Waar zet ik de bootloader

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Waar zet ik de bootloader

Berichtdoor Oldtimer3 » Za 09 Jun 2018, 11:59

Hallo, tot nu toe had ik 2 interne schijven in mijn pc, de ssd met voor geinstalleerd Windows 10 en daarnaast Mint 18.3 en de 2* schijf met de persoonlijke map van Mint. Dan komt de bootloader van Mint op de 1* schijf, dus /dev/sda, nu heb ik een 3* interne schijf laten inbouwen.
Dus Windows staat nu alleen op de 1* ssd ( sda ) en op de 2* ssd moet nu Mint komen en waar moet ik nu die bootloader van die Mint zetten.
Komt die nog steeds op die sda of op de sdb, uiteraard om Windows en Mint gescheiden te houden.
Uiteraard komt op de 3* schijf de persoonlijke map, nu staat Windows op de sda en zijn de 2 andere schijven nog leeg en hoop ik op een tip. ;)
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
Leon
Held
Held

Re: Waar zet ik de bootloader

Berichtdoor Leon » Za 09 Jun 2018, 16:32

Wat ik zou doen
Als windows op sda1 staat de windows bootloader op sda1, gebeurd overigens automatisch bij het installeren van windows

Linux op sda2, de bootloader (grub) installeren op sda2, kan je voor kiezen bij de installatie

Bij opstarten kiezen voor het opstart menu, F7, F8, of F12 op mijn computers als je Linux wilt gebruiken, Linux schijf kiezen en Linux start op.
Wil je windows gebruiken hoef je niets te doen bij opstarten omdat sda1 normaal gesproken de schijf is waar van opgestart wordt.
LMDE 2 MATE x64
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 10 Jun 2018, 08:28

Je kan de bootlader op sda zetten. Dan krijg je de keuze Linux / Windows automatisch bij opstarten en default is het in dat geval Linux. Allebei de alternatieven zijn goed.
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Oldtimer3 » Zo 10 Jun 2018, 11:36

Wilfried, dan kun dus je nog wel instellen dat Mint als 1* opstart zoals dat was toen ze nog op 1 schijf stonden ? Ik zit net even via GParted naar mijn schijven te kijken en daar staat Windows op / sda en
de hard disk voor mijn Pers.map op / sdb en als laatste de ssd voor Mint op / sdc.
Kan ik nu die 2 laatste , de sdb en sdc schijven ( zijn leeg ) eruit halen en vervolgens de ssd voor Mint
als 1* er weer in doen en wordt dat dan automatisch sdb en daarna de hard disk voor mijn Pers. map en wordt dat dan sdc. Of werkt dat niet zo, dat zou ik wel willen weten, ben zo gewend dat de Pers. map onderaan staat. Trouwens, Leon en Wilfried, bedankt voor de reactie's
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Zo 10 Jun 2018, 16:47

De benaming van de drives is in volgorde van aansluiten in de pc, dus in Linux:
De eerste poort in de pc maakt de drive sda.
De tweede poort in de pc maakt de drive sdb
De derde poort in de pc maakt de drive sdc.
Je kunt een Linux drive in iedere poort stoppen en daarvan starten.
Met sudo grub-install /dev/sd? (? is de poortnaam a b c enz) stel je in van welke drive het grub-menu moet worden gelezen als de pc start.

In Windows is het C:, D:, E: enz. en kan alleen van C: starten.
A: en B: zijn hierbij bedoeld voor de flopy-disk-drive en cd/dvd.

Dus de drive krijgt de naam van de poort.

Als de pc start kijkt het altijd eerst naar wat er aan de eerste poort hangt (sda of C:).

Zie voor een volledig e beschrijving https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?t ... Dinstellen
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Oldtimer3 » Zo 10 Jun 2018, 18:03

Dus begrijp ik er uit dat als je de 2 schijven eruit haalt , de eerst volgende die er vervolgens in gaat de
drive sdb maakt en de volgende de drive sdc maakt enz.
Daar ik nog nooit een pc heb open gemaakt op naar de shop, iets met stroom heb ik begrepen.
Joan, bedankt.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Zo 10 Jun 2018, 19:33

Nee heeft niets te maken met stroom, maar met de datakabel van de ata drives.
Op het moederbord zitten 2 of meer data poorten (aansluitmogelijkheden) met een nummer voor de kabel van een opslagapparaat (drive).
De volgorde van de drive namen (a b c) wordt bepaald door de volgorde van de poort nummers (1 2 3) waarop ze zijn aangesloten.

Verwissel je 1 en 2, dat wordt sda>sdb en sdb>sda, sdc blijft sdc.
Haal je sda (poort1) los, zonder de anderen te verplaatsen dan wordt sdb>sda (poort2) en sdc>sdb (poort3).
Sluit je daarna poort 1 weer aan dan wordt de nieuwe aansluiting op poort 1 sda en de andere sdb (poort2) en sdc (poort3).

poort 1 - sda
poort 2 - sdb - sda
poort 3 - sdc - sdb

De bootlader wordt normaal gelezen van sda. Start je een andere drive dan wordt de bootlader van die andere drive gelezen.
Het is dus slimmer om op elke drive een bootlader te zetten voor het geval je de boel gaat verwisselen.
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Oldtimer3 » Zo 10 Jun 2018, 20:01

Daar ga ik op studeren, al bedoelde ik met stroom dat als je dit zelf gaat doen,
dat je dan misschien de kans liep om stroom toegediend te krijgen, vandaar.
Ook de link zal ik bestuderen, had ik over het hoofd gezien.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Zo 10 Jun 2018, 20:09

Als je de pc helemaal uitzet of nog beter van de stroom los haalt (ook de monitorkabel los) kan het geen kwaad.
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Oldtimer3 » Di 12 Jun 2018, 11:40

Joan, je tips opgevolgd en de schijven staan op volgorde zoals gewenst, Windows op sda en de 2* ssd op sdb voor Mint en Swap en de harddisk voor de Home op sdc. Dus meteen de partities aangemaakt voor Mint op sdb en sdc, starten vanaf de Mint-schijf en installeren maar, althans dat was de bedoeling. Bij het koppelen van Mint aan de partities , de loader op sda en Mint en de swap en de Home klik ik op installeren en daar ging het fout. Meteen de melding - kon grub niet installeren op / dev/ sda
uitvoeren is mislukt, dus terug naar het indelingsschema voor een andere schijf/partitie, ja welke.
/dev/sda 1 Basic data partition ntfs Herstel
/dev/sda 2 Efi system partition fat32
/dev/sda 3 Microsoft reserved partition
/dev/sda 4 Basic data partition ntfs
/dev/sda 5 Basic data partition ntfs DATA
Hier zal hij dus niet bij komen.
Of moet die loader soms op sdb en gaat het dus anders als dat Windows en Mint op 1 schijf staan, zet je er een schijf bij en kun je Mint niet erop krijgen, dit is voor het eerst dat ik Linux er niet op krijg.
Nog wel bedankt , Joan.
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Oldtimer3 » Wo 13 Jun 2018, 13:59

Nog even een reactie, bij installeren kies ik voor opstartlader op /dev/sda, Mint op sdb en Home op sdc. Nadat ik op installeren klik, de volgende melding..
""The partion table format in use on your disk normally requires you to create a separate partition
for bootloader code.
This partition should be marked for use as a "Reserved Bios boot area " and should be at least
1 MB in size.
Note that this is not the same as a partition mounted on/ boot.
If you do not go back to the partitioning menu and correct this error, bootloader installation may
fail later, although it may still be possible to install the bootloader to a partition""
En daar moet ik bekennen dat Engels niet mijn sterkste punt is, laat staan wat ik nu moet doen,
zit nu op Windows te tokkelen, Dus tips zijn welkom.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Wo 13 Jun 2018, 19:45

Dat heeft te maken met het UEFI gedoe. Er moet een speciale boot partitie van (minstens) 1 MB worden gemaakt voor "Reserved Bios boot area "

Omdat ik geen UEFI gebruik kan ik dat ook niet laten zien.
Anderen met UEFI ervaring kunnen dat beter uitleggen.
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Oldtimer3 » Wo 13 Jun 2018, 19:51

Bedankt, Joan.

Terug naar “Installatie & Boot”