Google Drive

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Google Drive

Berichtdoor JanKol » Do 10 Mei 2018, 23:49

Omdat ik op mijn Android smartphone een bepaalde database wil gebruiken is het kennelijk nodig Google Drive te gebruiken. Nu kan ik nergens vinden hoe ik Google Drive ook op mijn Linux Mint computer kan zetten. Ik zou graag iets in de geest als Dropbox willen, dus map ook op de HDD van de computer zetten zodat die ook offline gebruikt kan worden en synchroniseert als je online bent.
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

Re: Google Drive

Berichtdoor nahjo » Vr 11 Mei 2018, 09:28

Voor synchroniseren met Google Drive kan ik je overGrive aanbevelen. Heb het al jaren en het doet wat je verwacht dat het moet doen en dat voor eenmalig $4.99. Uiteraard heb je een probeer periode.

Een andere mogelijkheid is het mounten van Google Drive met google-drive-ocamlfuse. Je kan dan misschien iets maken met rsync om het lokaal te synchroniseren.
LM18.3xfce
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 895
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Google Drive

Berichtdoor dirkjanl » Vr 11 Mei 2018, 11:15

Wat ik gebruik is Mega. De 50 Gb gratis versie: https://mega.nz
Net zoiets als Dropbox.
Wil je de opslag in Nederland hebben, kijk dan naar Stack van TransIP. Daar hadden ze 1 TB als gratis versie, maar ik kan nu zo snel zien of ze dat nu nog aanbieden. https://www.transip.nl/stack/

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Google Drive

Berichtdoor JanKol » Vr 11 Mei 2018, 14:00

De oplossing "overGrive" van "nahjo" is gewoon perfect wat ik bedoel, dank daarvoor. Werkt als Dropbox, echter op de Andriod smartphone (Huawei P7 L10) werkt Dropbox niet als gewenst terwijl Google Drive dit wel doet.

Toelichting: voor gebruikersnamen en wachtwoorden gebruik ik al heel lang KeePass, onder Mint KeePassX. Echter wil ik dat programma overal op kunnen gebruiken en wijzigingen/aanvullingen op een centrale plaats opslaan. Ik laat KeePass namelijk zelf wachtwoorden genereren van 12 of meer tekens. En dan moet zo'n database wel op elk apparaat toegankelijk zijn, want de rariteiten die het programma voor je bedenkt kun je echt niet onthouden. Bij Dropbox is die toegankelijkheid onvoldoende onder Andriod

N.B. Voor wie dit ook wil gebruiken, je moet je van twee dingen bewust zijn:
1. overGrive kost $ 4,99 (Veilig betaald via PayPal); dat je overGrive 14 dagen op proef kunt gebruiken wordt weliswaar aangegeven maar niet overduidelijk
2. je moet toestaan dit te installeren omdat het niet via het veilige Linux Mint Programmabeheer / Ububtu Apps / Leafpad.net van Canonical beschikbaar is.

Oh ja, nog even dit. In eerste instantie installeerde ik "iets", Installation instructions > Installation Ubuntu dat onder Ubuntu zou thuis horen, maar dat deed niets. Er werd kennelijk in het Terminal venster iets gedaan maar dat bleek niet het programma te zijn. Toen "Download Version 3.2.3 beta - Free Trial / Full Version > File Download DEB - Debian | Ubuntu | Mint" gedownload en geïnstalleerd. Tijdens het installeren kwam de hierboven genoemde waarschuwing (2) te voorschijn, maar omdat dit mij de enige oplossing voor mijn probleem leek toch maar gedaan. Daarbij ging ik ook af op de opmerking van nahjo dat hij/zij dit al jaren naar tevredenheid gebruikt.
Heel prettig is dat het programma in het NL op je computer komt te staan als je een NL-Mint gebruikt
Leon

Re: Google Drive

Berichtdoor Leon » Vr 11 Mei 2018, 15:35

InSync werkt ook erg goed, was 2? jaar geleden eenmalig gratis, anders €25
https://www.insynchq.com/
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

Re: Google Drive

Berichtdoor nahjo » Vr 11 Mei 2018, 16:32

Mooi dat overGrive goed bevalt en anders is er ook nog InSync van Leon. 't is wel jammer dat Google destijds niet heeft doorgepakt met dat cli programmaatje van hun.

gr.
Johan (een hij dus) :)
LM18.3xfce
Gebruikersavatar
Mentha
Junior
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: Wo 24 Jan 2018, 08:24

Re: Google Drive

Berichtdoor Mentha » Di 15 Mei 2018, 17:23

JanKol. Je google drive kun je ook in je bestandsbeheer als externe drive krijgen. Dat heb ik als volgt gedaan: Klik op Menu, klik op voorkeuren, Kies Internetaccounts Klik/Kies Google. Voer je Googledrive e-mail adres in en klik op volgende. Geef je wachtwoord in en klik op volgende. Hierna zie je dat je Google de nodige dingen moet toe laten staan. Scroll naar beneden en klik op Toestaan. Vervolgens zul je in je Bestandsbeheer een map met je gmail adres vinden onder Netwerk. Klik je daarop dan wordt die gekoppeld (Mount) E Voila! je kunt op je Computer je bestand benaderen die in de Google-Drive Cloud staan. Een kind kan de was doen! :D
Geniet van het leven want het duurt maar heel even!
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Google Drive

Berichtdoor JanKol » Vr 15 Jun 2018, 19:00

Even wat stil geweest maar nu toch nog een probleempje m.b.t. overGrive. Op mijn laptop viel een deel van het toetsenbord uit (de "shift-toetsen" en de "r-toets" doen niet meer altijd mee). Nu heb ik een reserve computer en daar Linux Mint op geïnstalleerd. Dat ging overigens erg snel door gebruik USB-stick en terugzetten van programma's en bestanden via het programma "Reservekopie maken" (staat bij Menu > Beheer > Reservekopie maken); wel had ik de bestanden, die Reservekopie maken nodig heeft op een USB-3 externe schijf gezet. Waar ik met Windows meestal dik 2 dagen mee bezig was, was het nu een werkje van minder dan 2 uren inclusief alle beschikbare updates en dat alles via onze vrij trage internetverbinding.

Echter loop ik tegen een probleem aan met overGrive. Het programma wordt geïnstalleerd zonder merkbare problemen, wel moest ik "pip" van verie 8 naar versie 10 updaten. Dat uiteraard gedaan maar overGrive staat wel in de Menulijst bij Hulpmiddelen maar ik krijg het niet aan de praat. Wel staat dat "wachtrondje" ijverig te daaien maar overGrive komt niet te voorschijn. Ook niet na ettelijke keren via Synaptic pakketbeheer verwijderen (Markeren voor volledig verwijdering) en het .deb-bestand opnieuw installeren via de verschillende mogelijkheden die ik langzaamaan ontdek.

De oplossing die Mentha geeft is weliswaar ook werkzaam, maar ik geef de voorkeur aan overGrive omdat die optie meer in mijn lijn van werken ligt, nl. vergelijkbaar met Dropbox. Bovendien heb je dan de inhoud van de Google Drive ook op de computer als er geen internetverbinding is.
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

Re: Google Drive

Berichtdoor nahjo » Za 16 Jun 2018, 10:19

Echter loop ik tegen een probleem aan met overGrive. Het programma wordt geïnstalleerd zonder merkbare problemen, wel moest ik "pip" van verie 8 naar versie 10 updaten. Dat uiteraard gedaan maar overGrive staat wel in de Menulijst bij Hulpmiddelen maar ik krijg het niet aan de praat. Wel staat dat "wachtrondje" ijverig te daaien maar overGrive komt niet te voorschijn. Ook niet na ettelijke keren via Synaptic pakketbeheer verwijderen (Markeren voor volledig verwijdering) en het .deb-bestand opnieuw installeren via de verschillende mogelijkheden die ik langzaamaan ontdek.
Je kan het volgende in een terminal proberen:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install -f
mocht er nog wat zijn blijven hangen (afhankelijkheden) dan kan dit een oplossing zijn.
Als dit niet helpt dan kan je overGrive in een terminal starten en misschien zie je dan wat foutmeldingen op je scherm die opgelost moeten worden.

Code: Selecteer alles

python2 /opt/thefanclub/overgrive/overgrive
succes
Johan
LM18.3xfce
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Google Drive

Berichtdoor Joan » Za 16 Jun 2018, 18:09

DropBox zit in 'Programmabeheer' met aanpassingen voor gebruik in 'Bestandsbeheerders' (Nemo, Caja enz).
GoogleDrive is bereikbaar via ieder Google-site, als je bent ingelogd, en kun je, na installatie van 'Backup & Synchroniseren', ook synchroniseren.
OverGrive is niet via 'Programmabeheer' te installeren, maar kan met de instructie op https://www.thefanclub.co.za/overgrive/ ... ons-ubuntu.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Leon

Re: Google Drive

Berichtdoor Leon » Za 16 Jun 2018, 19:06

Vandaag de trial versie op 1 computer geïnstalleerd, deed eerst ook niets. Moest oauth2client nog installeren. Overigens vreemd dat dit niet bij de dependencies werd meegenomen.
Op hoeveel computers mag je overGrive eigenlijk gebruiken met 1 licentie? De bedoeling is 2 computers, 1 google account
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Google Drive

Berichtdoor Joan » Za 16 Jun 2018, 20:15

oauth2client is verouderd en daarom waarschijnlijk niet standaard toegevoegd. https://pypi.org/project/oauth2client/
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

Re: Google Drive

Berichtdoor nahjo » Za 16 Jun 2018, 20:16

Per Google Drive account een licentie dus 2 (of meer) computers en 1 Google account mag gewoon.
LM18.3xfce
Leon

Re: Google Drive

Berichtdoor Leon » Za 16 Jun 2018, 20:32

@Joan, jammer dat overGrive dan toch om oauth2client vraagt, ga straks die google auth installeren
@nahjo, bedankt, effe van de week mijn paypal onder het stof uitvissen ;)
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

Re: Google Drive

Berichtdoor nahjo » Za 16 Jun 2018, 20:48

Ah ik heb een upgrade gedaan van 17.3 naar 18.3 en vandaar geen probleem met overGrive gehad.
Na een verse installatie op een andere PC moest ik inderdaad die oauthclient installeren

Code: Selecteer alles

pip install --upgrade oauth2client
LM18.3xfce

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten