Blijven persoonlijke bestanden in tact bij een Mint-upgrade?

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Lucien
Held
Held

Blijven persoonlijke bestanden in tact bij een Mint-upgrade?

Berichtdoor Lucien » Ma 07 Okt 2013, 18:05

Ik vind Mint 15 Mate (op mijn laptop) prettiger dan 13 LTS (op mijn desktop). Zou 15 daarom ook op mijn desktop willen, maar als dat binnenkort stopt moet ik de opvolger installeren. In mijn geval dus ook een gigantische hoeveelheid tekst- en beeldbestanden, emails e.d. back-uppen en overzetten en dat is niet echt mijn hobby. Nu vertelde iemand mij dat bij een Mint-upgrade je bestanden en emails gewoon blijven staan omdat een Linux OS zich altijd op een afzonderlijke partitie installeert. Heb dat nooit geprobeerd. Klopt dat of loop je een kans toch alles kwijt te zijn?
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Re: Blijven persoonlijke bestanden in tact bij een Mint-upgr

Berichtdoor Arie » Ma 07 Okt 2013, 21:29

Ik vind Mint 15 Mate (op mijn laptop) prettiger dan 13 LTS (op mijn desktop). Zou 15 daarom ook op mijn desktop willen, maar als dat binnenkort stopt moet ik de opvolger installeren.
Ik zou bij 13 blijven en volgend jaar overstappen op 17
In mijn geval dus ook een gigantische hoeveelheid tekst- en beeldbestanden, emails e.d. back-uppen en overzetten en dat is niet echt mijn hobby.
Back uppen moet je toch regelmatig doen, anders krijg je dit : http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?p=770977
Nu vertelde iemand mij dat bij een Mint-upgrade je bestanden en emails gewoon blijven staan omdat een Linux OS zich altijd op een afzonderlijke partitie installeert. Heb dat nooit geprobeerd. Klopt dat of loop je een kans toch alles kwijt te zijn?
Klopt niet.
Je moet / kan zelf kiezen waar je Linux installeerd.
emails en de instelingen van Thunderbird zitten in de map .thunderbird
De instellingen, bookmarks en evt wachtwoorden van Firefox zitten in de map .mozilla
Als je die 2 mappen kopieerd en op usb zet kan je ze na installatie zo terug zetten
Afbeelding
theancientone
Junior
Junior

Berichtdoor theancientone » Zo 13 Okt 2013, 01:42

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt maar wat ik altijd doe is 3 partities maken, namelijk:

- / voor het systeem
- SWAP voor het wisselgeheugen (indien nodig)
- /home voor al je bestanden. Als je dan moet upgraden of opnieuw moet installeren dan zijn al je bestanden nog daar inclusief instellingen zoals van thunderbird.
"The future is predeterment by the character of those who shape it."
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Zo 13 Okt 2013, 12:59

Ook met een aparte /home partitie zal je backups moeten maken, er kan altijd wat mis gaan
Afbeelding
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Zo 13 Okt 2013, 16:56

Dat er altijd iets fout kan gaan, daar ben ik mij wel van bewust, dus een backup op een externe harde schijf doe ik altijd.
Maar wat ik bedoel is inderdaad die drie partities waarvan eentje (home) voor alle persoonlijke bestanden waardoor je systeem daar helemaal los van staat. Ik had dus begrepen dat dit bij een installatie van Linux altijd al standaard zo wordt gepartitioneerd waardoor een upgrade van je OS los staat van je persoonlijke bestanden (als er niet iets mis gaat natuurlijk).

Terug naar “Installatie & Boot”