.com/site/computertip/reserve-10 gelezen? Hoewel Pjotr aangeeft dat het zelden voorkomt komt het volgens mij vaker voor dan zelden ;)
Wees voorzichtig en hou er rekening mee dat je misschien alles (ook Win) opnieuw moet installeren. Een goede back-up van je data is heel verstandig.
LM18.3xfce
Mukkes
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Mukkes » Zo 21 Jan 2018, 12:15

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb inmiddels linux geinstalleerd maar kan linux niet vinden in het boot menu. Op de computertip website vond ik een pagina over opstartlader Grub herstellen en de aanwijzingen gevolgd, dus in het terminalvenster geprobeerd om de root partitie van linux en de EFI partitie te koppelen, maar dan krijg ik de volgende regel te zien:
mount: mount point / mnt/boot/EFI does not exist.

betekend dit dat er geen boot voor linux is?
nahjo
Held
Held

Berichtdoor nahjo » Zo 21 Jan 2018, 19:38

Mukkes schreef:mount: mount point / mnt/boot/EFI does not exist.
betekend dit dat er geen boot voor linux is?

Niet perse. Heb je de opdrachten goed overgenomen?

Bij sommige systemen moet/kan je in de BIOS de UEFI opstartvolgorde nog aanpassen. Zet Windows dan onder Linux.
Ook kan je soms in Windows aangegeven om (eenmalig) een ander OS te starten. Deze mogelijkheid zit ergens in de buurt van systeemherstel en dan geavanceerd. Er zou dan een keuze moeten zijn voor 'Ubuntu'.
LM18.3xfce
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 22 Jan 2018, 15:47

Misschien een domme opmerking maar zou het kunnen te maken hebben dat Windows in een slaapstand uitgeschakeld is?
Mukkes
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Mukkes » Do 25 Jan 2018, 12:25

Bedankt voor het meedenken en de tips. Het echte probleem zat bij mijzelf, ik zag linux niet in het boot menu terwijl het er wel bij zat. Het was alleen niet herkenbaar omdat het niet Linux genoemd was, maar SATA WDC wd125.....en nog wat cijfers en letters. Ik kwam hier achter toen ik op een linux website aan het rondkijken was en er toen achter kwam waar precies de boot loader zat, en dat was dit SATA WDC enz. Ik herinnerde mij dat er zoiets in mijn boot menu zat, dus ging ik naar het boot menu (als ik de computer aanzet krijg ik allereerst een keuze om voor de BIOS of voor het boot menu te kiezen) en zag ik inderdaad dat er de keuze was voor dit SATA WDC enz. Ik klik hierop en waarempel Linux wordt gestart. Dus probleem opgelost. Ik heb de boot volgorde ook aangepast dus nu start Linux automatisch op.

Terug naar “Installatie & Boot”