Nog een Asus N90s met wat bootproblemen.

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
tytsjerksteradiel
Held
Held

Re: Nog een Asus N90s met wat bootproblemen.

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 26 Dec 2019, 00:23

....
En vergeet niet Win 10 is niet gratis, je betaald met al je persoonlijke data plus alle gegevens die bij elkaar gespaard worden over je internetgebruik, je betaald met het opgeven van je privacy.
N.b. dit geldt ook voor android.
Dus leve lm, en we geven niet op.
of topic weliswaar ,
waarom dacht je dat de oude HD met windows 10 na er de hamer in geslagen te hebben nu bij het huisvuil ligt .
mocht het je een hart onder de riem wezen , heb nu 6 Asus (en één Samsung met LM 19.3 Tricia ) laptoppen onder mijn dak met LInux Mint 19.2 ( Singel Boot ) .
ben redelijk tevreden met dit OS ... ;)

" Dus leve lm, en we geven niet op " ...
nogmaals , kan alleen maar bewondering opbrengen voor je vastberadenheid , hoop dat je er in slaagt vooraleer hypomanie zich van jou meester gemaakt heeft
Debian Bookworm_Cinnamon
tytsjerksteradiel
Held
Held

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 26 Dec 2019, 03:10

..........
Dus geen problemen om in de bios te komen, probleem is dat er maar heel weinig in de bios te zien en aan te passen is, dus geen mogelijkheid om b.v. ACPI uit te zetten of om power management aan te passen.
N.b. dit is een model uit 2008/2009, nog geleverd met win 7, dus er zit helemaal geen UEFI in, kan dus ook geen problemen met UEFI hebben.
Terug on-topic ... heb soms hypomane trekjes ... ;)

kom terug op het voorbeeld van mijn Asus X73S ( los van het UEFI / CSM ? Verhaal )

eerste vaststelling :
zolang er windows 10 op mijn harde schijf staat , geraak ik niet in de BIOS
eerste bedenking van iemand zonder enig IT achtergrond ; zeg Bill wat spook jij hier allemaal in mijn laptop uit ( BIOS , HD ? )

tweede vaststelling :
op deze laptop stond ook origineel windows 7 , achteraf officieel naar 10 opgewaardeerd .
heb het voor de lol naar waarheid uitgetest ;
via de site van Microsoft een herinstallatie van windows 10 gedaan , volledige procedure doorlopen
geen probleem , er werd mij op geen enkel ogenblik gevraagd naar een officiele licentie ….
vlekkeloos verlopen !
MAAR ! Deze herinstallatie heeft zegge en schrijve 6 uur in beslag genomen , lees , ZES UUR !
tweede bedenking ; zeg Bill , wat jij hier ZES UUR aan een stuk ! In mijn laptop zitten uitspoken ?

Al jaren geleden beslist , op mijn werkinstrumenten ( productiemachientjes ) komt windows er niet meer op , niet met dual boot noch virtueel … buiten !
Probeer eens mijn typ , whatever , de SDD met windows die je’r uithaald is nooit verloren … inkaderen … antiek ( windows )
Debian Bookworm_Cinnamon
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Do 26 Dec 2019, 10:07

Wat een fabel wat je nu zegt.
Windows 10 en bios heeft niks met elkaar te maken.

Bij nieuwe laptop moet je partitie volledig verwijderen en opnieuw aanmaken.
Dan is er totaal geen sprake van iets van Windows 7 als voorbeeld.
Doe je dat niet dan blijft er altijd iets achter van fabrikant.

Je moet ook rekening mee houden dat sommige fabrikanten bios wachtwoord toevoegen en niet aan klanten meedeelt.

De tijd dat iemand niet controleert zoals Microsoft of Adobe is echt voorbij.
Zelfs al jij hier een bericht schrijft weet Google wat je doe, weet deze forum wat je doet en nog veel andere bedrijven zoals Facebook.

Een ding kan ik zeggen: klaag je dan haalt je de stekker en batterij eruit en ga de natuur in zodat je tegen bomen kan klagen.

Ons gezin heeft veel computers en laptops gehad.
Nooit hadden we problemen gehad met Windows XP of 7 Of 10
Nu werk ik uitsluitend met Linux en ook geen problemen mee gehad.

Jij houd maar 6 uur uit: de oorzaak ligt echt elders hoor.
Trouwens BIll werkt helemaal niet bij Microsoft en doe veel goede zaken maar ook mindere.
tytsjerksteradiel
Held
Held

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 26 Dec 2019, 15:13

Wat een fabel wat je nu zegt.
Windows 10 en bios heeft niks met elkaar te maken.
.......
... hou op met uw flauwe kul en overal te pas en te onpas te twitteren ....

Willem R is zijn topic gestart als volgt :
Ik ben bezig om te proberen de overstap te maken naar Linux Mint.
Ik heb helaas wat bootproblemen dus hoop dat jullie mij kunnen helpen, een beetje stap voor stap met een nieuwe istallatie lijkt mij de beste weg.

meerder mensen zijn bezig met hem hierbij te assisteren of oplossingen trachten aan te reiken

... en bedenk of kom er zelf met één aandraven ,

hoe zou jij het aanpakken ?
Debian Bookworm_Cinnamon
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Do 26 Dec 2019, 15:51

Meningsverschillen die buiten de vraag vallen, worden uitgepraat in het Mintcafe. :-x

Dit onderwerp bevat al meer dan genoeg prietpraat en de ruimte voor een onderwerp is niet onuitputtelijk. Als de tekstlimiet, die vastlegt in de software, is bereikt kan er niet meer op het onderwerp worden gereageerd. De enige manier om te reageren is dan tekst of berichten uit het onderwerp wissen. :(

Daarnaast is zo'n lang verhaal ook niet efficiënt voor anderen die een oplossing zoeken met een gelijksoortig probleem. ::)
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
WillemR
Junior
Junior

Berichtdoor WillemR » Do 26 Dec 2019, 15:57

Beetje oftopic.
Met oude Bios, heeft harde schijf i.d.d. geen enkele invloed op toegang bios, met nieuwere eufi bios en secureboot met win 10, zou het misschien wel een extra boot beveiliging kunnen zijn dat je niet zomaar de bios in kan, eigenlijk nog weinig ervaring met uefi en secureboot, alles nieuwer dan mijn laptop loopt in CSM mode.

En ben het niet met Stegiman eens dat ze toch al alles van je weten, het mooie van firefox dat je de bijna alle tracking en analyse coockie's en scripts kan blokkeren, op mijn laptop worden dus alle cookies en scripts van facebook geblokkeerd en meeste van google ook, plus het gebruik van aliassen ben je nog redelijk anoniem op het web.
En als een site die scripts/cookies toch echt wil gebruiken, draai ik de webbrowser even in een sandboxie en na gebruik, legen we de sandbox.

Ontopic,
Ik heb geen problemen om in de bios te komen, echter het lijkt erop dat er een bug in de bios zit die nooit met een update opgelost is, dus daar moet ik proberen omheen te werken.
En ik blijf dus zoeken en vragen, of iemand een oplossing heeft, in de basis, waarom lm 18.3 met kernel 4.10 dus wel zonder problemen boot en de lm 19 - 19.3 met kernel 4.15 of 5.0 dus niet wil booten en schijnbaar alleen kan booten met de iqrpoll optie.
WillemR
Junior
Junior

Berichtdoor WillemR » Do 26 Dec 2019, 16:02

Joan, ja ik begrijp het, deze post begint al erg lang te worden.
Aan de andere kant , ik wil niet opgeven en een oplossing is nog steeds niet gevonden.
Misschien beter een nieuwe te starten en alles wat beknopter houden.
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Do 26 Dec 2019, 17:22

Als kernel 4.10 wel werkt, installeer die dan eens in 19.3. Nieuwere kernels hebben meer mogelijkheden voor nieuwe apparaten waarbij heel oude vervallen en zolang een kernel wordt ondersteund is die veilig.
Als je 18.3 upgrade naar 19.x zal de kernel zeer waarschijnlijk 4.10 blijven.

Zorg eerst dat je systeem werkt, dan kun je daarna rustig verder zoeken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
WillemR
Junior
Junior

Berichtdoor WillemR » Do 26 Dec 2019, 21:32

Joan,
Nu gaan we een beetje in het rond, die vraag had ik al eerder gesteld, als 19.2 - 19.3 installeert, dan krijg je kernel 4.15 of 5.0 mee en als je dan in de update manager kijkt, komt 4.10 niet meer in de lijst met beschikbare kernels voor.
Volgens mij ga je dan een 18.04 Ubuntu distro, waar lm 19 - 19,3 toch op gebouwd is draaien op een 16.04 Ubuntu distro kernel, wat kernel 4.10 toch is.
Ik ben een newbie, maar dit lijkt mij niet helemaal goed, dat zijn toch hele verschillende generaties.

En zoals ik eerder geschreven heb, het boot en loopt als ik de irqpoll boot optie gebruik, echter hoe nu verder, hoe kan ik uitzoeken wat er fout is?
lm19.2 geinstalleerd met kernel 4.15 en upgrade gedaan naar 19.3.
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Do 26 Dec 2019, 21:56

19.x niet installeren maar 18.3 upgraden.

Een kernel is om apparaten te herkennen en via modules een schakel tussen pc en distributie. Het heeft op zich niets of niet veel met de distributie programma's te maken.
Daardoor zijn nieuwere kernels niet altijd geschikt voor oude apparaten en oude kernels kunnen de nieuwste apparaten niet altijd goed behandelen.
WillemR
Junior
Junior

Berichtdoor WillemR » Ma 06 Jan 2020, 21:59

En nog maar even een update, en iedereen nog de beste wensen en vooral goede gezondheid gewenst.
Helaas zal deze post wel wat prietpraat bevatten

Ik ben dus nog steeds bezig geweest, vooral op trial and error basis en wil mijn ervaringen toch even delen, denk voorlopig mijn laatste reactie van deze post.

Heb dus verschillende pogingen gedaan om, verse installatie, lm 18.3 kernel 4.10 te upgraden naar lm19 - 19.3 met behoud van kernel 4.10, echter dit leverde een ellenlange lijst met boot errors .
Het is dus nog niet zo simpel om een Bionic Beaver distro te laten draaien op een Xenial kernel
Vooral de volgende errors bleken bij de upgrade steeds meer en meer foutmeldingen te veroorzaken.

lm18.1 kernel 4.10
ntpdate[993]: name server cannot be used: Temporary failure in name resolution (-3)
NetworkManager[818]: nm_device_get_device_type: assertion 'NM_IS_DEVICE (self)' failed
ntpd[950]: error resolving pool 0.ubuntu.pool.ntp.org: Temporary failure in name resolution (-3)

Heb voor deze errors ook geen werkend oplossing kunnen vinden.

lm19 - lm 9,3 geven deze errors niet, zowel live cd als installatie.

Verder, ik was er nog achtergekomen, dat bij de oudere kernels. 4.4 - 4.8 ook alle acpi errors verdwenen waren, deze kernels zouden dus misschien het beste bij mijn laptop passen.
Echter nog wel die ntpdate en ntpd errors, dus upgraden naar lm 19 - 19.3 werkte niet.
Misschien maar eens uitzoeken hoe ik zelf een kernel kan compileren, een Bionic Beaver kernel compileren met de zelfde opties als de Xenial 4.4 kernel

Verder, ik had nog een andere bootoptie gevonden die erg goed scheen te werken voor mijn problemen, nolapic, hiermee, starte alle distro's gewoon op, nvidia drivers werkten gewoon.
Echter na een tijdje testen bleek, dat de processor nog maar met 1 core werkte, en wat later geleerd, dat dit i.d.d. een van de eigenschappen is van nolapic.
Dus opeens nog maar half vermogen maar het werkte wel.
Geen werkende oplossing kunnen vinden om 2e core weer aan de gang te krijgen.

Mijn beste oplossing tot zover is dus nog steeds het booten met de irqpoll optie, hiermee kan ik elke distro installeren en draaien, nog wel met het nadeel, dat ik niet de nvidia drivers kan gebruiken, bij gebruik van de nvidia drivers, blijft lm regelmatig hangen, en soms gaat het hele scherm of delen van het scherm op zwart, b.v. als ik de terminal open heb, systeem blijft hangen en na 10 - 20 seconden wordt de plek waar de terminal stond opeens zwart en soms hele scherm zwart en reageert helemaal niet meer.
Met nouveau drivers blijft het dus wel gewoon lopen, dus iqrpol met nouveau drivers, en verder maar afwachten of er nog een update, kernel en/of drivers, komt die mijn problemen oplossen.

Dit is dus waarchijnlijk mijn laatste post op dit onderwerp, ik wacht nog even op reacties en/of alle tips die natuurlijk nog erg welkom zijn, anders kan deze post afgesloten worden met (Solved, so far) of (Solved, partly)

Terug naar “%s” Installatie & Boot