Foutmelding na update nieuwe Mint 22 installatie
Foutmelding na update nieuwe Mint 22 installatie
Na nieuwe installatie van Linux Mint 22 op 2 laptops komt bij het binnen halen van de eerste updates volgende melding naar voor.
“ Het downloaden gebeurt door root (systeembeheerder) en niet in een sandbox, aangezien bestand var/cache/apt/archives/partial/libpython 3.12 t64 ubuntu 0.1_amd64 niet door gebruiker kan benaderd worden-pkg aquire::Run (13:toegang
geweigerd)”
Als de melding wordt weggeklikt worden de updates volgens mij gewoon geinstalleerd. Ik dacht de melding nog gezien te hebben in de terminal bij het binnen halen van microsoft lettertypen.
Is dit een bug in Linux Mint 22?
Op het engelstalig Mint forum zegt men dat de melding kan genegeerd worden?
Een ander geeft dan deze oplossing
https://linuxconfig.org/understanding-t ... -in-ubuntu
Ik installeer Linux Mint voor mensen die weinig pc ervaring hebben vanwege minder problemen met updates als in windows en gebruiksvriendelijkheid.
Groeten Winne
“ Het downloaden gebeurt door root (systeembeheerder) en niet in een sandbox, aangezien bestand var/cache/apt/archives/partial/libpython 3.12 t64 ubuntu 0.1_amd64 niet door gebruiker kan benaderd worden-pkg aquire::Run (13:toegang
geweigerd)”
Als de melding wordt weggeklikt worden de updates volgens mij gewoon geinstalleerd. Ik dacht de melding nog gezien te hebben in de terminal bij het binnen halen van microsoft lettertypen.
Is dit een bug in Linux Mint 22?
Op het engelstalig Mint forum zegt men dat de melding kan genegeerd worden?
Een ander geeft dan deze oplossing
https://linuxconfig.org/understanding-t ... -in-ubuntu
Ik installeer Linux Mint voor mensen die weinig pc ervaring hebben vanwege minder problemen met updates als in windows en gebruiksvriendelijkheid.
Groeten Winne
- MenthaSuaveolens
- Held
Re: Foutmelding na update nieuwe Mint 22 installatie
Heeft de oplossing die in de link staat geholpen? Op mijn pc heeft die map onderstaande rechten
Code: Selecteer alles
drwx------ 2 _apt root 4096 aug 16 09:18 partial
Ik heb de voorgestelde oplossing in de link nog niet uitgetest. Ik ben niet zo goed vertrouwd met terminal werk en in de link staat ook in het groene kader dat het een gewone waarschuwing is en niet wil zeggen dat er een probleem is met bijwerkbeheer.
Normaal wacht ik met een linux mint installatie tot de eerste punt uitgave uit komt zo als Pjotr aanbeveelt op zijn makkelijkelinuxtips site.
Ik heb zo wel de cinnamon en xfce versie geprobeerd op 2 laptops (Asus N76 met i7 en een macbook air met I5 processor).
Het lijkt wel op een bug. De Asus wou ik aan een familielid bezorgen, maar ik zou het niet zo goed vinden als deze geconfronteerd zou worden met onverwachte meldingen. Mijn dagelijks werk gebeurt op Mac, linux is een hobby.
Normaal wacht ik met een linux mint installatie tot de eerste punt uitgave uit komt zo als Pjotr aanbeveelt op zijn makkelijkelinuxtips site.
Ik heb zo wel de cinnamon en xfce versie geprobeerd op 2 laptops (Asus N76 met i7 en een macbook air met I5 processor).
Het lijkt wel op een bug. De Asus wou ik aan een familielid bezorgen, maar ik zou het niet zo goed vinden als deze geconfronteerd zou worden met onverwachte meldingen. Mijn dagelijks werk gebeurt op Mac, linux is een hobby.
- MenthaSuaveolens
- Held
Een mac is unix-compatibel en daarop zal je ook rechten vinden. Je kan daar ook met het bestandsbeheer naar toe gaan en de eigenschappen van die map bekijken.
De rechten op de var/cache/apt/archives/partial geeft “totaal 0” als melding, ik heb ook linux mint 22 mate versie nog eens uitgetest, zelfde melding als cinnamon en xfce. Xubuntu 24.04 geen meldingen. Lijkt me toch een bug te zijn.
Ik zou graag gewoon willen weten of ik de fout kan negeren, zoals sommige engelstalige mint fora melden?
Anders wacht ik op de Mint 22.1 versie of terug naar Xubuntu.
Ik zou graag gewoon willen weten of ik de fout kan negeren, zoals sommige engelstalige mint fora melden?
Anders wacht ik op de Mint 22.1 versie of terug naar Xubuntu.
- emvedeesje
- Guru
Proberen zou ik zeggen...
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
- MenthaSuaveolens
- Held
Wil je een de output van het volgende commando doorgeven?
of de inhoud van het logbestand
sudo ls -al /var/cache/apt/archives/partial/
sudo ls -al /var/cache/apt/archives/partial/> log.txt
Ik krijg alleen “total 0” als output voor die map in Linux Mint.
- MenthaSuaveolens
- Held
total 0 kan moeilijk de output zijn van het gevraagde terminal-commando. Dus open de terminal, geeft het commando met het logbestand is. Na het commando zal de output van het commando in het logbestand staanIk krijg alleen “total 0” als output voor die map in Linux Mint.
Ik ben nog een aantal weken aan het testen geweest. Conclusie het is beter op linux mint 22.1 te wachten. Bevroren programma’s en een heleboel vastlooprapporten. Ik heb de pc’s gecontroleerd waar ik Lm 21 en 21.1 op draai, geen enkel vastlooprapport. Er zitten nog fouten in Lm22 en ook Ubuntu 24.04. Heb ondertussen Mx linux 23.3 geprobeerd, draait probleemloos. Ook de kaartlezer voor de Belgische identiteitskaart werkt beter. Bij Lm alleen de browser plug ins, de viewer voor de kaart wil niet installeren.
Ik hoop op beterschap met Linux Mint 22.1, anders is Mx linux een blijvertje.
Ik hoop op beterschap met Linux Mint 22.1, anders is Mx linux een blijvertje.
- MenthaSuaveolens
- Held
Het is inderdaad zo, dat de eid-software nog niet voor lm 22.1 werkt. Je moet wachten totdat die versie ondersteund wordt. Dat is de reden waarom ik nog niet op lm 22 ben overgestapt. Het zou wel interessant zijn mocht je melden welke programma's bevroren worden en welke vastloop-rapporten je krijgt. Ik heb hier lm 22 op een reserve-computer staan en ik merk geen problemen.
Libre office en firefox liepen wel eens vast. De vastlooprapporten van lm 22xfce en cinnamon kan ik momenteel niet uitlezen, ik verwissel mijn ssd’s in 2 pc’s voor testwerk en momenteel draait er Mx linux op. Enig idee waarom firefox in Ubuntu en Mint soms geen puntupdates krijgen? Mint bleef op versie 129 staan en heeft geen 129.1 en 2 gehad, Mx linux daarentegen wel , zit vandaag al aan versie 130. Eid werkt op alle vlak in Mx linux perfect.
Niet panikeren, er is een Mintforum
1] LM 21.3 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22 Xfce (HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desk
1] LM 21.3 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22 Xfce (HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desk
@HWE64 Ik gebruik de flatpak versie van Firefox niet, de Belgische eid plugins werken niet met flatpak of snap.
Ik vind bvb Snap van Ubuntu een raar systeem, de gewone updates komen via het updatebeheer en voor de Programma’s die in snap zijn geinstalleerd moet men dan nog eens naar programmabeheer. Dubbel werk dus.
Ik vind bvb Snap van Ubuntu een raar systeem, de gewone updates komen via het updatebeheer en voor de Programma’s die in snap zijn geinstalleerd moet men dan nog eens naar programmabeheer. Dubbel werk dus.
Ik heb zowel in LM 22 Xfce als in LMDE 6 Xfce FF 129 en beide draaien als een tierelier. Dus zie ik er (nog) niet naar uit naar de FF 130.
Niet panikeren, er is een Mintforum
Terug naar “Installatie & Boot”