installeren via terminal

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Palma1968
Nieuweling
Nieuweling

installeren via terminal

Berichtdoor Palma1968 » Ma 02 Jun 2025, 20:01

Hallo,

Als ik Docker wil installeren en ik zie het volgende staan:

curl -fsSL https://download.docker.com/linux/debian/gpg | sudo gpg –dearmor -o /usr/share/keyrings/docker.gpg

Is dat dan één command of zijn dat er twee? Ik vraag dit vanwege dat verticale streepje. Bovendien beginnen veel commands met sudo en hier staat het dan in het midden.

De vraag is misschien een beetje dom maar ik ben hier nog niet zolang mee bezig.

Ik ben verder overigens zeer positief over Linux. Met Windows heb ik het wel gehad.

Dank alvast,
Chris
stegiman
Moderator
Moderator

Re: installeren via terminal

Berichtdoor stegiman » Di 03 Jun 2025, 01:09

Zorg eerst dat je timeshift back-up hebt zodat je alles kan terugzetten.
Dat is vergelijkbaar met herstelpunt van Windows

Als je ergens iets leest over installeren kijk dan eerst in uw software of app niet aanwezig is.

De verticale streepje is correct.
DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Di 03 Jun 2025, 12:22

curl -fsSL https://download.docker.com/linux/debian/gpg # is een commando
| # output van het eerste commando als input doorgeven aan het tweede commando
sudo gpg –dearmor -o /usr/share/keyrings/docker.gpg

| meestal ¦ op je keyboard boven de \

Dus geen hoofdletter i (I) of kleine L (l)
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Di 03 Jun 2025, 13:20

Maar ik denk dat dit zijn vraag is:
Is dat dan één command of zijn dat er twee?
Mijn antwoord zou zijn: Dat is één command. Kopieer die regel en plak het in de terminal en geef een enter.

PS, om je vraag beter te kunnen beantwoorden is het vaak wenselijk om de linkjes, naar de webpagina waar je het over hebt, er bij te plaatsen. Een schermprint van hetgeen je vraagt verduidelijkt ook, dat kan voorkomen dat je vraag anders wordt geïnterpreteerd dan jij bedoelt.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 03 Jun 2025, 19:43

Een raadgeving: voer nooit of te nimmer commando's uit die je niet begrijpt. Uitleg over curl en gpg kan je gemakkelijk vinden in de terminal
Code: Selecteer alles
man curl
man gpg
Zoals DeBaas schrijft wordt de output van het eerste commando dmv van een "buis" of pipe naar het volgende commando geloodst. Zodra je de commando's begrijpt en weet wat ze gaan doen, voer ze dan pas uit (opletten met spaties en andere tekens).
Palma1968
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Palma1968 » Za 07 Jun 2025, 10:16

Mijn vraag heeft inderdaad de bedoeling om te weten te komen of het één of twee commando's betreft.

Het probleem met, alle respect, is, dat sommigen een beetje erg snel gaan voor een groentje als ik. In het forum, maar vooral ook op Youtube. Linux is voor mij nieuw en ik ben hard bezig het nodige te kunnen begrijpen,want er is toch wel een groot verschil met Windows.

Dank trouwens voor de reacties. Ik ga eerst maar eens proberen een herstelpunt te maken.

Chris
Palma1968
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Palma1968 » Wo 11 Jun 2025, 09:31

Inmiddels heb ik Docker weten te installeren.
Mede dankzij Timeshift kon ik het vaker proberen en uitiendelijk lukte het met de gegevens op de Docker site.

Chris
Tux4Ever
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Tux4Ever » Wo 11 Jun 2025, 12:11

Code: Selecteer alles
curl -fsSL https://download.docker.com/linux/debian/gpg | sudo gpg –dearmor -o /usr/share/keyrings/docker.gpg
Dit zijn dus 2 commando's. Het eerste deel haalt het gpg bestand op met daarin de handtekening van die 'site'/repo. De '|' (pipe) geeft dat gpg bestand vervolgens door aan het volgende commando en voegt die gpg handtekening toe aan de keyring.
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Wo 11 Jun 2025, 13:56

Top, goed dat het je gelukt is dat je het hier vermeldt. Prima bezig zou ik zeggen en succes!
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “%s” Installatie & Boot