Foutmelding tijdens installatie

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Nico9293
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 22 Jul 2018, 16:20

Foutmelding tijdens installatie

Berichtdoor Nico9293 » Zo 22 Jul 2018, 16:27

Ik probeer Linux Mint op mijn Acer Travelmate te installeren. Dat gaat niet goed. Er wordt geen foutrapport gemaakt. Het foutscherm meldt: "installatie van het pakket 'grub-efi-amd64-signed' in /target/ is mislukt. Zonder de GRUB opstartlader zal het geïnstalleerde systeem niet kunnen opstarten."

Wat nu? Heeft iemand een tip?

Acer Travelmate P253-M
i3
4GB geheugen
320GB HDD
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Foutmelding tijdens installatie

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 01 Aug 2018, 19:33

Het probleem kan zich voordoen als een SSD hebt die volgens een legacy-mode geformateerd is geworden. Je hebt dan geen EFI-partities. Het zou goed zijn om eens met Gparted na te kijken hoe je schijf geformatteerd is en hoe de partities in elkaar steken. Kijk vooral eens naar je UEFI (de vroegere BIOS) naar je instellingen. Ligt Legacy-mode aan? Leg ze eventueel aan en probeer of alle functies nog werken met de live-usb-stick.

Als je geen dual-boot-systeem nodig hebt, dan kan je eventueel met gparted alle bestaande partities wissen en de SSD volledig vrij te maken. De installer zal dan wel de juiste partionering kiezen.

Extra informatie vind je hier https://help.ubuntu.com/community/UEFI# ... _Partition
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Foutmelding tijdens installatie

Berichtdoor Pjotr » Wo 01 Aug 2018, 23:58

Heb je wel het v2-iso gepakt van Mint 19?
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/stable/ ... bit-v2.iso
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Nico9293
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 22 Jul 2018, 16:20

Re: Foutmelding tijdens installatie

Berichtdoor Nico9293 » Do 02 Aug 2018, 06:33

Goedemorgen MenthaSuaveolens.

Het lukt me niet om Mint op de computer te krijgen. Inmiddels is het wel gelukt om MInt Mate te installeren. Dank voor je moeite.

Groeten,
Nico
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Foutmelding tijdens installatie

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 02 Aug 2018, 09:29

Dag Nico,

Fijn om te horen dat het je gelukt is om Mint Mate te installeren. Er zijn op korte termijn enkele vervelende problemen uit de recente release opgelost geworden. Men heeft daarvoor een nieuwe .iso aangemaakt. Ik vermoed dat jij
nog geprobeerd hebt een eerste release van Cinnamon te installeren.Ondertussen is een nieuwe versie beschikbaar. Als je een iso-bestand hebt die dateert van voor ongeveer 20 juli, dan heb je waarschijnlijk nog de oudere versie
vast. Het is de moeite waard eens met de laatste versie te proberen. Ik vind het werken met Cinnamon net iets handiger dan dat met Mate (maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak).
Gebruikersavatar
Mentha
Junior
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: Wo 24 Jan 2018, 08:24

Re: Foutmelding tijdens installatie

Berichtdoor Mentha » Do 02 Aug 2018, 15:37

Nico. Zoals Pjotr al aangaf. is ook bij mij de vraag of je de Linux Mint Cinnamon 19 Tara versie V2 ISO hebt Want in de eerste zitten bugs die ook bij mij er voor zorgden dat ik geen Cinnamon kon installeren omdat de GRUB dezelfde foutmelding gaf. Dit kun je voorkomen door de versie 2 ISO van de volgende webstek te plukken: https://www.linuxmint.com/edition.php?id=254
Wedden dat t je dan wel lukt?
Geniet van het leven want het duurt maar heel even!

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten