Installeren met 2 harde schijven

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor Nightwing » Za 11 Nov 2023, 09:04

Ik heb een PC uit 2012 met 2 harde schijven.
Doordat de computer wel heel traag begon te worden, heb ik gisteren de PC opnieuw geïnstalleerd.
Tijdens de eerste installatie heb ik gewoon Linux, volgens het keuzemenu, geïnstalleerd. De tweede harde schijf werd niet automatisch aangekoppeld, maar via 'bestanden' koppelde die ook goed aan. Het probleem was, dat ik nu een mapje ´Robert' en 'Timeshift' (zelf zo ingesteld) op de tweede schijf had staan, maar ik had helemaal geen toegangsrechten.

Daarna heb ik de installatie opnieuw uitgevoerd, maar deze keer via de optie 'Iets anders'. Daarbij heb ik mijn SSD als bootschijf en de HDD als data schijf geïnstalleerd.
Na de installatie was de computer wel wat sneller, maar al mijn oude bestanden bleken nog op de computer te staan. Maar ik moest wel Google Chrome, GIMP etc. weer opnieuw installeren. De installatie is dus kennelijk wel uitgevoerd, maar niet volgens mijn verwachting. Want ik had verwacht dat mijn tweede schijf helemaal leeg zou zijn.

Ik heb eigenlijk twee vragen nu:
  • Kan ik normaal met mijn huidige installatie blijven werken?
  • Welke stappen moet ik in het installatiemenu volgen, om een schone installatie te krijgen (dus dat ook de tweede schijf met installeren volledig wordt gewist)
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor stegiman » Za 11 Nov 2023, 10:16

Standaard zit in Linux bij programmabeheer Gparted.
Daarmee kan je de tweede schijf formatteren.
Dat is het gemakkelijkste en met Gparted kan je ook partitie's aanmaken.
Als de harddisk wel zichtbaar is kan je ook dit doen: klik op start / zoekopdracht typt je schijven en dan is hetzelfde als bij Windows.
(Op tandwieltjes klikken om iets te veranderen)
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 12 Nov 2023, 09:41

Je kan eveneens met het programma Schijven een niet gebruikte schijf testen op fouten, fouten herstellen, formateren, enz... Logisch dat je veel sneller gaat werken als je de ssd als bootschijf gaat gebruiken. Ik vermoed dat je tweede schijf waarop je geen toegangsrechten had, een ext4-geformateerde schijf zal geweest zijn. Indien die schijf leeg mag gemaakt worden, verwijder je best eerst alle partities, maak dan nieuwe partities, formateer de partities (ext4) en laat al dan niet de schijf automatisch aankoppelen.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor Nightwing » Zo 12 Nov 2023, 11:40

Ik had in het installatiemenu alle partities al verwijderd, omdat ik een foutmelding kreeg: "no efi system partition was found linux mint". (Ik las later dat ik die melding gewoon mocht negeren).
Na de eerste 'gewone' installatie, werd de HDD schijf wel gezien. Ik kon er ook dingen op kwijt, zoals mijn Timeshift, maar ik kon er verder helemaal niets mee (mappen aanmaken etc.). De schijf werd ook niet automatisch gekoppeld. Alleen als ik 'Bestanden' opende, kwam de tweede schijf in beeld en kun ik erop klikken.
Ik kon in het installatiemenu ook geen optie vinden om de secundaire schijf te formatteren. Het installatie menu van Linux is veranderd sinds mijn laatste installatie. Toen had ik het de tweede keer goed onder de knie, maar nu ben ik echt aan het zoeken.

Dus hoe moet het nu? Want als ik Linux standaard installeer, dan komen de mappen "Documenten", "Downloads" etc. standaard op de SSD en die wil ik juist op de HDD hebben.
  • In het installatiemenu de optie "Iets anders" kiezen.
  • Eerst alle partities wissen en nieuwe maken.
  • De SDD als boot-schijf instellen (aankoppelpunt "/".)
  • De HDD als home schijf invullen (aankoppelpunt "Home")
Maar dan? Hoe krijg ik die secundaire schijf geformatteerd, zodat ik een écht schone installatie heb?
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Ma 13 Nov 2023, 09:02

Als je manueel gaat partitioneren, dan zul je 3 partities moeten aanmaken: /root en /swap op je SSD en /home op je HDD. Je kan dat gemakkelijk met Gparted doen en eigenlijk ook met de handmatige installer. Zorg er voor dat geen enkele schijf aangekoppeld staat. Als je een schone installatie wil, dan verwijder dus best eerst alle partities op beide schijven. Dat kan zowel met gparted als het disks. Daarna kan je met de manuele installer-optie de nodige partities aanmaken en aanpassen. Neem best eens een schermafdruk van die configuratie en plaats die schermafdruk op een usb-stick, zodat je die hier op het forum kan posten.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor Nightwing » Di 14 Nov 2023, 21:22

Ik denk dat ik mijn probleem niet helemaal goed uitleg.
Ik werk momenteel op een computer met 2 harde schijven dus. Deze PC wil ik helemaal schoon installeren met de SDA als OS schijf en de SDB als home schijf.
Als ik vanaf een live usb opstart, dan kom ik in een installatie menu:
1: standaard installatie (hierbij krijg ik dus wel een installatie, maar geen tweede schijf waar ik toegangsrechten toe heb).
2: Linux naast het bestaande OS installeren (dat wil ik dus niet).
3: Anders.

Als ik optie 3 kies, dan kan ik van beide schijven de partities verwijderen en een nieuwe partitie aanmaken.
Op de SSD van 120 Gb kan ik dan het OS installeren. In vorige installaties heb ik toen alleen een boot koppelpunt ("/") moeten instellen. Maar nu moet ik dus kennelijk een "/root" en "/swap" partitie maken?

Maar nu komt dus het probleem: Als ik de tweede schijf als "/home" wil aansluiten, dan wordt deze niet gewist kennelijk en dát moet juist wel gebeuren.

Samengevat:
  • Waarom moeten er een /root en /swap partitie worden aangemaakt en hoe groot moeten die zijn?
  • Hoe krijg ik mijn data schijf geformatteerd tijdens de schone installatie, want die optie krijg ik nergens in het installatiemenu gevonden.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor Nightwing » Di 14 Nov 2023, 22:33

Aanvulling op vorige post: Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden.

Ik heb deze video op YouTube gevonden [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=dWFJ2fGtmKs[/youtube].

Als ik de uitleg goed begrijp, wordt de data op mijn secundaire schijf dus niet overschreven, maar bewaard.
Dat betekent dus, dat ik Linux gewoon via optie 3 (Anders) kan installeren, maar dat ik na de installatie de secundaire schijf (/home) opnieuw moet formatteren/wissen.

Als ik Linux opnieuw installeer, zoals ik in de vorige post beschreef, kan ik dan inderdaad deze secundaire schijf opnieuw formatteren en blijft hij dan als mijn /home drive in het systeem staan? Want zoals ik het begrijp, staan al mijn persoonlijke instellingen voor Linux hier ook in opgeslagen.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor stegiman » Di 14 Nov 2023, 23:22

Op deze handleiding (klik) kan je lezen hoe je moet installeren enz.
Gparted of Linux mint (het maak niks uit) kan je de hele schijf (inclusief partitie's) verwijderen en dus ook /home
Er is een verschil tussen formatteren (= wissen) en partitie's verwijderen (schijf leeg maken) om daarna opnieuw in te delen.
Dus moet je partite's verwijderen en daarna formateren.

Maar je kan nooit alles verwijderen als je nog bezig bent met Linux Mint zelf (niet usb-installatie)

Nota: je kan ook iso Gparted branden op usb-stick en zo uw computer opstarten met Gparted mits je in de bios usb-stick als boot instelt.
Dat systeem doe ik altijd omdat ik dan zeker ben dat alles weg is.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor Nightwing » Wo 15 Nov 2023, 00:03

Daar zit dus het hele probleem.
Toen ik in oudere versies Linux installeerde, werd ook de tweede schijf opnieuw geformatteerd. Die optie zat in de installer.
Zoals ik uw antwoord lees, is het dus onmogelijk om de secundaire data schijf te wissen voor, of tijdens de installatie.

Ik heb tijdens de installatie alle partities verwijderd, maar toch blijft de data op mijn tweede harde schijf terugkomen.

Toen ik ging installeren had ik de partities op alle schijven verwijderd. Ik had alleen:
sda: 120 Gb (Mijn toekomstige OS schijf).
sdb 1 Tb (Mijn toekomstige home schijf)
en dan nog de usb installatie drive.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor stegiman » Wo 15 Nov 2023, 09:14

Je kan ook gemakkelijker maken.
Haal SSD even eruit.
Start usb-stick met LM
Je weet nu hoe je schijf kan leeg maken.
Als dat gebeurd is stop je de installatie en sluit de pc.
Plaats SSD er weer in.
Maak dan SSD leeg en ga dan verder met installatie.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor Nightwing » Wo 15 Nov 2023, 10:13

Het installeren op de SSD is niet het probleem. Ik wil die HDD van 1Tb helemaal leeg hebben. Vroeger kon dat via de installer. Er moet toch een manier zijn om dat voor elkaar te krijgen zonder de kast open te moeten slopen?
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor stegiman » Wo 15 Nov 2023, 11:13

Als je het geïnstalleerd is kan je in Programmabeheer Gparted vinden.
Start dat programma en rechts bovenaan ziet je uw schijf en als je daarop klikt zie je normaal gezien uw andere schijven.
Dan kan je met dat programma alles leeg maken.
Wel opletten dat je de juiste schijf kies!
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor Nightwing » Wo 15 Nov 2023, 13:14

Maar ik dacht dat je zei dat je de computer nooit helemaal leeg kunt maken, zolang je in Linux actief bent.
Ik weet dat mijn persoonlijke systeem instellingen op die tweede schijf staan. Maar dat wordt dan dus allemaal gewist?
Als dat zo is, dan moet het verder geen probleem zijn. Ik heb van alles een goede backup.

Mijn computer is om een of andere reden nu zo traag, dat het soms 2 minuten duurt om een document op Google Drive te openen in de browser. Ik hoop echt dat dit met een schone installatie wordt opgelost.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor emvedeesje » Wo 15 Nov 2023, 13:56

Als op die harde schijf geen partitie staat welke in gebruik is door het actieve OS, kan je die met gparted volledig leegmaken.
Staat er echter een /home op welke aan het OS gekoppeld is, dan kan het niet.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Installeren met 2 harde schijven

Berichtdoor Nightwing » Wo 15 Nov 2023, 17:10

Op dit moment staat mijn /home op de tweede schijf gekoppeld.

Kan ik anders het OS eerst opnieuw op de normale optie installeren (optie 1 dus) en de tweede schijf hierbij laten meenemen? Of nog beter: kan ik die secundaire schijf laten negeren tijdens de installatie?
Dan zou de tweede schijf na installatie dus wél met Gparted leeg kunnen worden gemaakt. Als ik daarna weer een installatie doe, ditmaal via optie 3 (Anders) en dan de tweede schijf wél als /home installeren?
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten