Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Swake
Senior
Senior
Berichten: 277
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor Swake » Wo 03 Apr 2024, 09:56

Een youtube video
Sommige laptops worden geleverd met een BIOS paswoord wat je terugvind in de handleiding van de fabrikant . Meestal word dat gedaan bij bedrijfslaptops op vraag van het bedrijf . De vraag om dat paswoord in te voeren moet dat op Enabled ingesteld staan. Dit kan gewijzigd of gewist worden . Werd het ooit gewist dan moet je gewoon enter indrukken . De mogelijkheid bestaat ook dat jij dat (per ongeluk) zelf op Enabled hebt ingesteld .
Staat het op Disabled ingesteld heb je geen SuperVisor rechten nodig om in het BIOS iets te wijzigen .
https://www.youtube.com/watch?v=FW-RLkzjAS8
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor Lucien » Wo 03 Apr 2024, 16:48

Heb daar zelf nooit aangezeten want met de live-dvd installeerde mint automatisch. Alles stond op enabled behalve unattended boot die ook op enabled heb gezet. Ik heb toen op enter gedrukt en moest toen een password aanmaken, niet gedaan en weer enter. Daarna kon ik met de iso dvd in het mint menu komen. De eerste optie boot gaf meteen een error. De tweede optie werkte wel. Duurt wel even maar geen errors voorbij zien komen. Dat ging goed tot een werkende live versie. Vervolgens op installeren geklikt. Ging hele tijd goed tot een error verhaal en toen was het over. Melding nu in drie regels:
error file '/boot/grub/i386-pc/normal.nod' not found.
Entering rescue mode...
grub rescue>
Krijg de laptop dus niet meer aan de praat. Zit nu op mijn windows laptop. Hoe los ik dit op?
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor Lucien » Wo 03 Apr 2024, 17:34

Die install van de live cd in compatibillity mode lukt nu ook niet meer. Dat eindigt met een scherm met een cannot mount verhaal. Jammer dat ik geen plaatje daarvan kan downloaden.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 277
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor Swake » Do 04 Apr 2024, 10:35

Is die DVD nog wel ok?
Toch misschien beter eens met een USB proberen?
Zou ik ook doen na de twee vorige berichten te hebben gelezen . (USB stick ) die je op je windows laptop ook kan maken .
Bijkomend vraagje . Is op die HDD of SSD een kleine EFI partitie aangemaakt ?
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Swake
Senior
Senior
Berichten: 277
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor Swake » Do 04 Apr 2024, 10:52

Is die DVD nog wel ok?
Toch misschien beter eens met een USB proberen?
Zou ik ook doen na de twee vorige berichten te hebben gelezen . (USB stick ) die je op je windows laptop ook kan maken .
Bijkomend vraagje . Is op die HDD of SSD een kleine EFI partitie aangemaakt ?

Hoe staan de bootvolgorders in het BIOS ?
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor Lucien » Do 04 Apr 2024, 11:52

heb al meermalen mint geinstalleerd en her-geinstalleerd met een dvd waarvan ik steeds de meest recente iso van de mint-website heb gedownload. Nooit zelf een EFI partitie aangemaakt en nooit enig probleem gehad met installeren. Bootvolgorde staat nu op dvd ingesteld en de live versie werd probleemloos op de laptop gezet en vervolgens liep de installatie vast. Hoe het kan dat de grub nu ontregeld is begrijp ik dus niet, want die signalering had dan al aan het begin van de installatie moeten verschijnen. En waardoor is de grub dan ontregeld?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1613
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor stegiman » Do 04 Apr 2024, 15:20

Gebruik uw live dvd en dan als je desktop komt open je terminal en dan deze code geven:

Code: Selecteer alles

sudo update-grub
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor Lucien » Do 04 Apr 2024, 21:58

Dat moet in de terminal, maar de laptop start ook niet meer op in de live versie via de iso dvd. Krijg allen die melding met rescue grub> Wat ik daarmee nog kan weet ik niet.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1613
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor stegiman » Do 04 Apr 2024, 22:31

Ik ga vanuit dat je nog wel kan opstarten maar niet naar Linux
Start op en dan op F2 of F1 of Del naar de bios gaan en daar dvd-iso als boot in te stellen. (iso-dvd is echt ouderwets want tegenwoordig is dat usb-iso-stick)
Als de live dvd wel start kan je grub herstellen.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 277
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor Swake » Vr 05 Apr 2024, 11:51

Grub Rescue >
Betekent dus dat je opstartvolgorde onjuist is , of dat je opstartmedium geen geldig opstartrecord bevat.
Werkt die externe DVD kezer/schrijver nog goed ?
Op je windows PC is er geen probleem met het DVD schijfje . Waar stop je die DVD daar in . In een ingebouwde DVD lezer/schrijver of sluit je daar ook het extern apparaat aan .
Er werden hier al hints aangeboden om eens een USB stick te gebruiken .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor Lucien » Vr 05 Apr 2024, 13:25

Ik kan alleen in de bios komen en de dvd-iso staat als boot ingesteld. De opstartvolgorde is dus correct. Op de Windows laptop (ook een Thinkpad X250) gebruik ik dezelfde externe DVD lezer/schrijver. Werkte daar perfect als live versie. Een iso-stickje deed op de Mint laptop niets. In principe zou installeren met dvd of stickje ook geen verschil mogen maken en met dvd werkte bij mij altijd probleemloos maar wat trager. Las trouwens op een Engels Mint forum dat Mint geen grub-herstel opties meer heeft als je niet meer met de live versie in de terminal kunt komen. Die persoon heeft toen Windows geïnstalleerd (dat lukt dus blijkbaar wel) en vervolgens daar weer Mint overheen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1613
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor stegiman » Vr 05 Apr 2024, 17:29

Je moet usb-stick als eerst boot instellen.
Heel gemakkelijk te maken met Rufus (klik)

In Linux kan je gewoon met Schijfkopieschrijver voor usb doen en ook heel simpel.

Usb-stick moet wel opstartbaar zijn.
Normaal is geen probleem als je iso gebruik dat officieel gedownload wordt.

Nota: staat partitie met Linux zichtbaar als je iso gebruikt?
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor Lucien » Za 06 Apr 2024, 19:08

Heb usb stick met iso als boot ingesteld, maar krijg alleen weer melding rescue grub> Niets wekt dus. Werkt wel op mijn Windows laptop dus met de iso en het stickje is niets mis. Kom hier op verschillende fora ook niet verder mee. Misschien is de Engelse tip de enige werkende optie: installeer Windows en dan opnieuw Mint. Meen in een ver verleden te hebben begrepen dat Windows Linux volledig overschrijft/verwijderd. Maar is dat nog zo? Ik zou dan de gratis 90 dagen proefversie van W10 kunnen gebruiken.
Vond dit op internet:
Verwijder Linux
Begin door te booten in Windows. Druk op de Windows-toets, typ "diskmgmt. msc " in het zoekvak van het menu Start en druk vervolgens op Enter om de app Schijfbeheer te starten. Zoek in de schijfbeheer-app naar de Linux-partities -Klik erop en verwijder ze.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 277
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor Swake » Za 06 Apr 2024, 20:05

Begin door te booten in Windows. Druk op de Windows-toets, typ "diskmgmt. msc " in het zoekvak van het menu Start en druk vervolgens op Enter om de app Schijfbeheer te starten. Zoek in de schijfbeheer-app naar de Linux-partities -Klik erop en verwijder ze.
diskmgmt.ssc kun je alleen uitvoeren vanuit windows . Met andere woorden gezegd . Wndows moet eerst op de laptop geinstalleerd staan .
Als je de SSD of HDD opnieuw wil partioneren zou je Gparted kunnen downloaden en een opstartbare USB stick van maken , en ben echt benieuwd of je dan nog altijd Grub rescue te zien krijgt .
https://gparted.org/download.php
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Is fresh install mogelijk met behoud bestanden?

Berichtdoor Lucien » Zo 07 Apr 2024, 14:48

Ben tot vannacht aan het klooien geweest. Ook met een vers iso-stickje, maar deed niets dus de bootvolgorde weer teruggezet. Was het zat, maar moest de iso-dvd nog uit de externe speler halen en die kan alleen open als hij op de usb van een actieve laptop is aangesloten. Dus het ding ingeprikt en op de aan-knop gedrukt. En toen begon de dvd te ratelen en startte de live-versie op!!!. Heb in de terminal grubherstel uitgevoerd en vervolgens de installatie van Mint uitgevoerd. Het werkt dus weer, maar de oorzaak van het niet opstarten en weer wel opstarten is me onduidelijk. Mijn vertrouwen in een feilloze Linux Mint heeft wel een knauw opgelopen, maar ja altijd beter dan Windows. Dank voor alle adviezen!!!

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten