Linux mint start niet op

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
janwennekes
Nieuweling
Nieuweling

Linux mint start niet op

Berichtdoor janwennekes » Do 21 Nov 2013, 08:40

Ik heb "linuxmint-13-mate-dvd-64bit" op een dvd gezet en dat werkt goed (maar erg langzaam). Om wat meer snelheid bij het opstarten te krijgen, ook maar eens op een USB-stick gezet. Vervolgens in de BIOS gekozen voor "Removable disk" en daarna de "USB-stick" geselecteerd. Vol verwachting opstarten en wat gebeurd er...............Windows XP start op i.p.v. Linux. Zal wel een domme beginners vraag zijn, maar wat doe ik fout ?
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Re: Linux mint start niet op

Berichtdoor Arie » Do 21 Nov 2013, 18:17

USB sticks worden vaak als harddrive gezien, je moet dan in de BIOS instellen dat je USB stick de 1e harddrive is

Op mijn computers kan ik met de ESC toets een keuze menu oproepen tijdens het opstarten, daar kan je dan kiezen van welke HD of USB er opgestart moet worden, gat handiger dan rommelen in het BIOS
Afbeelding
janwennekes
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor janwennekes » Do 21 Nov 2013, 20:36

Jammer, dat met de Esc-knop werkt bij mij niet.
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Do 21 Nov 2013, 20:46

Heb je de instellingen wel opgeslagen na het veranderen van de bios voordat je de bios verliet? Verder rest de vraag hoe je de iso op de USB Stick heb gezet/"gebrand"...
Des te meer info je geeft, ook over je PC of Laptop, des te beter de andere leden wat beter mee kunnen helpen zoeken naar een oplossing.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
janwennekes
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor janwennekes » Do 21 Nov 2013, 21:01

Ja, instelling in BIOS opgeslagen. USB stick gemaakt via het programma "Unetbootin" zoals aanbevolen op diverse websites.
jakke5
Senior
Senior

Berichtdoor jakke5 » Za 23 Nov 2013, 10:36

Misschien is de keuze voor 'removable disk' een beetje ongelukkig.
Zoals Arie al schreef, wordt een opstartbare usb-stick door de Bios wel eens gezien als een harde schijf.
Als ik jou was zou ik dus de volgorde van de harde schijven in de bios veranderen, ofwel bij de opstart zelf de opstartschijf kiezen.
Bij Arie is dat ESC, bij mij is dat DEL, bij een andere pc hier in huis is dat F2. Welke het is kun je vinden in de docu van je pc.

Terug naar “Installatie & Boot”