Windows loader beschadigd

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
ivobrans
Nieuweling
Nieuweling

Windows loader beschadigd

Berichtdoor ivobrans » Zo 26 Nov 2017, 12:34

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen met het volgende probleem:

Ik had een dualboot met W10 en LM18.2. Omdat LM niet lekker liep en enkele programma's onder LM18 nog niet goed werken heb ik LM17.3 terug gezet. Waarschijnlijk heb ik hierbij een instelling voor partities over het hoofd gezien en ik ben bang dat de sda2 (windows loader) is overschreven.

Als ik de laptop start krijg ik het grubmenu waar ik wel windows kan selecteren. Vervolgens krijg ik een zwart scherm en na enkele seconden komt ik terug in het grubmenu.
De opties die Pjotr aanbiedt op zijn website hebben geen oplossing geboden en ook op dit forum of dat van ubuntu kan ik niets vinden wat mij verder helpt.
Verder had ik een backup gemaakt via Redo maar het lukt me niet om die terug te zetten voor de betreffende partitie. Ik denk dat de hele backup niet goed is gemaakt maar dat is een andere vraag de ik in een ander topic zal stellen.

Hoe ben ik aan W10 gekomen: dit was eerst W7 32 bits (gekregen van iemand), die ik vervolgens via een link van MS heb kunnen upgraden naar W10. IN het ergste geval zal ik Windows opnieuw moeten installeren.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Gr, Ivo
Linux Mint 17.3 (Cinnamon) 64 bit HP Elitebook 8440
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Re: Windows loader beschadigd

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 26 Nov 2017, 18:47

Kan je in het Grub menu Linux selecteren en starten? Zo kan je zien op welke partitie wat staat.
Een andere mogelijkheid (als tweede misschien testen) is booten met een life CD of USB en onderzoeken welk operating systeem waar staat.
Hopelijk helpt dit je op weg.
Groeten, Wilfried
ivobrans
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor ivobrans » Ma 27 Nov 2017, 18:48

Bedankt voor je reactie Wilfried.

Wat uit mijn post niet goed blijkt is dat Linux wel gewoon start via het grubmenu. Het probleem is dat Windows niet meer wil starten. Ik heb nu de volgende partities:
sda1 (ext2)
sda2 (ntfs), windows bootloader
sda3 (ntfs), windows systeem
sda4 extended waarvan sda6 (ext4) voor linux systeem en sda5 (linux swap).

Na een week weer LM17.3 moet ik eerlijk bekennen dat de voordelen van 17.3 niet opwegen tegen de nadelen van 18.2. (in 18.2 werkt easymp3gain niet en mijn vpn verbinding werkt niet). Dat eerste kan ik oplossen door 17.3 in VM box te draaien en die vpn moet ik dan nog uitzoeken. Misschien een nieuw topic van maken. Kortom; ik overweeg toch om dan alles maar opnieuw te installeren.

Gr, Ivo
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 03 Dec 2017, 20:35

Als je Linux start en en terminal uitvoert en het volgende intikt: sudo update-grub
Dan zoekt Grub heel je systeem en wordt opnieuw aangemaakt. Misschien start Windows dan ook terug op?
ivobrans
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor ivobrans » Di 12 Dec 2017, 18:40

Helaas heeft die optie ook niet geholpen. Ik heb inmiddels LM 18.2 en Windows op de bestaande partities geinstalleerd en nu draait het weer naar behoren.

Bedankt voor het meedenken.

Terug naar “Installatie & Boot”