Bijwerkbeheer

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
JanKol
Junior
Junior

Bijwerkbeheer

Berichtdoor JanKol » Ma 26 Feb 2018, 23:02

Sinds enige tijd krijg ik in het schildje van “Bijwerkbeheer” naast de klok een rood kruisje te zien. Normaliter zie ik een blauw vinkje als alles in orde is of een blauw rondje met wit streepje als er één of meer updates klaar staan. Het rode kruisje zou betrekking hebben op iets van Mint zelf, althans volgens het venstertje dat nadere informatie geeft:
http://sterntje.nl/Bijwerkbeheer_tekst.jpg (helaas werkt "img" niet want dan verschijnt er alleen het woord Afbeelding, overigens in Firefox èn in Chromium))

Ook is de computer, eigenlijk sinds ik deze mededeling zie, veel trager geworden…..

Iemand een idee wat ik hier mee aan moet?
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Re: Bijwerkbeheer

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 27 Feb 2018, 10:42

Dat rood kruisje is als er iets mis is met de netwerkverbinding of als één of andere server niet bereikbaar is. Probeer eens met een andere hoofdserver en / of andere spiegelservers in te stellen. Updatebeheer openen en dan 'bewerken' -> 'pakketbronnen'. Het systeem zoekt zelf de snelste server.
Leon

Berichtdoor Leon » Di 27 Feb 2018, 12:48

Andere server is meestal niet nodig, keer op verversen klikken verhelpt het meestal al.
Daarbij kijken of er geen fouten in je pakketbronnen zitten, bv repo's / PPA's die niet meer werken.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 27 Feb 2018, 14:01

Als het netwerk niet in orde is kun je ook niet verversen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
JanKol
Junior
Junior

Berichtdoor JanKol » Di 27 Feb 2018, 14:15

Leon schreef:Andere server is meestal niet nodig, keer op verversen klikken verhelpt het meestal al.
Daarbij kijken of er geen fouten in je pakketbronnen zitten, bv repo's / PPA's die niet meer werken.

Dank voor deze reacties. Ik heb daar echter twee vragen bij:
1. Wat moet ik waar verversen? Ik heb inderdaad een poosje een server in NL (NLGUU) gebruikt maar die terug gezet naar standaard omdat het weinig merkbaar verschil oplevert. Ik heb een relatief trage verbinding, maar voor mijn gebruik voldoende (25MBit/2,5MBit)
2. Hoe kan ik zien of er en waar er fouten zitten in pakketbronnen?
PPA's die ik gebruik zijn "LibreOffice 6.0" en "webupd8teamtor-browser" en als pakketbron staat er "DVD (installatieschijf) deb cdrom:[Linux Mint 18.2_Sonya_- Release amd64 20170628/ xenial contrib main non-free /etc/apt/sources.list". Het installeren ging via "Programma beheer", waarbij ik LO 6.0.1 als tar.gz-bestand ophaalde en toen installeerde via "Prgrammabeheer", TOR ging via "Programmabeheer".
PoppeSchuitema
Senior
Senior

Berichtdoor PoppeSchuitema » Za 03 Mar 2018, 21:10

Ik heb ook constant een rood kruisje totdat ik de computer opnieuw opstart, dan heb ik weer het blauwe icoontje meestal met de nodige updates, als ik de updates geïnstalleerd heb word het weer een rood kruisje
Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 19 Cinnamon-Tara ;
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Za 03 Mar 2018, 21:25

Wat gebeurt er als je dit doet:

Code: Selecteer alles

sudo mintupdate-tool upgrade -r -l123 -s -nk
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 19
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken, niets is geheel veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. (Ramana)
PoppeSchuitema
Senior
Senior

Berichtdoor PoppeSchuitema » Za 03 Mar 2018, 21:43

Ogenschijnlijk is het nu weer normaal, ik hou je op de hoogte, alvast bedankt
Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 19 Cinnamon-Tara ;
JanKol
Junior
Junior

Berichtdoor JanKol » Za 03 Mar 2018, 22:06

PoppeSchuitema schreef:Ogenschijnlijk is het nu weer normaal, ik hou je op de hoogte, alvast bedankt

Dank Pjotr! Ik sluit mij bij bovenstaande quote aan: Het kruisje is vooralsnog verdwenen....
JanKol
Junior
Junior

Berichtdoor JanKol » Za 03 Mar 2018, 22:25

Helaas te vroeg gejuiched, want na herstarten van de computer was het kruisje er weer. Wellicht biedt dit relaas aanknopingspunten, de inhoud van het terminalvenster :
jan@LM ~ $ sudo mintupdate-tool upgrade -r -l123 -s -nk
[sudo] wachtwoord voor jan:
Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/python3/dist-packages/apt/cache.py", line 452, in update
pulse_interval)
SystemError: W:The repository 'cdrom://Linux Mint 18.2 _Sonya_ - Release amd64 20170628 xenial Release' does not have a Release file., W:Data from such a repository can't be authenticated and is therefore potentially dangerous to use., W:See apt-secure(8) manpage for repository creation and user configuration details., E:Failed to fetch cdrom://Linux Mint 18.2 _Sonya_ - Release amd64 20170628/dists/xenial/contrib/binary-amd64/Packages Om APT deze CD te laten herkennen kunt u best 'apt-cdrom' gebruiken. 'apt-get update' is niet in staat om nieuwe CD's toe te voegen, E:Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

During handling of the above exception, another exception occurred:

Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/linuxmint/mintUpdate/mintupdate-tool.py", line 37, in <module>
check.refresh_cache()
File "/usr/lib/linuxmint/mintUpdate/checkAPT.py", line 97, in refresh_cache
self.cache.update()
File "/usr/lib/python3/dist-packages/apt/cache.py", line 454, in update
raise FetchFailedException(e)
apt.cache.FetchFailedException: W:The repository 'cdrom://Linux Mint 18.2 _Sonya_ - Release amd64 20170628 xenial Release' does not have a Release file., W:Data from such a repository can't be authenticated and is therefore potentially dangerous to use., W:See apt-secure(8) manpage for repository creation and user configuration details., E:Failed to fetch cdrom://Linux Mint 18.2 _Sonya_ - Release amd64 20170628/dists/xenial/contrib/binary-amd64/Packages Om APT deze CD te laten herkennen kunt u best 'apt-cdrom' gebruiken. 'apt-get update' is niet in staat om nieuwe CD's toe te voegen, E:Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.
jan@LM ~ $

Oh ja nog even dit: ik heb 18.2 geüpdatet naar 18.3
Leon

Berichtdoor Leon » Za 03 Mar 2018, 22:31

JanKol schreef:SystemError: W:The repository 'cdrom://Linux Mint 18.2 _Sonya_ - Release amd64 20170628 xenial Release' does not have a Release file., W:Data from such a repository can't be authenticated and is therefore potentially dangerous to use., W:See apt-secure(8) manpage for repository creation and user configuration details., E:Failed to fetch cdrom://Linux Mint 18.2 _Sonya_ - Release amd64 20170628/dists/xenial/contrib/binary-amd64/Packages Om APT deze CD te laten herkennen kunt u best 'apt-cdrom' gebruiken. 'apt-get update' is niet in staat om nieuwe CD's toe te voegen, E:Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

Bij software bronnen de CD 18.2 uitvinken / uitschakelen
JanKol
Junior
Junior

Berichtdoor JanKol » Zo 04 Mar 2018, 00:01

Ik heb bij "Pakketbronnen" de hele DVD Mint 18.2 verwijderd en nu ben ik van het rode kruisje af. Ook na opnieuw starten van de computer. Ook lijkt veel van de de laatste tijd optredende traagheid sterk verminderd en lijkt Firefox ook weer "normaal" te starten en niet met eerst in een flits de tekst bestanddelen in blauw en daarna de pagina als bedoeld. Dank!
JanKol
Junior
Junior

Berichtdoor JanKol » Di 13 Mar 2018, 15:54

Problemen opgelost: Linux Mint 18.3 gedownload, op DVD gebrand, back-ups gemaakt (één met het back-up programma en de "Persoonlijke map" in zijn geheel gekopieerd) en de zaak helemaal opnieuw geïnstalleerd en de back-ups teruggezet. Alleen Thunderbird was een beetje weerspannig maar na verwijderen .thunberbird en daarvoor in de plaats de "oude" .thunderbird-map (uit de de gekopieerde Persoonlijke map)te zetten werkt alles weer als gewenst!

Wel opvallend is het tijdebeslag. Nu ca 4 uren voor alles, dus van downloaden t/m alles weer geïnstalleerd (inclusief enige programma's die niet meteen meekomen) of uit mijn Windows tijd. Dan was ik met zo'n exercitie een uurtje of 12 zoet....

Terug naar “Installatie & Boot”