Opslaan niet in Home map

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 139
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Opslaan niet in Home map

Berichtdoor JanKol » Do 09 Mei 2024, 17:12

Bij dit onderwerp "Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?" zie ik dit:

Hier staat persoonlijke data nooit in de homemap, doch op een aparte partitie (geen home).
Daarom werk ik op volgende manier:
- 2 EXT4 partities van 45GB voor OS
- 1 EXT4 partitie voor persoonlijke data

(Reactie op vraag door emvedeesje)

Graag zou willen ik weten hoe dat te bewerkstelligen, want ik begrijp dat alles wat je opslaat dan niet in de Home map terecht komt maar op een schijf of partitie die je zelf aanwijst. Dat deed ik vroeger altijd al bij Windows en zou dat ook met Mint graag doen, alleen is mij niet duidelijk hoe.

emvedeesje of iemand anders, die dit kunstje beheerst: zou ik een uitleg hoe dat te doen kunnen krijgen.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 283
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Opslaan niet in Home map

Berichtdoor Swake » Do 09 Mei 2024, 19:16

emvedeesje of iemand anders, die dit kunstje beheerst: zou ik een uitleg hoe dat te doen kunnen krijgen.
Bij de installatie kun je een partitie of schijf reserveren/aanvinken die je wil toewijzen aan home .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 936
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Opslaan niet in Home map

Berichtdoor dirkjanl » Do 09 Mei 2024, 19:37

Wat ik heb gedaan:
Ik heb één schijf, van 500GB. Maar in de basis geldt mijn verhaal ook voor werken met meerdere schijven.
Gewoon LinuxMint installeren op die schijf en alles laten doen door het installatieproces. Dat is vaak bij het installeren de eerste optie.
Als dat draait, dat is dan op schijf sda, dan Gparted installeren.
Bij mij is het dan als volgt: een heel kleine sda1 (300MB) voor fat32 of EUFI, sda2 voor LinuxMint, sda3 (4 tot 16 GiB) voor swap. Sda2 is de grootste met ruim 400 GiB. Klik op de partitie waar LinuxMint opstaat en kies onder "Partitie" voor "Herschalen/Verplaatsen" en creëer een ruimte die je nodig hebt voor je persoonlijke data, zeg 100 GiB. Klik op de open gebleven ruimte en klik onder "Partitie" op "Nieuw" en stel hem in als ext4 verder niets aanvinken dacht ik. Klik dan op "Alle bewerkingen uitvoeren". Er zal dan een partitie genaamd sda4 bijkomen van 100 GiB. Wel nog hierna die partitie via het programma "Schijven" koppelen zodat het altijd gekoppeld is als de PC gestart wordt. Dat heb ik eerder hier ergens beschreven, even op zoeken.

edit
viewtopic.php?f=5&t=3837&hilit=schijven&p=20763#p20723
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 776
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Opslaan niet in Home map

Berichtdoor emvedeesje » Vr 10 Mei 2024, 08:52

Gewoon een extra data-partitie voorzien.
Deze heeft niets te zien met je geïnstalleerde linux.
Deze data-partitie kan op dezelfde schijf staan naast de partitie waar je linux op draait.

Bij het opstarten van linux er voor zorgen dat deze partitie gekoppeld wordt, zodat de data-partitie steeds bereikbaar is.

En dan bij alles wat je wenst weg te schrijven: steeds naar deze data-partititie
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 115
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: Opslaan niet in Home map

Berichtdoor Gerben1000 » Vr 10 Mei 2024, 11:58

Ik begrijp een en ander niet.
Wat is het nut van een extra partitie voor persoonlijke data op dezelfde schijf.
Als de schijf crasht ben je toch nog alles kwijt.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 936
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Opslaan niet in Home map

Berichtdoor dirkjanl » Vr 10 Mei 2024, 12:12

Voor mij zit het nut erin dat zo LinuxMint op een aparte partitie staat en ik er zo een andere overheen kan zetten zonder m'n bestanden eerst te moeten veilig stellen.
Ook werk ik vaak met meerdere LinuxMint versies op meerdere partities en schijven. Omdat dan mijn bestanden op een eigen partitie staan, maakt het niet uit met welke versie van LinuxMint ik werk, ik gebruik altijd de zelfde bestanden. Die koppel ik in iedere versie van LM en staan onder Apparaten als Partitie DATA en de twee mappen daarin onder Bladwijzers in Nemo. In mijn geval zijn het de mappen van Stack en Mega.

Afbeelding

Maar je hoeft het natuurlijk zo niet te doen,ik zeg alleen maar dat ik dit zo prettig vind werken.
Dit is ontstaan toen ik in 2015 voorzichtig Linux ging gebruiken naast Windows. Ik had toen 1 schijf voor de DATA, één voor Windows en een voor Linux. Maakte niet uit met welk OS ik werkte, ik had de bestanden altijd paraat.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 115
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: Opslaan niet in Home map

Berichtdoor Gerben1000 » Vr 10 Mei 2024, 12:29

Oke, Ik begrijp het.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 139
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Opslaan niet in Home map

Berichtdoor JanKol » Vr 24 Mei 2024, 18:39

Dank ik ga er mee aan de gang

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten