keyring melding

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gerben1000
Senior
Senior

keyring melding

Berichtdoor Gerben1000 » Wo 31 Jan 2018, 20:30

Hallo,
Bij het afsluiten van LMDE Cinnamon krijg ik de volgende melding.
Er is nog een toepassing actief:
gnome-keyring-daemon
Wie weet hoe ik dit weg krijg?
Bvd
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: keyring melding

Berichtdoor Joan » Do 01 Feb 2018, 00:18

Heb ik ook weer en zoek (een beetje) naar de oorzaak.
Ik heb het ook eerder gehad maar was even weg.
Bij mij mogelijk een gevolg van eigen(on)wijze aanpassingen en heeft te maken met het ontbreken van een map in de cashe.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Gerben1000
Senior
Senior

Berichtdoor Gerben1000 » Do 01 Feb 2018, 09:47

Ik heb dat waarschijnlijk ook zelf veroorzaakt.
Zou het helpen om in Synaptic pakketbeheer deze 3 files geheel te verwijderen en opnieuw te installeren? Of schop ik dat de hele zaak in de war?
Ik kan dat niet overzien.
gnome-keyring
gir1.2 gnomekeyring-1.0
libpam-gnome-keyring
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 01 Feb 2018, 16:24

Ik zou in dit geval geen programmaonderdelen met Synaptic installeren, maar eerst via Softwarebeheer c.q. Programmabeheer de keyring uitschakelen en zien wat er gebeurt. Daarna eventueel via Programmabeheer opnieuw installeren. Dan weet je zeker dat alles wat erbij hoort ook wordt gewist en/of geïnstalleerd.

Met losse onderdelen installeren weet je nooit wat er gaat gebeuren.
Maak wel eerst een backup van je home en het systeem op een extern medium.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 01 Feb 2018, 17:06

Kijk ook eens bij Wachtwoorden en Sleutels in Menu > Hulptoeppasingen. Dat heeft ook met Keyring te maken.
Ik heb nu weinig tijd om te experimenteren met de kans op een vermangeld systeem.

De foutmelding in syslog bij mij is:
Feb 1 11:26:17 jos-W1 cinnamon-session[1391]: WARNING: t+1426.70521s: Unable to find desktop file 'gnome-keyring-daemon.desktop': Er kon geen geldig sleutelbestand gevonden worden in de zoekmappen
Feb 1 11:26:17 jos-W1 cinnamon-session[1391]: WARNING: t+1426.70586s: Unable to find desktop file 'gnome-gnome-keyring-daemon.desktop': Er kon geen geldig sleutelbestand gevonden worden in de zoekmappen
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 01 Feb 2018, 18:38

Heb zelf even Gnome Keyring met Programmabeheer verwijderd. Ook het programma Wachtwoorden en Sleutels wordt hierdoor verwijderd.

De pc wilde daarna niet met die hdd starten omdat het de kernel niet kon laden (lezen buiten hd0), maar hoeft niets te maken hebben met het verwijderen van Keyring.
Even de hdd losgekoppeld (dat helpt bij mij wel vaker) en daarna een normale start.

Gnome keyring heeft geen melding meer gegeven bij afsluiten (2x herstart). Het is ook niet opnieuw geïnstalleerd (wat in diverse berichten werd aangegeven).

Gnome keyring is een programma om wachtwoorden gecodeerd op te slaan. Verder heb ik nog geen uitgebreide informatie bestudeerd.
Gerben1000
Senior
Senior

Berichtdoor Gerben1000 » Do 01 Feb 2018, 21:02

Ik heb het gevoel dat het met Chrome/Chromium sleutelbos te maken heeft.
Ik heb nu geen chrome en Chromium meer geinstalleerd op mijn computer. (Wel gehad)
Maar als ik kijk bij Wachtwoorden en Sleutels dan zie onder Standaard Sleutelbos nog wel staan:
Chrome safe Storage Control
Chromium Safe Storage
Zouden die er uit moeten?
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 01 Feb 2018, 21:18

Die sleutels kan je veilig verwijderen als je Chrome(mium) niet meer gebruikt.
Gerben1000
Senior
Senior

Berichtdoor Gerben1000 » Do 08 Feb 2018, 10:15

Ik durf eigelijk niet Gnome Keyring met Programmabeheer te verwijderen. Stel dat de laptop dan ook niet meer wil opstarten.
De laptop is nl van een ander. dan ben ik nog verder van huis.
Ik denk dat ik het zo maar laat. Volgens mij kan het geen kwaad.
Gerben1000
Senior
Senior

Berichtdoor Gerben1000 » Do 08 Feb 2018, 16:40

Ik heb eerst een image gemaakt van de schijf en daarna toch maar Gnome Keyring verwijderd.
En inderdaad is de melding verdwenen en draait,zo te zien, de zaak normaal .
Ook weer opgelost.
Bedankt
Mentha
Junior
Junior

Berichtdoor Mentha » Wo 21 Feb 2018, 20:16

Ik heb deze melding ook gehad. Als Noob heb ik me er haast de nek over gebroken hoe het kon dat het wel bij mij zo was maar bij mijn vrouw haar account niet. Bleek dat ik Google chrome in de firejail zandbak draaide dus dat uitgeschakeld en nu heb ik die melding niet meer. Wel vreemd hoor dat je dan zo een irritante melding krijgt. Maar dat zal wel iets met google chrome te maken hebben.
Geniet van het leven want het duurt maar heel even!
Machine: HP Pavilion Desktop PC 570-p5xx; System; Host: R-Daneel-Olivaw; Kernel: 4.15.0-36-generic x86_64; CPU: AMD A8-9600 RADEON R7 10 COMPUTE CORES 4C+6G (-MCP-); Distro: Linux Mint 19 Tara

Terug naar “Installatie & Boot”