ramdisk aanmaken kom iets geks tegen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Kalyk
Senior
Senior

Re: ramdisk aanmaken kom iets geks tegen

Berichtdoor Kalyk » Wo 31 Dec 2014, 16:24

Ik heb er niet echt ervaring mee, maar volgens mij heb je maar 1 ramdisk.
De verwijzing naar /run heeft waarschijnlijk te maken met de manier waarop hij geopend is.
Als je top intikt in de console zie je bovenin waar het geheugen voor wordt ingezet.
Daar zul je waarschijnlijk je interne geheugen min 1024M zien staan.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Wo 31 Dec 2014, 16:25

De eerste regel is om de rechten toe te kennen.
De tweede is om de ramdisk in te stellen en staat in fstab.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 01 Jan 2015, 16:35

Waar haal je die info weg? graag link om zelf e.e.a. na te lezen!
Type in de terminal - man fstab - en je krijgt alle info over de werking van fstab.

Mijn kennis is niet op een site te vinden, dat is jaren lezen, proberen en experimenteren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 01 Jan 2015, 17:00

Regel 1
tmpfs on /run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,size=10%,mode=0755)

tmpfs is de plaats waar de ramdisk staat. het is een tijdelijke tmp drive fs
/run type tmpfs de manier waarop hij is aangesloten tmpfs tijdelijk
(rw,noexec,nosuid,size=10% de manier waarop hij wordt gecontroleerd als deze word gebruikt
mode=0755) rechten die aangeven wie deze fs kunnen gebruiken

regel 2
tmpfs on /mnt/ramdisk type tmpfs (rw,size=1024M)

tmpfs is de plaats waar de ramdisk staat. het is een tijdelijke tmp drive fs
Gemount met /mnt/eamdisk
Type tmpfs tijdelijke disk
Er moet ook elke keer worden aangegeven hoe deze kan worden gebruikt rw lees en schrijfbaar size=1024M
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Vr 02 Jan 2015, 02:21

Misschien heb je de verkeerde vraag gesteld.

Je vraag was:
waar komt die andere tmpfs vandaan en kan ik die weghalen? en hoe weet ik of die ramdisk die ik heb aangemaakt wel werkt met die andere regel?

Kalyk had al gemeld "volgens mij heb je maar 1 ramdisk."

Op je vraag "Waar haal je die info weg?" heb ik je gewezen op de info in - man fstab - waar alle info over de werking van fstab staat.
Daarbij een uitleg gegeven over de informatie in de door jouw gegeven twee regels.

Dat is geen wartaal maar een uitleg over de verschillende uitdrukkingen in de door jouw gegeven en gevraagde informatie.

Het is makkelijk om op jouw manier te reageren als je ergens geen verstand van hebt en geen zin om zelf een beetje onderzoek te doen.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Vr 02 Jan 2015, 15:08

Het wordt moeilijk als op een forum iemand een de ander verbiedt om te reageren op berichten, enkel om het feit dat de een de ander niet goed begrijpt.
Ik ben bereid om terughoudend te zijn ten opzichte van jouw bewerkingen maar laat mij niet koeioneren door een ander lid van het forum.

Als je niet met mij kunt samenwerking moet jij mij negeren. Ik heb met niemand een probleem, ook met jouw niet al vind ik jouw manier van reageren niet fatsoenlijk.
Ik verwacht dat iemand een antwoord bestudeert, de oplossingen controleert en indien nodig nadere uitleg vraagt.

Ik beantwoord vragen voor zover dat voor mij mogelijk is, verder niets.
Als iemand mijn uitleg niet begrijpt probeer ik dat toe te lichten, verder niets.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 02 Jan 2015, 18:21

Beste RonDenHaag,

ik heb je laatste bericht gewist daar dit, mijns inziens, niet voldoet aan de etiquette.

Iedereen heeft het recht om op een vraag te antwoorden, en chapeau voor al de mensen die dat spontaan doen, en blijven doen, zelfs al gaat het allemaal niet zo vlot.

Wil je daarover nog iets kwijt mag je me altijd een private mail sturen. Ik zal daar zo vlug mogelijk op antwoorden en mijn best doen om begrip op te brengen voor jouw standpunt. Iedereen heeft het recht van een standpunt in te nemen maar niemand heeft het recht van dit forum zomaar te beheren, en zijn wil op te leggen naar andere gebruikers toe.

Ik hoop op jouw begrip voor mijn reactie.

mvg, Wilfried
Greenhorn
Senior
Senior

Berichtdoor Greenhorn » Za 03 Jan 2015, 11:06

Wilfried, Joan,

Ben het volledig met jullie eens, dat zoiets niet binnen de normen van fatsoen vallen.
zoals ik dit forum ken proberen we allemaal de 1 of ander te helpen of geholpen te worden met problemen waar tegenaan gelopen word, en dat is ook goed zo.

gr. willem.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 03 Jan 2015, 14:40

Ik ben blij dat je een oplossing gevonden heb om je problemen te kunnen oplossen.
Het gaat ons tenslotte om het plezier in het gebruik van Linux Mint.
Greenhorn
Senior
Senior

Berichtdoor Greenhorn » Za 03 Jan 2015, 15:11

Wilfried, Joan,

Ben het volledig met jullie eens, dat zoiets niet binnen de normen van fatsoen vallen.
zoals ik dit forum ken proberen we allemaal de 1 of ander te helpen of geholpen te worden met problemen waar tegenaan gelopen word, en dat is ook goed zo.

gr. willem.
Gelieve wat constructiefs bijdragen ipv ineens de "kont van een mod te kussen" om zieltjes te winnen......

Maar goed, ik heb intussen een veel serieuzere en behulpzamer Mint forum gevonden waar geen over het paard getilde mods en leden rondwaren, namelijk het Englese Mint forum!
Wens jouw ook nog gelukkig nieuwjaar, en al het goede voor 2015, en natuurlijk veel Mint plezier

Gr.willem
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 03 Jan 2015, 15:46

Dag RonDenHaag,

Goed dat je een plek gevonden hebt waar je geholpen bent.
Het lijkt me constructief van dit topic af te sluiten, wat ik bij deze ook doe.

mvg, Wilfried

Terug naar “Installatie & Boot”