@ Forumleden,
ik heb vandaag een installatie uitgevoerd van LinuxMint 22 Cinnamon op mijn Toshiba testlaptop wat prima lukte.
Ik las op de blog van Pjotr dat een /Home partitie overbodig is ( dat is toch zijn voorkeur) ...
Ikzelf heb liever een /Home partitie waarop mijn bestanden kunnen geplaatst worden en omdat, wanneer er wat gebeurd met het systeem, ik die partitie ( /Home) met rust kan laten en enkel de installatie uitvoer op de / partitie. Mijn bestanden blijven zo behouden.
Uiteraard moet je met dezelfde inlognaam de nieuwe installatie uitvoeren (i.v.m rechten ).
Is dit een juiste keuze ?
Graag advies, meningen daaromtrent.
Groet,
mutse.
/Home partitie overbodig?
/Home partitie overbodig?
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Re: /Home partitie overbodig?
Wie gelijk heeft maak niks uit.
Als je 1 SSD heb en je maak een home partitie dan is het alleen goed als je LM opnieuw wilt installeren. (Iets wat ik praktisch nooit doet tenzij nieuwe versie)
Maar als SSD stuk gaat (wat perfect kan) dan heb je niks aan home partitie want je bent alles kwijt.
Heb je 2 SSD heb en je zet daar home partitie dan maak het meer uit.
Maar hoe je omkeer of omdraait: zolang je geen externe back-up hebt van home loop je heel veel risico.
Zelf heb ik 1 partitie voor Linux.
Home is bij mij eigenlijk externe SSD waar ik data zet en regelmatig een back-up van maakt. (je kan ook Cloud doen)
Dus als ik op een andere laptop ben kan ik gewoon naar mijn externe SSD. Het maak niks uit of ik Windows, Linux of Mac bezig ben. (Er is geen verschil tussen de 3 besturingssystemen)
Conclusie: jij bepaald hoe je doet.
Als je 1 SSD heb en je maak een home partitie dan is het alleen goed als je LM opnieuw wilt installeren. (Iets wat ik praktisch nooit doet tenzij nieuwe versie)
Maar als SSD stuk gaat (wat perfect kan) dan heb je niks aan home partitie want je bent alles kwijt.
Heb je 2 SSD heb en je zet daar home partitie dan maak het meer uit.
Maar hoe je omkeer of omdraait: zolang je geen externe back-up hebt van home loop je heel veel risico.
Zelf heb ik 1 partitie voor Linux.
Home is bij mij eigenlijk externe SSD waar ik data zet en regelmatig een back-up van maakt. (je kan ook Cloud doen)
Dus als ik op een andere laptop ben kan ik gewoon naar mijn externe SSD. Het maak niks uit of ik Windows, Linux of Mac bezig ben. (Er is geen verschil tussen de 3 besturingssystemen)
Conclusie: jij bepaald hoe je doet.
- MenthaSuaveolens
- Held
Eén van de problemen die ik vroeger had met een aparte home-partitie was het feit dat na herinstalleren er een pak oude en niet meer relevante bestanden bleven staan in de verborgen bestanden van die home-partitie. Ik begon dan voor elke nieuwe installatie eerst die verborgen mappen weg te gooien (behalve die van Thunderbird).
Om een lang verhaal kort te maken, bij een nieuwe installatie (die ik altijd om de twee jaar uitvoer) maak ik geen aparte home-partitie meer aan. Ik zet enkel maar data
terug die ik frequent gebruik (dus geen documenten en bestanden meer van bijna 20 jaar ver - enkel die van minder anderhalf jaar oud). Mijn schijfruimte hou ik dus beperkt en mocht ik nog iets nodig hebben van jaren geleden, dan koppel ik één of ander backup-medium aan. Door die techniek orden in nu beter van mijn bestanden.
Om een lang verhaal kort te maken, bij een nieuwe installatie (die ik altijd om de twee jaar uitvoer) maak ik geen aparte home-partitie meer aan. Ik zet enkel maar data
terug die ik frequent gebruik (dus geen documenten en bestanden meer van bijna 20 jaar ver - enkel die van minder anderhalf jaar oud). Mijn schijfruimte hou ik dus beperkt en mocht ik nog iets nodig hebben van jaren geleden, dan koppel ik één of ander backup-medium aan. Door die techniek orden in nu beter van mijn bestanden.
- emvedeesje
- Guru
Voor mij ook geen aparte home-partitie.
Dit om dezelfde redenen als MenthaS...
Er blijft te veel staan dat niet nodig is van het vorige OS.
Dat is zelfs verwarrend.
Voor mij is de home-map een plaats waar nog persoonlijke configuratiebestanden staan, en eigenlijk nog een deel dat het OS nodig heeft.
Daar sla ik dus nooit eigen data op.
Behalve de map Downloads gebruik ik daar niets van de home-map (of partitie).
Zo kan je de ruimte voor het OS beperken.
Ik dacht zo: i.p.v. een aparte home-partitie installeer ik een aparte data-partitie.
En daar zit dan niets op dat het OS nodig heeft.
Al mijn data gaat dus naar een aparte data-partitie.
Dit om dezelfde redenen als MenthaS...
Er blijft te veel staan dat niet nodig is van het vorige OS.
Dat is zelfs verwarrend.
Voor mij is de home-map een plaats waar nog persoonlijke configuratiebestanden staan, en eigenlijk nog een deel dat het OS nodig heeft.
Daar sla ik dus nooit eigen data op.
Behalve de map Downloads gebruik ik daar niets van de home-map (of partitie).
Zo kan je de ruimte voor het OS beperken.
Ik dacht zo: i.p.v. een aparte home-partitie installeer ik een aparte data-partitie.
En daar zit dan niets op dat het OS nodig heeft.
Al mijn data gaat dus naar een aparte data-partitie.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Voor mij wel een aparte home-partitie. Op je root-partitie horen, naar mijn mening (...),Voor mij ook geen aparte home-partitie.
alleen bestanden te staan die met het goed werken van het systeem te maken hebben.
Als je daar ook nog je home-directories op zet heb je helemaal geen grip meer op
het feit dat die root-partitie vol kan raken met allerlei rare gevolgen vandien.
Ik ben ook gewend aan meerdere gebruikers (soms honderden) op home-partities.
Daarom hoeft van mij snap/flatpak (of wathever...) ook niet..
Als ik een disk voor het eerst indeel reserveer ik altijd twee partities als rootpartities
(25-35 GB) en twee partities als home-partities (25GB) en verder nog een swap-partitie
( 8GB, afhankelijk van de hoeveelheid geheugen, als je het gebruikt is het toch meestal
fout...)
Van de rest maak ik data-partities, in ieder geval één ntfs-partitie (voor mijn dualboot
mswindows) en verder ext4-datapartitie(s).
Ik heb twee home- en root-partities omdat er op twee het huidige root en home op
staat en op de andere twee de toekomstige.
Nu werk ik (op mijn desktop en laptop) met een Mint 21.3 met een aparte root- en
home-partitie en heb al een Mint22.1 klaar staan op andere root- en home-partities.
Op die 22.1 home-partitie heb ik een copy staan van mijn 21.3 home en af en toe
test ik daar het één en ander, maar ik heb nog niet besloten wanneer ik overstap.
Dit is dus mijn manier....
Mijn ervaring is ext4 en NTFS minder goed is.
Zelf gebruik ik exFAT
Dat heeft het voordeel dat Mac, Windows en Linux kan lezen en schrijven.
Zelf gebruik ik exFAT
Maar je home-partitie moet je daar niet in formatteren !! Alleen in ext4 !Mijn ervaring is ext4 en NTFS minder goed is.
Zelf gebruik ik exFAT
Je kan anders problemen krijgen met de namen van bestanden.
Maar daar gaat dit topic niet over.
Terug naar “%s” Installatie & Boot