partitie's

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
PoppeSchuitema
Senior
Senior

partitie's

Berichtdoor PoppeSchuitema » Wo 20 Jul 2016, 19:22

Goedendag allen,
Ik heb mijn harde schijf op gedeeld in 2 grote delen te weten: dev/sda 4 nfts 145 GB en dev/sda 5 ext4 147 GB

Op dev/sda 4 staat Windows 10 en op dev/sda 5 staat Linux Mint 18

verder natuurlijk de herstel partitie's van Windows en de swap partitie van Linux.

Ik wil de beide grote partitie's verkleinen en de 2 vrijgekomen partitie's samenvoegen tot 1 partitie waarop ik al mijn bestanden ga zetten.

Nu komt mijn vraag:
Kan dat wat ik wil en kan ik dan die 3de partitie vanuit zowel Linux als Windows benaderen en bewerken?
Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 19.3 Cinnamon-Tricia ;
peer
Senior
Senior

Re: partitie's

Berichtdoor peer » Do 21 Jul 2016, 07:56

ja hoor dit kan.
Download de iso van Gparted en zet deze op usb of cd.
Start dan de pc op met Gparted.
Je kunt dan sda4 en sda 5 verkleinen en verplaatsen zodat je een aaneengesloten lege ruimte krijgt.
In de lege ruimte kun je een nieuwe partitie aan maken. Dit kan een primaire zijn of een uitgebreide partitie zijn. Een primaire partitie is opstartbaar te maken (je kan maximaal 4 primaire partities hebben.) In een uitgebreide partie kun je meerdere partities aanmaken.
Belangrijk is dat je de nieuwe partitie formateert als nfts..
Na opnieuw opstarten kun je vanuit windows en linux de nieuwe partitie benaderen. Windows zal de partitie direct zien. In linux zul je de nieuwe partitie moeten mounten.

In je huidge situatie zul je vanuit linux de windows partitie ook kunnen mounten.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
PoppeSchuitema
Senior
Senior

Berichtdoor PoppeSchuitema » Vr 22 Jul 2016, 19:37

Moet ik persé een iso van Gparted maken, Gparted staat immers gewoon standaard in Linux Mint, kan ik die niet gebruiken?
Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 19.3 Cinnamon-Tricia ;
fujilover
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor fujilover » Za 23 Jul 2016, 07:06

Nee dat kan niet, je moet opstarten van een cd of usb sticky met G-Parted. Een in gebruik zijnde partitie (of schijf) kun je niet aanpassen, vandaar dat je moet opstarten van een cd of usb sticky.

Succes.
Linux pc, fotografie en motoren
peer
Senior
Senior

Berichtdoor peer » Za 23 Jul 2016, 09:58

het kan wel maar is veel meer werk dan met gparted vanaf een usbsitick of cd.
als je in linux zit dan kun je de windows partitie unmounten, kleiner maken en evt. verplaatsen.
als je in windows zit dan kun je met windows software de linuxpartitie kleiner maken en verplaatsen. Het is lang geleden dat ik dit gedaan heb. Ik weet niet welke windows partitiemanager hiervoor geschikt is.
De kans dat het met deze methode mis gaat lijkt mij reeel. Je gebruikt immers twee verschillende partitiemanagers èn je gebruikt de partities die je wilt aanpassen. Ik ben vooral huiverig voor de windows partitiemanager.

Kortom, gewoon even de Gparted.iso downloaden en een usb-stickje maken met unettbootin (vanuit linux) of met rufus (vanuit windows). Dat is de snelste en veiligste methode
PoppeSchuitema
Senior
Senior

Berichtdoor PoppeSchuitema » Za 23 Jul 2016, 10:09

Ik heb een usb-stich met Linux Mint 18 daar staat ook een GParted bij op kan ik die er ook voor gebruiken?
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 23 Jul 2016, 15:12

Ja dat kan ook. Je start dan gewoon op met die usb-stick met Linux Mint 18.
peer
Senior
Senior

Berichtdoor peer » Za 23 Jul 2016, 16:50

Een ubs stick met Mint 18 inclusief Gparted werkt net zo goed als een usb met alleen de Gparted.iso erop.

Bedenk wel dat het verkleinen en verplaatsen erg lang kan duren. Afhankelijk van de hoeveelheid dat die verplaatst moet worden bij het verkleinen, hoe gefragmenteerd de windowspartitie is en hoe veel de partitie verplaatst moet worden. Sommige mensen zeggen dat het slim is om de windowspartitie eerst de defragmenteren.

Om het proces veilig te houden zou ik geen andere dingen doen op de pc als Gparted bezig is.
Ik zou ook de netwerkverbindingen loskoppelen.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 24 Jul 2016, 19:47

Inderdaad, de partitie van Windows zeker defragmenteren. Dit zal de snelheid een stuk verhogen. Dank je Peer voor dit belangrijke commentaar.
PoppeSchuitema
Senior
Senior

Berichtdoor PoppeSchuitema » Do 28 Jul 2016, 18:37

Ik heb met Gparted de partitie's van Linux en Windows verkleind maar nu zit ik met 2 partitie's unknown Hoe kan ik die samen voegen en daar één partitie van maken?
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Vr 29 Jul 2016, 13:57

Werken Linux en Windows wel goed?

Zijn de onbekende partities leeg?
Verwijder dan de lege partities en maak daar de nieuwe.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
PoppeSchuitema
Senior
Senior

Berichtdoor PoppeSchuitema » Vr 29 Jul 2016, 17:06

Alles werkt naar behoren, ik heb de ongebruikte al geformatteerd, ik kan doen en laten wat ik wil, maar ik blijf 2 ongebruikte partitie's houden. Ik krijg ze op geen enkele manier samengevoegd
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Vr 29 Jul 2016, 18:32

wis beide partities en maak een nieuwe.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
PoppeSchuitema
Senior
Senior

Berichtdoor PoppeSchuitema » Vr 29 Jul 2016, 20:31

Zoals ik al eerder aangegeven heb ik kan die 2 lege/ ongebruikte partitie's niet samenvoegen, is er iemand die mij stap voor stap kan vertellen hoe ik moet handelen om de 2 ongebruikte lege partitie's samengevoegd te krijgen? Ik krijg het namelijk niet voorelkaar
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 30 Jul 2016, 15:36

Je had 2 grote partities die je hebt verkleind. Dan krijg je een lege ruimte en geen 2 onbruikbare partities.
Wat heb je precies gedaan? Hoe zijn die 2 onbruikbare partities op je hdd gekomen?

Terug naar “Installatie & Boot”