Laptop sluit niet af
Laptop sluit niet af
Een hele dag probleemloos op de laptop (Lenovo Thinkpad x250 i7) gewerkt, maar na gebruik wilde hij niet afsluiten. Er verscheen een boel tekst waar ik niets mee kon en daarna gebeurde er niets meer. Na een half uur maar geforceerd uitgezet met de aan/uit knop.
Kort daarop weer aan gezet, maar toen verscheen alleen het Lenovo screen (met de optie de opstart te onderbreken met de enter toets, maar die deed niets) en hij startte niet op.
De volgende ochtend nog eens geprobeerd en toen startte hij tot mijn verbazing normaal op, maar het uitzetten werkt nog steeds niet. Ik klap hem nu maar gewoon dicht als ik klaar ben. Hoe los ik dit op?
Kort daarop weer aan gezet, maar toen verscheen alleen het Lenovo screen (met de optie de opstart te onderbreken met de enter toets, maar die deed niets) en hij startte niet op.
De volgende ochtend nog eens geprobeerd en toen startte hij tot mijn verbazing normaal op, maar het uitzetten werkt nog steeds niet. Ik klap hem nu maar gewoon dicht als ik klaar ben. Hoe los ik dit op?
Re: Laptop sluit niet af
Heel waarschijnlijk is de processor te warm ofwel zijn de geheugen vol (door lager zetten van swap ofwel ben je met te veel programma bezig)
Maar het kan evengoed zijn dat SSD of Harddisk niet goed meer werkt.
Kijk naar systeemmonitor of de processor rustig is. (1% is ideaal bij niks doen)
Daar ziet je ook geheugen verbruik.
Maar het kan evengoed zijn dat SSD of Harddisk niet goed meer werkt.
Kijk naar systeemmonitor of de processor rustig is. (1% is ideaal bij niks doen)
Daar ziet je ook geheugen verbruik.
- MenthaSuaveolens
- Held
Kon je op dat moment nog in de terminal?Een hele dag probleemloos op de laptop (Lenovo Thinkpad x250 i7) gewerkt, maar na gebruik wilde hij niet afsluiten. Er verscheen een boel tekst waar ik niets mee kon en daarna gebeurde er niets meer. Na een half uur maar geforceerd uitgezet met de aan/uit knop.
Code: Selecteer alles
sudo shutdown -h now
Vanmorgen werkte uitzettenen en opstarten weer normaal. Mijn 'werken' bestaat voornamelijk uit het schrijven van artikelen, verder wat mails bekijken en af en toe een appje, dus geen zware programma's. Staan ook nooit meerdere progs open. De swap heb ik na de installatie meteen verlaagd (conform De Beste Linux Mint Tips). Te warm worden door gebruik lijkt me niet, omdat ik over de hele dag de laptop meerdere keren niet gebruik en hem dan uitzet (geen slaapstand). De Samsung SSD (500Gb waarvan de helft gebruikt) zit er nu ruim twee jaar in. De vorige raakte overigens ruim binnen zijn levensduur defect (alles kwijt, dus maak nu regelmatig backup). Hoop niet dat het weer gebeurt. Is dat te testen met een progje? En afsluiten met sudo kon niet want ik kon ook niet meer bij het terminal venster. Als het niet afsluiten weer gebeurt en ik krijg eerst weer een heel verhaal te zien met processen die gaande zijn, zal ik daar een fotootje van maken. Dat geeft misschien meer duidelijkheid.
Afbeelding zou ons mogelijk helpen.
- emvedeesje
- Guru
In programma Schijven (=Disks) kan je via de 3 ... het onderdeel "Smart-gegevens en zelftest..." aanklikken.
Daar zie je veel statistieken waaruit je kan oordelen over je schijf.
Je kan daar ook een "Zelftest" starten.
Daar zie je veel statistieken waaruit je kan oordelen over je schijf.
Je kan daar ook een "Zelftest" starten.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Geef eens een volledig overzicht van je systeem, op de volgende wijze:
- Open een terminalvenster (zo open je een terminalvenster);
- Maak het terminalvenster schermvullend, om afgekapte regels te voorkomen;
- Kopieer en plak deze opdracht in het terminalvenster:
(als je het toch intikt: de letter F is een hoofdletter, en vergeet de spatie na inxi niet!)
Druk op Enter.
Kopieer en plak de terminaluitvoer in je volgende bericht.
- Open een terminalvenster (zo open je een terminalvenster);
- Maak het terminalvenster schermvullend, om afgekapte regels te voorkomen;
- Kopieer en plak deze opdracht in het terminalvenster:
Code: Selecteer alles
inxi -Fxxxpmrz
Druk op Enter.
Kopieer en plak de terminaluitvoer in je volgende bericht.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 22.1 Xia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
ssd test is oke. Hij startte weer niet op en ik kon een foto maken van de tekst die verscheen. Wel minder tekst dan de eerste keer. Maar hoe voeg ik een png afbeelding bij een bericht? Zie die optie nergens.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Vóór je afsluit geef in terminal
sync
of
sudo sync
Wanneer je de prompt terug hebt geef je exit en sluit vervolgens normaal af.
Indien je na de sysnc opdracht NIET je prompt terug krijgt staat er nog iets weg te schrijven.
Haal ter test ook de eventuele USB apparaten los vóór je afsluit.
sync
of
sudo sync
Wanneer je de prompt terug hebt geef je exit en sluit vervolgens normaal af.
Indien je na de sysnc opdracht NIET je prompt terug krijgt staat er nog iets weg te schrijven.
Haal ter test ook de eventuele USB apparaten los vóór je afsluit.
Ik heb een plaatje geschoten met de schermtekst van de laatste keer dat hij niet wilde afsluiten, maar zie geen optie om afbeeldingen bij te voegen. Hoe werkt dat? Die tekst zegt mij trouwens niets, maar ik zag het woordje Timeshift staan. Wat dat met het probleem te maken zou kunnen hebben snap ik niet. Op mijn Timeshift (een mini usb-stickje van 32Gb dat al jaren in de laptop zit geprikt) zitten twee snapshots. Ik heb het stickje eruit gehaald en het lijkt dat het probleem daarmee is opgelost. Heel vreemd. Heb sindsdien de laptop een aantal keren na gebruik normaal uitgezet (en weer aan) en tot nu toe werkt het weer goed.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
als ik naar imgur.com ga zie ik een site met leuke plaatjes en 'sign up'. Moet ik die site hebben?
Ja, op sign up klikken.
Sorry maar ik snap er niets van hoe dat werkt. Zie mijn zoon dit weekend en die kent het. Die mag het doen. Overigens werkt alles prima sinds ik het stickje met timeshift heb verwijderd.
Terug naar “%s” Installatie & Boot