Zeer belangrijk nieuws

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Greenhorn
Senior
Senior

Zeer belangrijk nieuws

Berichtdoor Greenhorn » Za 27 Feb 2016, 21:37

Zo mijn lieve vrienden, er zijn er een paar in geslaagd om de server te hacken waar de Linux Mint versie 17.3 Cinnamon op staat voor downloaden, dit betekend zeer slecht nieuws.
ze hebben namelijk een bestand gewijzigd waarbij na installatie een achterdeur ontstaat waarbij je gegevens ook naar de hackers gestuurd worden.

Van het Linux mint team proberen ze dit met alle macht terug te draaien, mocht je zo een versie gedownload hebben, dan geven ze voorlopig het volgende advies:
computer /laptop enz. loskoppelen van internet, eventueel router uitschakelen
andere versie dan Mint 17.3 Cinnamon installeren
DVD vernietigen, iso bestand verwijderen
Mocht je gebruik maken van een USB stick dan deze formateren

mocht je met deze al in internet actief geweest zijn geven ze daarbij op dat je alle wachtwoorden het beste kunt wijzigen ook van Email enz., daar niet bekend is of deze zijn doorgespeeld.

Ze hebben diverse md5 checksums op hun site staan waarbij dit gebeurt is, dit kun je controleren door in mint rechtermuis te klikken bij het iso bestand en dan checksum aangeven hierna volgt een getallen reeks die je dan kunt vergelijken met die bij hun bekend zijn waarbij gehackt is.

Ook zou dit alleen op 20 februari gebeurt zijn, echter ik heb er 1 gedownload op 24 februari en deze was ook besmet.
Absoluut die cheksum controleren.

Dit geld alleen zover bekend voor de Linux Mint versie 17.3 Cinnamon

Voor verdere informatie en ontwikkelingen hieromtrend kun je het beste naar de site gaan van Linux Mint: http://blog.linuxmint.com/?p=2994

Jammer dat ik zo een bericht moet posten, maar het is belangrijk dat iedereen dit weet.
Maik
Held
Held

Re: Zeer belangrijk nieuws

Berichtdoor Maik » Za 27 Feb 2016, 22:34

Ook deze gaat op slot en de andere twee topics zijn verwijdert. Ik wil je graag erop wijzen beste Greenhorn niet allemaal topics over één en hetzelfde onderwerp te openen in verschillende forum gedeelten. Dat is totaal overbodig.
Kijk van tevoren a.u.b. eerst even goed op het forum of er al een topic over bestaat en lopende is zoals deze in de onderstaande link:

http://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=22&t=2837

We gaan dus verder in het al bestaande topic.

Daarbij hebben we op het blog, of zeg de voor pagina van de Mint NL site, ook een mededeling geplaatst over de gebeurtenissen van het vorige weekend:

http://www.linuxmintnl.nl/?p=822

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet.

Mr. B
MEDION E6232: LMDE3 Cinnamon 64 Bit Lenovo Thinkpad T410: Linux Mint 19.2 Cinnamon 64 Bit Acer Aspire One ZG5: Linux Mint 19.2 Xfce 32 Bit
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki

Terug naar “Installatie & Boot”