Nieuwe intallatie,, nieuwe problemen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Leon

Re: Nieuwe intallatie,, nieuwe problemen

Berichtdoor Leon » Za 30 Sep 2017, 17:08

Als je met windows een USB wilt "branden" kan ik Rufus aanraden, voor een DVD CDBurnerXP (werkt ook op 7 en verder)
https://rufus.akeo.ie/
https://cdburnerxp.se/

Vanuit Linux Mint met de Image Writer, staat bij accessoires
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Ma 02 Okt 2017, 15:46

Een USB staafje is makkelijker en sneller, maar ook usb staafjes werken niet allemaal even goed.
Ze zijn echter wel makkelijker te hergebruiken voor iets anders.

Op http://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=UNetbootin staat een beschrijving hoe je een staafje voor een live distributie kunt maken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Di 03 Okt 2017, 15:58

Het kan zijn dat je backup schijf op het moment dat je die werkelijk nodig bent het ook niet doet. Dat een systeem plots langzaam is kan een teken zijn dat er iets aan het kapot gaan is. Maar het kan ook gebeuren zonder signalen heb ik kort geleden ondervonden :'(
Wat ik doe is een backup op schijf onder handbereik maar ook een extra backup in de cloud. Na elke wekelijkse backup uiteraard ook een controle of de backup goed is gegaan. Door schade en schande wijs geworden ;)
Hallo Nahjo

Weer een beetje laat maar ik ben dingen aan het zoeken en uitproberen en dan schiet het er wel eens bij in.
Niet alleen met genoemde problemen maar ook met Gimp.
Afijn je hebt mij aan het schrikken gemaakt met het langzamer werken van mijn enige externe harde schijf (van de 5) die het nog doet, dan wel goed in linux 16 maar vreselijk traag in 17. Die andere zijn er met stille trom er mee opgehouden. Hoewel 1 daarvan het met windows wel doet.
Ik heb nu een nieuwe gekocht, een tosiba met 2tb opslag. Het is een plug en play, maar ik heb daar ??? bij, want dat zijn die anderen ook.
Via een programmaatje heb ik gezien dat die slak schijf een master root is.
Wat is de beste manier om mijn Tosiba (schijf 6) aan te sluiten, te gebruiken of te wel wat is de beste methode. Ik ben zo bang dat deze ook op een dag zonder overleg gaat staken.
Is het handig om in het programma NTFS- configuratie zelfondersteuning aan te vinken? En hoe zit het met automatisch aankoppelen?
Kun je me helpen?
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 03 Okt 2017, 16:09

Ten eerste is het belangrijk dat je bij een externe (usb) drive eerst alle programma's en partities uit zet voor je hem los haalt. Haal je een usb apparaat los die bezig is of niet uitgeschakeld, gaat het onherroepelijk stuk. Vooral met ntfs.

Als een drive niet met Linux werkt maar wel met Windows, kan je eens kijken of je met ckdsk iets kan repareren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Di 03 Okt 2017, 16:44

Als je met windows een USB wilt "branden" kan ik Rufus aanraden, voor een DVD CDBurnerXP (werkt ook op 7 en verder)
https://rufus.akeo.ie/
https://cdburnerxp.se/

Vanuit Linux Mint met de Image Writer, staat bij accessoires
Hoi Leon
In windows kan ik alleen via Linux komen dus dat gaat niet. En Image Writer kan ik niet vinden, niet in synaptic en niet in software beheer.
Allebei ook met zoekfunctie niet gevonden.
Leon

Berichtdoor Leon » Di 03 Okt 2017, 16:54

Ik heb nu een nieuwe gekocht, een tosiba met 2tb opslag.
Waarom 2TB en niet 2x 1 TB?
Leon

Berichtdoor Leon » Di 03 Okt 2017, 16:58

Haal je een usb apparaat los die bezig is of niet uitgeschakeld, gaat het onherroepelijk stuk. Vooral met ntfs.
Flauwekul. Als je een externe drive of USB stick niet eerst ontkoppeld wordt je file system corrupt. FAT en NTFS systemen moet je dan vanuit windows controleren.
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Di 03 Okt 2017, 16:59

Een USB staafje is makkelijker en sneller, maar ook usb staafjes werken niet allemaal even goed.
Ze zijn echter wel makkelijker te hergebruiken voor iets anders.

Op http://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=UNetbootin staat een beschrijving hoe je een staafje voor een live distributie kunt maken.
Dat is misschien ook een optie om een keer te proberen, ik heb de aanwijzingen via de site van Pjotr(?) gevolgd.
Ik begin er trouwens ook wel aan te wennen. Ivm Gimp heb ik die langzame schijf eens uitgezet en de dingen gingen wel wat sneller.
Als ik alle data van die schijf op mijn nieuwe schrijf heb gekopieerd (want je weet het maar nooit) dan laat ik die uit en dan eens kijken.
Maar wederom bedankt voor de tip.
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Di 03 Okt 2017, 17:07

Ten eerste is het belangrijk dat je bij een externe (usb) drive eerst alle programma's en partities uit zet voor je hem los haalt. Haal je een usb apparaat los die bezig is of niet uitgeschakeld, gaat het onherroepelijk stuk. Vooral met ntfs.

Als een drive niet met Linux werkt maar wel met Windows, kan je eens kijken of je met ckdsk iets kan repareren.
Het is eigenlijk de bedoeling dat ik deze schijf laat zitten waar hij zit. Ik hoef de usb niet te verwijderen. Wel denk ik dat het slim is om de schijf te ontkoppelen voor ik de computer weer uit doe en bij eventueel een herinstallatie.

Ik heb grote opslag nodig omdat 1 van mijn hobby's foto bewerking is. Dus heel veel foto's en materialen.
Daar mijn hele grote schijf gesneuveld is, die was 4 of 5gb, moet ik ook weer opnieuw sparen. Ik kom dus nergens met een usb stikje, dat is om bij anderen foto's of materialen te halen. Of te gebruiken als installatie stick.
Als deze externe schijf goed blijft werken en het volhoudt, dan komt er nog eentje bij. Weer 2tb, dat is wel het minste wat ik nodig heb.
Vooral als ik net zo goed met Gimp kan werken als met Paintshop pro. :)
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Di 03 Okt 2017, 17:09

Ik heb nu een nieuwe gekocht, een tosiba met 2tb opslag.
Waarom 2TB en niet 2x 1 TB?
Vanwege de prijs en de ruimte. Als deze goed blijft werken komen er meer bij. Een 2 TB is ongeveer een tientje duurder en gebruikt 1 usb poort ipv 2. :D
Leon

Berichtdoor Leon » Di 03 Okt 2017, 17:13

2 x 1 TB ivm zodat je een backup van je drive kan maken, maar als je er nog meer koopt kan je idd net zo goed 2TB nemen
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Di 03 Okt 2017, 17:37

2 x 1 TB ivm zodat je een backup van je drive kan maken, maar als je er nog meer koopt kan je idd net zo goed 2TB nemen
Ik wil van die langzame een backup schijf maken. Ga zo goed als alles overzetten en dan alleen aandoen als ik weer een backup wil maken.
Misschien is het handig om daar een vaste dag in de week van te maken, :D Ik ben daar zo slecht in, maar ja, het verleden heeft bewezen...... ;)
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 03 Okt 2017, 20:12

Leon schreef "Flauwekul"
Probeer het uit door de pc uit te zetten als je browser en andere data gevoelige programma's (Libreoffice) open staan. Gewoon in menu op afsluiten drukken en daarna de pc met dezelfde programma's weer starten.
Dat wordt nog vervelender als na zo'n afsluiting een usb drive op een andere poort wordt aangesloten.
Kijk ook een in de bestandsmappen wat er voor rommel achterblijft van niet afgesloten bestanden met een ~ er achter.

Als de pc start kijkt het naar de opgeslagen (systeem) bestanden van de vorige afsluiting. Als er iets is veranderd ........!!!
Zelfs grub geeft een foutmelding als bij update een usb was aangesloten die met opstarten niet meer te vinden is, "Druk een toets voor Negeren, Zelf aankoppelen, Opnieuw proberen". Waarom denk je??

Terug naar “Installatie & Boot”