Windows 7 naast Mint 19 Xfce

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Windows 7 naast Mint 19 Xfce

Berichtdoor nomko » Do 06 Sep 2018, 09:38

Ik heb straks wat meer tijd over en wil mijn Mint 18 vervangen voor Mint 19. Echter heb ik het hele probleem met mijn nieuwe HP Envy printer niet opgelost onder Mint en wil nu dus Windows 7 installeren naast mijn verse Mint 19.

Nu heb ik dit doorgenomen: https://sites.google.com/site/computert ... leren-mint

Tekst over illegale software verwijderd door moderator.


Ik heb 2 schijven aan boord van mijn laptop: 1x 128 GiB SSD 1x 1TB HDD
Mijn opstartschijf is de SSD schijf
Onder Linux is de HDD schijf gekoppeld als /dev/sda en de SSD schijf als /dev/sdb
In de BIOS staat de SSD schijf als eerste (opstart) schijf.
Ook staat EUFI uit in de BIOS.

Nu dacht ik aan deze indeling:

128 GiB SSD:
5 MB - /boot (schijnbaar nodig om hier boot bestanden (MBR oid) te installeren?)
50 GiB - /
50 GiB - /usr

1 TB HDD:
50 GiB - Windows 7 (NTFS)
50 GiB - data partitie voor Windows/Linux geformatteerd als NTFS
10 GiB - /var
5 GiB - /tmp (ik maak een temp aan die geladen wordt in het geheugen)
2 GiB - SWAP
de rest voor /home

Kom ik hier mee weg?? En hoe bruikbaar is die site van Pjotr voor W7 daar er ook gesproken wordt over W8/W10?
Denk dat ik over deze installatie ook een soort van stappen plan opzet op mijn site als geheugensteun voor mezelf voor later en voor anderen ook.
Kan ik trouwens nog problemen verwachten? Mijn ervaring is, is dat Windows nog wel eens moeilijk wil doen met installaties van drivers etc door gewoon keihard en gigantisch te crashen. Lijkt me verstandiger om eerst Windows volledig te installeren en in te richten en daarna pas Linux?
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Windows 7 naast Mint 19 Xfce

Berichtdoor emvedeesje » Do 06 Sep 2018, 09:52

Vooraleer zo drastisch in te grijpen met een volledige herinstallatie: heb je niet ergens een tweede (oude) computer waarop je Mint-19 kan gaan installeren om die HP-envy uit te testen/op punt te stellen.
Zo niet, schaf er eentje aan, je vindt ze voor weinig geld. Kijk uit naar een 64-bit.

Ik installeer/test hier alles eerst uit op een testbak, om daarna het echte werk te doen op mijn actuele computer.

Vertrouw gerust die site van Pjotr !

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Windows 7 naast Mint 19 Xfce

Berichtdoor Maik » Do 06 Sep 2018, 09:59

Persoonlijk gerichte tekst verwijderd door moderator
, de Windows 7 ISOs , zowel 32 als 64 bit, kan men al geruime tijd legaal downloaden mits je over een officiële productcode/licentie beschikt. https://www.microsoft.com/en-us/softwar ... d/windows7

Overigens heb je met Mint 19 geen swap partitie meer nodig, Ubuntu 18.04 en de varianten en dus ook Mint 19 maken gebruik van een swap file.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Windows 7 naast Mint 19 Xfce

Berichtdoor Peterbeter » Do 06 Sep 2018, 11:41

Houd op je SSD rekening met ongeveer 7% unallocated want die zie ik nu niet vermeld. Dit i.v.m. zogenaamde ¨over-provisioning¨.
zie hiervoor ook: https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Als je dual boot Linux hebt (bijv. Kubuntu en Mint) dan heb je aan 1 swap partitie genoeg.
Als je maar één Linux draait dan hoef je voor de nieuwste uitgaves inderdaad geen swap partitie meer te hebben omdat er een swapfile wordt gebruikt.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: Windows 7 naast Mint 19 Xfce

Berichtdoor nomko » Do 06 Sep 2018, 14:17

Laten we een beetje on-topic blijven aub. ja ik ken Linux al sinds 2007 en sinds die tijd nooit meer Windows gebruikt thuis. Dus die kennis is nu behoorlijk roestig en diep weggezonken. Mijn kennis stamt nog van W2000/XP. Dus vandaar dat ik nu een beetje aan de voorzichtige kant ben...

De HP Envy heb ik niet aan de praat gekregen. Ik kreeg de tip om zelfs de HPLIP driver een fiks aantal versies te downgraden. Weet niet of dit zo verstandig is eerlijk gezegd. Kan werken maar toch. Windows binnen een VB omgeving? dan zit je toch nog onder de motorkap met Linux. Dus dan bleef er voor mij 1 optie over: dualboot!
Houd op je SSD rekening met ongeveer 7% unallocated want die zie ik nu niet vermeld.
Ik hou tussen de 10% en 20% provisie aan op mijn SSD schijf. Wees maar gerust ;)
Overigens heb je met Mint 19 geen swap partitie meer nodig, Ubuntu 18.04 en de varianten en dus ook Mint 19 maken gebruik van een swap file.
Klopt helemaal! Was dit even vergeten, behalve dan de /var en /tmp wordt de rest toegewezen aan /home
Nomko kent en weet zelf al jaren goed hoe bruikbaar de site van Pjotr is.
Vertrouw gerust die site van Pjotr !
Hmm...... De gegevens op die site ken ik en de meeste zijn te verifiëren op andere sites. Maar om volledig op die site te vertrouwen? Als handleiding bruikbaar maar dan trek ik een lijn. Als ik bepaalde zaken niet kan verifiëren, dan laat ik die achterwege.

"Persoonlijke tekst verwijderd door moderator"

Dus ja, bruikbaar voor beginners zeer zeker en pjotr doet zijn uiterste best om de site bij te houden en gemakkelijk te houden en nee, het is niet het ultieme Linux bijbel wat mij betreft maar dat zal komen door mijn verkregen kennis en ervaring en zoektochten op internet naar antwoorden dat ik wat sceptisch ben. En daar zal ook Pjotr mee moeten leren leven.

Vooraleer zo drastisch in te grijpen met een volledige herinstallatie: heb je niet ergens een tweede (oude) computer waarop je Mint-19 kan gaan installeren om die HP-envy uit te testen/op punt te stellen.
Zo niet, schaf er eentje aan, je vindt ze voor weinig geld. Kijk uit naar een 64-bit.
heb ff geen extra oude pc meer over...alhoewel, mijn dochter is trouwens wel toe aan een nieuwe laptop. Die ze nu heeft is al zover technisch verouderd, en is 64-bit.... schept mogelijkheden :D Maar ik hoop dat met Mint 19 mijn problemen met de Envy ook opgelost zijn. Wel grappig om te melden is dat alle foto's/afbeeldingen met dezelfde kleur/contrast/helderheid uit de printer komt, ook al loop je de foto/afbeelding enorm te verklooien wat betreft contrast en helderheid :D

"Reactie op illegale software verwijderd door moderator"

maar goed, zit eerst nog in Belgie voor mijn werk, als ik terug ben in NL ga ik aan de slag! Laat jullie weten hoe het verlopen is.
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Windows 7 naast Mint 19 Xfce

Berichtdoor Peterbeter » Do 06 Sep 2018, 14:33

Als je al meer dan 10 jaar geen Windows hebt gebruikt is het verstandig om je even goed in te lezen in wat de huidige Windows versies onder de motorkap (kunnen) doen.
Het hele Uefi gedoe (met bijna alleen op Windows gerichte instellingen) en ook de onuitwisbare drang van Windows om herstel- en upgradeakties te starten zijn een (voor mij althans) pijnlijk bewijs dat de hegemonie van Windows over soft- én hardware configuraties niet onderschat moet worden.

Bij mij gaat Win 10 er nu helemaal af omdat ik nu geen enkele reden meer heb om Windows nog te gebruiken.
Als Windows nu nog even wordt gebruikt (mijn vrouw), trek ik er eerst de netwerkkabel uit, zodat er niks achter mijn rug door Windows kan worden binnengehaald. Dat is namelijk al een keer gebeurd en voor sommige mensen (gelukkig niet bij mij) was dat toen ook het einde van hun Ubuntu installatie want die werd onherstelbaar overschreven. U kunt dat straks hopelijk weer na lezen op het nog immer niet herstelde Ubuntu forum.
U bent in elk geval gewaarschuwd.
Groen is er in vele soorten

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten