Welke versie?

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Welke versie?

Berichtdoor Icarus » Wo 06 Jun 2018, 16:21

Ik ben een lange tijd niet meer bezig geweest met Linux en dit wegens omstandigheden. Ondertussen heeft ook mijn (oude) laptop de geest gegeven maar vandaag kon ik de hand leggen op een Medio Akoya P8612. Graag wilde ik nu terug beginnen met Linux Mint. Mijn vraag is dan ook: welke versie van Mint installeer ik best op die laptop? Specificaties van de laptop: Werkgeheugen 4 GB, Processor: intel pentium T4400, grafische kaart nVidia 9100 GPU (onBoard) en nVidia Geforce GT230m (1024MB DDR3). Alvast dank voor de raadgevingen.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Welke versie?

Berichtdoor Maik » Wo 06 Jun 2018, 16:27

Ik zou zeggen download Linux Mint 18.3 Cinnamon, MATE en Xfce (geen KDE want die zal er vanaf Mint 19 niet meer zijn) en kijk via de live omgeving welke jou persoonlijk het meeste aanspreekt. In de live omgeving kan je kijken of alles naar behoren werkt. Enige twijfel heb ik bij de nVidia kaarten, daar ben ik zelf niet in thuis en kan daar totaal geen advies in geven.

Je kan ook wachten op Linux Mint 19 en komt hoogstwaarschijnlijk einde Juni uit. Momenteel is Mint 19 in Beta maar wij adviseren deze niet te gebruiken als je een stabiel systeem wil hebben wat je dagelijks gaat gebruiken. Ga daarom voor 18.3 welke een LTS versie is en de aankomende Mint 19 ook. Linux Mint brengt geen tussenversies meer uit zoals Ubuntu doet. Mint uitgaven zijn dus enkel gebaseerd op de LTS versies van Ubuntu.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Leon

Re: Welke versie?

Berichtdoor Leon » Wo 06 Jun 2018, 17:08

Om te kijken wat je het beste bevalt en hoe het draait op je laptop kan je natuurlijk prima de beta's van Mint 19 gebruiken.
Zodra je weet wat je wilt even wachten op de definitieve versie.
Hou er wel rekening mee dat een live versie wat trager werkt dan een "echte"
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Welke versie?

Berichtdoor Maik » Wo 06 Jun 2018, 17:29

Vanaf een USB Stick is een live sessie tegenwoordig heus niet trager naar mijn persoonlijke ervaring. Het scheelt althans toch niet veel of helemaal niets in vergelijking met een echte installatie. Een echt installatie kan zelfs ietsje trager zijn als je een gewone harde schijf hebt met een lager toerental bijvoorbeeld 5400 RPM in vergelijking tot eentje met 7200 RPM. Mits je natuurlijk beschikt over een SSD, dan is het wat sneller.

Een Beta adviseren aan iemand die nieuw is of nu in dit geval net na een langere periode terug in de Linux wereld wil stappen is niet echt slim naar mijn mening, ookal is het alleen maar om te kijken. Er zijn ook wat verschillen tussen 18.3 en de 19 Beta. Ik blijf erbij om het voorlopig te houden op Mint 18.3 zeker als het geinstalleerd gaat worden.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Welke versie?

Berichtdoor Joan » Wo 06 Jun 2018, 18:19

Hout er wel rekening mee dat KDE in Linux Mint 19 niet meer wordt aangeboden.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Leon

Re: Welke versie?

Berichtdoor Leon » Wo 06 Jun 2018, 21:29

Een Beta adviseren aan iemand die nieuw is of nu in dit geval net na een langere periode terug in de Linux wereld wil stappen is niet echt slim naar mijn mening
Wordt zelfs op ubuntu-nl aangeraden
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?t ... msg1022768
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Welke versie?

Berichtdoor Joan » Wo 06 Jun 2018, 22:01

De vraag was "Welke distro het best op de laptop past". Een discussie over app's of snelheidsverschil met cd of usb verstoord de beantwoording aan de vraagsteller.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Welke versie?

Berichtdoor Icarus » Do 07 Jun 2018, 15:16

Bedankt voor de reacties. Het gaat inderdaad over "Welke distro er best op mijn laptop past". Op de laptop staat momenteel de versie Linux Mint 13 (Maya) Cinnamon 32-bit. dat is ook het enige wat erop staat. Ik zou die versie willen vervangen door Mint 18.3 Xfce maar spijtig genoeg start die laptop niet op vanop de installatie-DVD zodat ik die versie niet kan installeren. Een zoektocht naar een oplossing voor mijn probleem op het internet heb ik tot nu niet kunnen vinden. Tenzij natuurlijk dat er automatisch een upgrade komt naar versie 18.3. Kunnen jullie mij raad geven?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Welke versie?

Berichtdoor Joan » Do 07 Jun 2018, 15:43

Is de dvd goed gebrand (probeer hem in een andere pc).
Type in de terminal van de Maja laptop

Code: Selecteer alles

inxi -Fxz
en plaats hier de uitslag.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Leon

Re: Welke versie?

Berichtdoor Leon » Do 07 Jun 2018, 18:39

Als je nu Cinnamon hebt kan je wss ook 18.3 Cinnamon draaien.
Wat Joan zegt, is de DVD goed? Zelf geef ik de voorkeur aan "branden" naar een USB stick, DVD-RW wil nog wel eens problemen geven, DVD-R is maar 1x te gebruiken. Een USB stick is bijna onbeperkt te gebruiken. Opstarten van USB kan met de meeste computers / laptops vanaf 2004, mss nog wel oudere ook
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

Re: Welke versie?

Berichtdoor nahjo » Do 07 Jun 2018, 18:45

Upgraden via tools van 13 naar 17/18/19 zit er niet in voor je. Ik denk zelfs dat je niets meer kunt installeren in Linux Mint 13.
Dus is die installatie DVD correct gemaakt (als iso gebrand)?
staat in de BIOS opstarten van CD/DVD voor het opstarten van HD?
LM18.3xfce
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Welke versie?

Berichtdoor Icarus » Za 09 Jun 2018, 14:34

Ik heb ondertussen ook de ISO op een USB-stick geplaatst en zowel de gebrande DVD als de USB-stick werken perfect op mijn PC met Win 7. Maar geen van de 2 werkt op mijn laptop. Over de vraag van Johan: waar vind ik "de terminal" om zo op uw vraag te kunnen antwoorden?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Welke versie?

Berichtdoor Joan » Za 09 Jun 2018, 18:16

Op de Medio Akoya P8612 staat waarschijnlijk Windows en je kan Linux niet starten. De terminal werk dan ook niet.
Het kan zijn dat de bootloader die is gemaakt met een andere pc, niet werken op deze laptop.
Het kan te maken hebben met de UEFI en Fastboot instellingen van de laptop. Kijk dat na.
Probeer anders met de Medio Akoya P8612 en Rufus een nieuwe opstartstick voor Linux te maken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Welke versie?

Berichtdoor Maik » Za 09 Jun 2018, 18:24

Medion Akoya P8612 is een laptop uit 2010 en was oorspronkelijk voorzien van Windows 7, dus UEFI en Fastboot zal daar hoogswaarschijnlijk niet op zitten:
https://www.diskidee.be/2010/01/06/aldi ... ngen/9935/

Specificaties genomen van de laatste pagina van de bovenstaande link:

Code: Selecteer alles

Aldi Medion Akoya P8612 (MD 98110)

Processor: Intel Pentium T4400 (2,2GHz, 1MB L2-Cache, FSB 800MHz)

Werkgeheugen: 4GB

Grafische kaart: (Hybrid SLI):

nVIDIA 9100m GPU (onBoard)
nVIDIA GeForce GT230m (1.024MB DDR3)
Display: 18,4″ (ca. 47 cm, 1.680 x 945 Pixel, 16:9, ontspiegeld)

Harde schijf: 500GB

Blu-ray ROM drive/multi-standaard dvd-/cd brander, DVD-RAM en dual layer-ondersteuning

Geïntegreerde 1,3MP Webcam met Microfoon

Gigabit LAN 10/100/1000 MBit/s on board

Wireless LAN IEEE 802.11 n (b/g compatibel)

Accu: Li-Ion met 9 cellen

Aansluitingen:

4-in-1 Multi-kaartlezer (SD, MMC, MS & MS Pro)
1 x Express Card Slot 54
3 x USB 2.0
1 x eSATA/USB 2.0
1 x VGA Out
1 x HDMI Out
1 x LAN (RJ45)
eSATA aansluiting voor externe HD
Audio:

1 x Microfoon In/Line In
1 x Line Out
1 x S/PDIF
6-Kanaals Audio Out (Analoog + S/PDIF)
Besturingssysteem: Microsoft Windows 7 Home Premium (OEM, 32Bit)
32 of 64bit maakt niet uit daar de processor 64bit architectuur is, ik ben zelf aan het denken of het niet ligt aan de Hybride grafische kaart die erin zit.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Welke versie?

Berichtdoor Icarus » Za 09 Jun 2018, 19:01

Bedankt allen voor de raadgevingen. Ik heb ondertussen niet stilgezeten en 'de terminal' gevonden. Ik heb gedaan wat Joan voorstelde (invoeren van inxi -Fxz) en het resultaat zal je in bijlage vinden. Wat mij ook verwondert is dat ik als bijlage geen PDF-document kon bijvoegen: er verscheen een mededeling "ongeldige bestandsextensie", vandaar dat ik er een .jpg bestand van heb gemaakt.
Op de laptop staat, zoals in mijn eerste vraag gemeld, alleen Mint 13 Mate.
Willen jullie mij verder helpen?

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten