Kan Mint niet geïnstalleerd krijgen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
RensB
Nieuweling
Nieuweling

Re: Kan Mint niet geïnstalleerd krijgen

Berichtdoor RensB » Wo 25 Sep 2024, 22:03

Blijkbaar kan de Kingston NV2 NVMe PCIe 4.0, 1 TB SSD goed overweg met Linux. Welke melding krijg je als je opstart van de live-usb en de schijf probeert te koppelen met het programma Schijven (Disks in het Engels). Je kan daar ook testen doen.
Installatie geeft aan dat RST uitgeschakeld moet worden. Er moet veel gehackt worden om dat voor elkaar te krijgen. Zie help.ubuntu.com/rst.
Dat hacken is, gezien mijn leeftijd (70), niet bepaald mijn sterkste punt, maar lijkt volgens onderstaande reactie ook niet de oplossing te zijn.
Het ziet er naar uit dat ik of naar een computerzaak zal moeten, of dat iemand in de buurt van Veendam-Stadskanaal mij hier in ondersteund.
RensB
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor RensB » Wo 25 Sep 2024, 22:08

Blijkbaar kan de Kingston NV2 NVMe PCIe 4.0, 1 TB SSD goed overweg met Linux. Welke melding krijg je als je opstart van de live-usb en de schijf probeert te koppelen met het programma Schijven (Disks in het Engels). Je kan daar ook testen doen.
RST moet uitgeschakeld worden. Moet nogal wat gehackt worden, zie help.ubuntu.com/rst. Dat lukt mij niet. Ben te lang uit de ICT wereld om dat voor elkaar te krijgen. Leeftijd (70) werkt ook niet echt mee om het voor elkaar te krijgen.

Mogelijk dat iemand die in de buurt van Veendam-Stadskanaal mij hierin fysiek kan ondersteunen.
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 26 Sep 2024, 10:59

Op de live-usb staat een programma Disks. Welke foutmeldingen krijg je als je de schijf probeert te koppelen?
RensB
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor RensB » Za 12 Okt 2024, 18:02

HELP!
Na alle goede raad en tig pogingen om RST uit te schakelen, waarbij er zelfs een 2e geheugen (NVMe 500 GB M 2) speciaal voor Linux is bijgeplaatst, ben ik na maanden nog geen stap verder.
De melding dat het RST uitgeschakeld moet worden blijft komen.
Ik ben ten einde raad. Ook omdat ik de BIOS nog nooit goed heb begrepen en geen echte registry hacker ben. Ik ben de jongste niet meer (70), dus dat nu ::) nog leren ... ::) ::)

Wie o wie kan mij fysiek helpen?
Ik woon in Stadskanaal en ben mobiel.
Je kan mij mailen op rens@cangleska.nl
HWE64
Held
Held

Berichtdoor HWE64 » Za 12 Okt 2024, 18:16

Misschien wil "dirkjanl" je helpen. Stuur hem anders een PM. Ik zou ook je e-mail adres hier op het forum verwijderen, je weet maar nooit :uitroepteken:
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
Swake
Held
Held

Berichtdoor Swake » Zo 13 Okt 2024, 10:26

Na alle goede raad en tig pogingen om RST uit te schakelen, waarbij er zelfs een 2e geheugen (NVMe 500 GB M 2) speciaal voor Linux is bijgeplaatst, ben ik na maanden nog geen stap verder.
Dat is geen geheugen maar een PCI SSD .Misschien verwar jij geheugen met opslag geheugen .
Heb je die op voorhand bewerkt met Gparted ? Ik weet niet hoe groot je Engelstalige kennis is , maar lees hier ook eens .
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=373006

https://byteshiva.medium.com/formatting ... 1debf02299
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Zo 13 Okt 2024, 12:32

Intel Rapid storage Technologies == RST
Je PC draait in een soort versnellingsmodus.
Je disk instellingen in BIOS staan dan als RAID
Een snelle, meestal kleinere SSD, is dan samengevoegd met een gewone HDD en ziet er in Windows dan uit als één disk/partitie.
Intelligente Intel software zorgt dan dat de meest gebruikte software via de (kleine?) SSD word aangeboden.
Linux kan daar NIET mee overweg.
In BIOS moet je dus bij schijf/disk instellingen RAID veranderen naar AHCI.
Of de geïnstalleerde Windows het dan nog doet?????????
De kleinere SSD (32 GB?) kun je gebruiken om bijvoorbeeld Linux / op te zetten, /boot en /home op de HDD, opstartmedium de HDD.
Bovenstaande wijzigingen leveren een razend snelle Linux op, maar, een evt. op de HDD geïnstalleerde Windows word veel trager.

Mogelijk kom je nog meer haken en ogen tegen maar heb geprobeerd e.e.a. versimpeld uit te leggen.

Terug naar “%s” Installatie & Boot