Kan geen bestanden verplaatsen naar partitie

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
vega
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 18 Aug 2017, 11:04

Kan geen bestanden verplaatsen naar partitie

Berichtdoor vega » Ma 16 Jul 2018, 18:24

Ik heb tijdens installatie een aparte partitie gemaakt (buiten Mint om) voor opslag maar kan er geen gebruik van maken omdat ik er geen bestanden naar kan verplaatsen. Bij eigenschappen staat eigenaar: root, op snelkoppeling (bureaublad) staat ook een slotje. Ik moet blijkbaar de rechten wijzigen, heb o.a. deze link https://sites.google.com/site/computert ... e-terminal geprobeert, zonder succes, die gaat dan ook over externe harde schijf.
Kan iemand mij vertellen hoe ik toegang krijg/rechten wijzig voor genoemde partitie ?
Mint18.3 Xfce 32-bit
Gebruikersavatar
vega
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 18 Aug 2017, 11:04

Re: Kan geen bestanden verplaatsen naar partitie

Berichtdoor vega » Ma 16 Jul 2018, 21:21

Het is gelukt de rechten te wijzigen (waardoor ik bestanden kan verplaatsen van en naar de partitie) door de eigenaar te wijzigen dmv het commando chown, zie link https://patrick.familiekoning.com/2014/ ... ntu-linux/ .
Mint18.3 Xfce 32-bit
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Kan geen bestanden verplaatsen naar partitie

Berichtdoor Joan » Di 17 Jul 2018, 22:10

Open de partitie met de bestandsbeheerder als beheerder en klik in eigenschappen op rechten om de gebruikersrechten van die partitie in te stellen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
vega
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 18 Aug 2017, 11:04

Re: Kan geen bestanden verplaatsen naar partitie

Berichtdoor vega » Wo 18 Jul 2018, 22:14

Bedankt voor de tip, Joan. "Openen als beheerder" had ik nog niet eerder gebruikt, wat dat betreft weer wat geleerd. Maar ik kan zo niet Eigenaar veranderen (root veranderen in gebruikersnaam). Toen ik dmv chown root had verandert in mijn gebruikersnaam werd de partitie toegankelijk (bestanden verplaatsen/mappen maken e.d.).
Mint18.3 Xfce 32-bit
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Kan geen bestanden verplaatsen naar partitie

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 20 Jul 2018, 12:41

Normaal gezien kan je, als je een map hebt waarvan de eigenaar 'root' is: kan je 'als root' de eigenaar veranderen in bestandsbeheer. Ik heb het juist even getest (in linux 17.1 mate) en dat werkt.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten