Blackscreen of Death

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
SanderT
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 26 Aug 2018, 11:05

Blackscreen of Death

Berichtdoor SanderT » Zo 26 Aug 2018, 11:22

Dag allemaal,

ik ben nieuw hier en in het algemeen in Linux land dus vergeef me mijn (misschien) stomme vraag/opmerking/verzoek tot hulp/vraag om suggesties.

Vorige week heb ik een laptop van iemand gekregen (een Sony Vaoi VGN-BX195VP -1,73GHz Intel M740 Mobile Proc. ; 2 Gb RAM; 80Gb HD ; i915GM chipset en GMA900 videoprocessor) Toen ik deze opstartte stond er nog Windhoos XP op en die wilde ik asap lozen voor Linux Mint 19.

Maar het gekke is dat de installatie CD niet goed opstart. Er gebeurt van alles (splash screens, hele riedels dingen die geladen worden, ik hoor dat Linux de geluidskaart vind en laad maar kort daarna blijft de installer hangen op een zwart scherm. Ik heb al de nomodeset in het opstart script geprobeerd, maar geen geluk. Ook Linux Mint LMDE3 wil niet opstarten van DVD laat staan installeren.

Andere DVD's van Ubuntu geprobeerd: 18.04.4 (Lubuntu, Xubuntu en gewoon standaard Ubuntu) ook Ubuntu 16 starten wel van DVD. Al deze DVD's laten zich netjes installeren maar als het op opstarten van harde schijf aankomt weigeren ze allemaal dienst en blijven net als eerder genoemde DVD's van Mint 19 en LMDE3 hangen in een zwart scherm.
Ook hier de opstartscripts tijdelijk aangepast met nomodeset en nog enkele andere suggesties maar geen geluk.

Weten jullie wat de rede hiervan kan zijn en of er iets is dat ik kan doen om hier iets aan te doen.
Nogmaals ik ben vrij nieuw met Linux maar kan gegeven logische/eenduidige aanwijzingen allerlei dingen proberen en doen ook om bijv. log bestanden ergens vandaan te toveren mocht dat handig zijn.

Graag jullie reactie, groet, Sander Tel.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Blackscreen of Death

Berichtdoor Joan » Zo 26 Aug 2018, 16:44

Als een distributie dvd (live versie) goed werkt zal het normaal ook goed installeren. Als de distributie dvd niet goed werkt kan het zijn dat er een fout op zit, probeer de dvd dan eerst op een andere pc.

Wat we eerst willen weten is:
Welke Linux Mint wil je installeren? 2 gb werkgeheugen is weinig en xfce lijkt mij de beste voor het apparaat.
Welke optie je hebt gebruikt om te installeren (hele disk, ernaast of zelf kiezen).
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
SanderT
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 26 Aug 2018, 11:05

Re: Blackscreen of Death

Berichtdoor SanderT » Zo 26 Aug 2018, 18:57

Dag Joan, dank voor je reactie.

De DVD's van Ubuntu Mate, Xubuntu en Lubutu (allemaal versie 18.04) en een DVD van Ubuntu 16.04 starten allemaal prima en installeren ook goed maar als de PC dan van harde schijf moet starten gaat dat niet. Ik heb vanmiddag (puur geluk volgens mij) met een F6 optie (Nomodeset aanzettende) in het grub opstartmenu een installatie doorgevoerd die één keer goed gestart is van harde schijf. Daarna zelfde verhaal: zwart scherm. Die nomodeset was ook opgenomen in het harde schijf grub menu zag ik... Iets wat overigens bij die Ubuntu Mate 18.04.1 die 1 keer gestart is kon ik niet de PC uitschakelen of opnieuw starten... De pc logde uit en meteen weer in.

De Linux Mint DVD die helemaal niet goed start in verie 19 Cinnamon (Deze DVD moet haast wel deugen omdat ze op 2 andere PC's wel goed start en op één daarvan goed geinstaleerd is geweest vorige week - dat was een Acer 5734Z - 3Gb RAM -2,3 GHz Intel Pentium DualCore T4500 Proc. en GMA 4500M GPU)

Wat ik ook doe op die Intel GMA 900, Sony Vaio (nomodeset) of compatibility mode werkt op die pc gewoon niet...

Ik wil best terug in de krochten van Ubuntu gaan schuimen om een oudere versie ervan op te hengelen maar dan is de vraag: Welke versie is dan aan te raden ?

Ja 2Gb is weinig maar 4-5 jaar geleden zou je er de absolute blitz mee gemaakt hebben... Als ik XFCE Ubutu's of Mints moet hebben dan vind ik dat helemaal prima maar welke versie is dan aan te raden ??
Wat denk je Joan ? Is deze bug/fout/driver elende iets typisch voor deze serie Ubuntu/Mints of ligt het aan de grafische omgeving ?

Groet, Sander.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Blackscreen of Death

Berichtdoor Pjotr » Zo 26 Aug 2018, 19:32

Probeer eens of je in de instellingen van het BIOS, de hoeveelheid gedeeld videogeheugen kunt verhogen. Zo ja, zet die op het maximum (meestal 128 MB of 256 MB). Helpt dat?
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
SanderT
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 26 Aug 2018, 11:05

Re: Blackscreen of Death

Berichtdoor SanderT » Zo 26 Aug 2018, 22:34

Dag Pjotr, de bios van deze Vaio is er eentje met erg weinig opties. Ik probeer naarstig een update te pakken te krijgen maar Sony is gestopt met de support op deze kast... Helaas geen video geheugen instelopties.

groet, Sander
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Blackscreen of Death

Berichtdoor Pjotr » Zo 26 Aug 2018, 23:11

Lastig.... Probeer het eens met de 32-bitsversie van Linux Mint 19 Xfce:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/stable/ ... -32bit.iso

Als dat niet lukt, probeer dan de 32-bitsversie van Lubuntu 18.04.1:
http://cdimages.ubuntu.com/lubuntu/rele ... p-i386.iso
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Blackscreen of Death

Berichtdoor Joan » Ma 27 Aug 2018, 02:06

" Als ik XFCE Ubutu's of Mints moet hebben dan vind ik dat helemaal prima maar welke versie is dan aan te raden ??"
Ik raad de versie aan die Pjotr aangeeft en als Windows er nog opstaat en minstens 10GB vrij dan "Er naast" installeren. Anders de Windows partitie verkleinen (kan lang duren) of "De hele schijf gebruiken".

Het zal geen fout in Linux Mint zijn, want die doet het normaal goed. De apparatuur is bij dit soort problemen vaak een hindernis.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten