Waar opstartlader plaatsen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Waar opstartlader plaatsen

Berichtdoor Oldtimer3 » Zo 30 Jul 2017, 11:49

Ik heb de vraag al eens geplaatst maar kom er toch niet uit. Ik heb 2 interne schijven in de pc, op 1 staat Windows en Mint 18.2 en de Swap in dualboot.
Op de 2* staat de Persoonlijke map van Mint en daarnaast wil ik op die 2* schijf een 3* distro b.v. Xubuntu of een andere distro plaatsen.
De opstartlader van Mint en Windows staan op sda, dan ga je installeren en kom je bij het punt waar ik de opstartlader van die 3* distro moet neerzetten.
Moet dat dan op 2* schijf sdb ? Hier durf ik dus niet verder te gaan en is een tip welkom, hij start nu op met Mint. :idee:
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
nahjo
Held
Held

Re: Waar opstartlader plaatsen

Berichtdoor nahjo » Zo 30 Jul 2017, 15:24

Ik geef het advies doe het niet, die triple boot. Krijg je spijt van de actie dan is de weg terug behoorlijk moeilijker.
Gewoon Virtual Box installeren en daar de distro probeerseltjes doen.
LM18.3xfce
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Zo 30 Jul 2017, 17:59

Het gaat weleens fout, vooral als UEFI in het spel is.
Als je geen problemen hebt gehad met de installatie van de eerste Mint moet het ook met de tweede goed gaan. Ik heb totaal vijf systemen op drie drives en geen probleem.

Het tweede systeem zou naar sda moeten wijzen en komt dan als eerste in het grubmenu.
Wil je je eerste versie bovenaan, dan moet je die via grub starten en in de terminal de volgende code gebruiken.

Code: Selecteer alles

sudo update-grub

Hoe werkt de drive keuze bij de start van een pc.
Als de pc wordt aangezet in een standaard situatie, wordt drive sda in de eerste poort op het moederbord gelezen.
Zet je de bootloader op sdb dan zal daar in een standaard situatie niets mee worden gedaan. Je kunt deze dan wel aanspreken als je de sdb handmatig start via een F toets tijdens het booten van de pc.
Als de volgorde in de bios is aangepast en bvb drive sdb staat als eerste in de bios-lijst, dan moet de bootloader naar sdb wijzen.

Let op dat de bootloader van externe schijven naar hun eigen drive moeten wijzen. Doe je dit niet dan zal grub een melding geven dat een partitie niet kan worden gevonden als de externe niet is aangesloten. Het starten van een externe kan dan wel via de F toets bij de pc boot.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij "de gouden regels" https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=1&t=3264.
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Oldtimer3 » Ma 31 Jul 2017, 12:17

Joan, dus als ik het goed begrijp dan gaat die b.v. Xubuntu , ( gaat dan op de 2* interne schijf ) ook op de sda waar ook Windows en Mint op staan.
En niet op zijn eigen drive, dus sdb en daarna uiteraard ,,sudo update-grub,, vanuit Mint om die als eerste te houden met starten.
Weer wat geleerd, al ben ik misschien op het verkeerde been gezet omdat ik op het Forum las dat er leden zijn die de bootloader van de 2* / 3* / enz. / distro
op de daarbij behorende partitie zetten.
Joan, bedankt voor de reactie en ook nahjo.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
Leon

Berichtdoor Leon » Ma 31 Jul 2017, 13:30

kan alle 2.
zelf zet ik de bootloader van mijn extra linux partities altijd op de partitie waar die extra linux op staat.
dirkjanl
Held
Held

Berichtdoor dirkjanl » Ma 31 Jul 2017, 17:31

Leon schreef:kan alle 2.
zelf zet ik de bootloader van mijn extra linux partities altijd op de partitie waar die extra linux op staat.

Dat heb ik ook geprobeerd maar is me niet gelukt, Bij het installeren van LinuxMint 18.2 op een tweede SSD ging de bootloader toch naar de eerste SSD waar Windows op staat. Ondanks dat ik - dacht ik - duidelijk had aangegeven dat het naar de tweede schijf moest.
Kan dat eigenlijk achteraf nog veranderd worden?

Vriendelijke groet, Dirk Jan
Linux Mint 18.3 Cinnamon-64, KXStudio & APLinux
Gouden tips: viewtopic.php?f=20&t=3976
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Ma 31 Jul 2017, 22:56

De tweede interne drive is sdb. Een externe drive komt altijd na alle interne drives.
Dus intern sda - sdb - sdc, dan volgt extern met sdd sde enz.
Als je "sudo /dev/sdb grub-install" gebruikt komt de bootloader op drive b en zal naar het systeem wijzen waar je op dat moment mee bezig bent.
Het grubmenu wordt hiermee niet gewijzigd en kan hierdoor een vreemde volgorde hebben of helemaal geen grub-menu laten zien.

Met sudo update-grub zal alleen het grub-menu van het systeem waar je op dat moment mee werkt worden aangevuld met alle systemen die op alle zichtbare partities te vinden zijn.
De grub-menu's van alle andere systemen blijven ongewijzigd.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij "de gouden regels" https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=1&t=3264.

Terug naar “Installatie & Boot”