overstap van Cinnamon naar KDE: probleempjes

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
KlaasV
Nieuweling
Nieuweling

overstap van Cinnamon naar KDE: probleempjes

Berichtdoor KlaasV » Di 23 Mei 2017, 12:48

Ik ben 2 dagen geleden overgeschakeld van Cinnamon naar Mint 18.1 KDE plasma: Ik loop tegen het volgende aan:

1. Dit probleem heb ik het afgelopen jaar al 5 keer gehad (waarvan de laatste 2 keer de afgelopen week) en is dus denk ik niet gerelateerd tot mijn overstap naar KDE.

Na het booten krijg ik deze mededeling:
BusyBox v1.17.1 (Ubuntu 1:1.17.1-10ubuntu1) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands

(initramfs)

Ik los het ieder keer weer op door deze instructies te volgen: https://askubuntu.com/a/148820
Maar ik wordt hier wel moe van. Ik had eerst een dual boot met Windows 7, maar heb nu alleen KDE geïnstalleerd (ik had gewoon 'begeleide installatie' gekozen), daarna stond alleen Mint 18.1 KDE erop, en geen Windows meer.

Hoe kan ik in de toekomst voorkomen dat ik deze mededeling krijg?

2. Ik ben beheerder van de computer, maar kan veel bestanden niet bewerken. In Nemo kon ik tijdelijk root-rechten aanzetten. Hoe doe ik dat in Dolphin? Ik werk het liefst niet zoveel met de terminal namelijk. (ex Windows newby) En waarom heb ik hier uberhaupt last van? In Cinnamon kon ik gewoon standaard bestanden zoals bijvoorbeeld fstab bewerken. Nu niet.

Ik krijg nu deze mededeling:
Het document kon niet worden opgeslagen. Het was namelijk niet mogelijk om te schrijven naar /etc/fstab.

Controleer of u schrijftoegang hebt tot dit bestand of dat er voldoende schijfruimte aanwezig is.
3. Als ik op een shell-script klik opent Konsole, maar vervolgens gebeurd er niets. Als ik de inhoud van het script copy/paste in Konsole werkt het gewoon .

Dit zijn de rechten van het scipt.
-rwxrwxr-x 1 jeroen jeroen 421 mei 21 13:05 deluge-postprocess.sh
Wat mis ik?

Er zijn nog meer dingetjes, maar daar kan ik nu even iet opkomen. Antwoord hierop zal mij al erg helpen!
peer
Senior
Senior

Re: overstap van Cinnamon naar KDE: probleempjes

Berichtdoor peer » Di 23 Mei 2017, 14:44

probleem 1: weet ik niet, helaas

probleem2: ik weet niet precies wat de eigenschappen van dolphin zijn in mint 18.1. ik gebruik linux neon. Ongeveer een maand of twee geleden merkte ik dat de rechten op dolpin aangescherpt zijn. Voorheen was het mogelijk om met de rechtermuisknop root-acties uit te voeren. Nu kan dat niet meer. Ook was het mogelijk om dolphin als root te starten (kdesudo dolphin) Dit werkt ook niet meer. Extra beveiliging dus.
Ik heb double commander geïnstalleerd en in het menu-item het opstartcommando aangepast (kdesudo toegevoegd) zodat ik double commander als root kan starten.
Mijn normale filemanager is dus dolpin en daarnaast heb ik als root-manager double-commander.
wat ook handig is: ga met dolphin naar de drectory van het bestand dat je wil bewerken en open daar de terminal. Dan kdesudo kwrite (of kdesudo kate)en je kan het bestand openen en bewerken.

probleem 3: dit heb ik ook ervaren. Een script uitvoeren door te dubbelklikken in dolphin lukt niet. Het lijkt mij dat dit te maken heeft met het uitvoercommando::
script.sh -> uitvoeren als ./script.sh of als sh script.sh
Het lijkt erop alsof dolphin niet snapt hoe je dit script moet starten. Als je dolphin start vanuit de terminal en dan probeert een script te starten kun je in de terminal wellicht zien wat er fout gaat.

opmerking: je schreef dat je in cinnamon fstab direct kon bewerken. Ik kan me dit niet voorstellen. Als je als user bent ingelogd dan mag dit niet kunnen. Wellicht was je toch als root ingelogd of opende je fstab vanuit de filemanager die je met rootrechten had opgestart.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
KlaasV
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor KlaasV » Wo 24 Mei 2017, 13:40

Hey Peer,

Bedankt voor al je goede tips. Vooral die tip om in Dolphin naar de folder te gaan en dan de terminal te openen is handig. Had ik nooit aan gedacht!

En ja je hebt gelijk, in Nemo kon ik fstab ook niet zomaar bewerken. Sorry.

Inmiddels heb ik mijn hele computer weer opnieuw geïnstalleerd met Cinnamon. Mijn digitale geluidsuitgang werkte namelijk ook niet in KDE en ik wist ook niet hoe ik toepassingen kon verwijderen (in Cinnamon staat de optie 'de-installeren' gewoon in het drop-downmenu als je rechtermuisknop om de toepassing doet, in KDE niet) Er waren teveel dingetjes die niet lekker werkte.

Dat met die scripts was ook gewoon echt super onhandig, omdat ik het programma Filebot gebruik (absolute aanrader trouwens!) om mijn media die ik download via torrents automatisch te ordenen, verplaatsen hernoemen etc. Dit gaat via een script dus het is essentieel voor mij dat dat wel werkt. Dat scheelt echt een hele hoop gedoe en maakt van je Movies/TVshows automatisch een hele strakke collectie, waar Plex vervolgens moeiteloos een prachtige bibiotheek van maakt. (die je met je Plex-app op je smart-TV weer kunt benaderen, gewoon met de afstandsbediening van je TV) Kortom: dat moet wel werken.

Zoals je waarschijnlijk wel kunt zien ben ik redelijk nieuw in de Linux wereld (+/- 1,5 jaar nu) en dit was de eerste keer dat ik een andere Desktop installeerde. Wat ik mij nou afvraag. Is het nou mogelijk meerder desktop omgevingen te installeren zonder teveel negatieve gevolgen?
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Wo 24 Mei 2017, 20:30

Het is mogelijk om verschillende desktops te installeren, maar werkt niet altijd even soepel. In Softwarebeheer staan verschillende pakketten.
Het beste werkt het met een VM, b.v. VirtualBox. Kost wel wat schijf en geheugen ruimte, maar heeft verschillende voordelen.
Installatie is hetzelfde als een originele installatie.
Diverse systemen tegelijk gebruiken.
Het werkt zoals het moet.
Het hoofdsysteem blijft schoon.
Gegevens kunnen worden uitgewisseld.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
peer
Senior
Senior

Berichtdoor peer » Do 25 Mei 2017, 07:47

cinnamon is een prima desktop!! Waarom zou je een andere desktop willen als deze goed bevalt?
als je wilt expermenteren met andere desktops dan sta ik achter de tip van Joan. Installeer virtualbox. Dan kun je experimenteren met wat je maar wil.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
KlaasV
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor KlaasV » Za 27 Mei 2017, 14:12

OK. Dankjewel mensen. Ik ben echt enorm blij met deze hulp en vind het echt fantastisch dat zoveel mensen zich vrijwillig inzetten om 'vrije' software te ontwikkelen met een community eromheen die elkaar helpt.
Super!
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 27 Mei 2017, 16:58

Graag gedaan en wij hopen dat de "hulp aan" ook verandert in "hulp van".
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
KlaasV
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor KlaasV » Za 27 Mei 2017, 22:05

Haha. Begrijp ik!

Terug naar “Installatie & Boot”