Opstartbare usb voor windows 10 maken met linux

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
edu
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Opstartbare usb voor windows 10 maken met linux

Berichtdoor edu » Do 08 Jun 2017, 23:23

Kan je met linux mint een opstartbare usb maken voor Windows 10? (Windows Creation Tool)
En kan dat met bijv. het programma "Rufes" of heeft linux ook een dergelijk daarvoor geschikt programma beschikbaar?
Linux Mint 17.3 Rosa (Laptop)
Linux Mint 19 Tara Xfce-32bits (Desktop)
Windows 10 (Desktop)
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Re: Opstartbare usb voor windows 10 maken met linux

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 09 Jun 2017, 08:05

Standaard heb je in Linux Mint het programma mintstick in de menu: "Schijfkopieschrijver voor USB: een opstartbare USB stick maken". Dat werkt goed met een Linux ISO en moet volgens mij even goed werken met een Windows ISO.
edu
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor edu » Vr 09 Jun 2017, 08:33

Bedankt voor je reactie.
Ik heb "Windows Creation Tool" gedownload en dan kan ik met "Schijfkopieschrijver voor USB" een opstartbare USB stick maken?
Wordt het dan geen Windows ISO met Linux opstartsoftware?
Windows 10 (Desktop)
Leon

Berichtdoor Leon » Vr 09 Jun 2017, 16:36

Met imagewriter kan je geen opstartbare Windows 10 USBstick maken. Net geprobeerd. Vroeger ook al eens met Win7 aan de hand gehad. Beste is het MS tooltje of Rufus onder Windows
edu
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor edu » Za 10 Jun 2017, 10:23

Dacht ik al.
De stick deed ook niets..
Het probleem is dat ik de stick nodig heb omdat m'n windows pc niets meer doet.. :-x
Ubuntu installeren zou je haast zeggen........ ;)
Windows 10 (Desktop)
Leon

Berichtdoor Leon » Za 10 Jun 2017, 14:14

http://windowsmatters.com/2015/01/10/ga ... -7-pe-x86/ een Windows 7 live dvd. Hier zit Rufus in volgens de site. Dan kan je iig een Windows 10 USB maken.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 10 Jun 2017, 17:26

Een startbare stick maken kan alleen in het systeem waarmee je de stick wilt vullen. Dat geldt voor alle systemen en OS-en.
De Linux Mint distro's kun je wel in elk systeem als live versie op een stick of dvd zetten, maar ook daar zitten wat haken en ogen aan.

Windows start alleen vanaf drive C:. Je kunt dus wel in Windows een Windows startstick maken, maar geen Windows systeem runnen.

Pas altijd op met het installeren van niet officiële pakketten of systemen. Deze kunnen zeer onveilig zijn, vooral bij Windows.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Leon

Berichtdoor Leon » Za 10 Jun 2017, 17:33

Behalve met de windows media creation tool kan je ook gewoon de iso voor windows 10 downloaden.
Met Rufus kan je deze iso op USB zetten, zowel vanuit een geïnstalleerde windows als vanuit een live sessie van windows
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 10 Jun 2017, 18:02

Doet je Windows pc het niet meer of het Windows systeem?
Een pc controleren kan door alles wat niet nodig is los te koppelen, ook de onnodige kaarten enz. en te starten met een Linux Mint live stick. Daarna alles een voor een weer aankoppelen en de pc herstarten.
Een Windows herstellen kan volgens mij ook alleen met een herstel disk/stick van dat expliciete systeem en niet met een systeem of herstel disk/stick van een ander (Windows) systeem. Of, je als je nog bij/in dat systeem kan met verstand van zaken het systeem doorzoeken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
edu
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor edu » Zo 11 Jun 2017, 13:23

Doet je Windows pc het niet meer of het Windows systeem?
Ik kon niet meer inloggen als gevolg van wat onhandige gebruikersinstellingen :0
Een Windows herstellen kan volgens mij ook alleen met een herstel disk/stick van dat expliciete systeem en niet met een systeem of herstel disk/stick van een ander (Windows) systeem. Of, je als je nog bij/in dat systeem kan met verstand van zaken het systeem doorzoeken.
Nee, idd, met een ander OS dan een opstartbare USB voor Windows maken dat werkt echt niet, dat heb ik inmiddels ondervonden.
Ik kon ook absoluut niet meer in het systeem komen. Niet anders dan in het BIOS, maar daar kwam ik ook niet verder mee.
Gelukkig vond ik na lang zoeken de opstart-USB die ik eerder gemaakt had, en Windows 10 draait alweer....

IIg bedankt voor de adviezen en het meedenken ;)

Edu
Windows 10 (Desktop)
Leon

Berichtdoor Leon » Wo 14 Jun 2017, 14:38

Een tooltje om vanuit Linux een opstartbare Windows USB stick te maken. Zag het net in de rss voorbijkomen, heb het zelf nog niet geprobeerd
http://www.webupd8.org/2017/06/tool-to- ... s-usb.html
Leon

Berichtdoor Leon » Wo 14 Jun 2017, 19:53

Net getest met Windows 10 32 bit, gaat perfect

Terug naar “Installatie & Boot”